Beantwoord

fraude met credit card visa


8ks.biz uit WATFORD in GrootBrittannië 

Heeft iemand ervaring met deze firma

icon

Beste antwoord van JoachimJ 14 May 2024, 10:25

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 2

Beste @jeanjan

Bedankt voor je bericht. Indien een uitgave met de kredietkaart je niet bekend is, kan je best een betwisting ingeven via volgende link: Worldline België | Betwisten van een aankoop (mijnkaart.be). Het kan inderdaad fraude zijn en dan dient dit, uiteraard, onderzocht te worden. Bedankt alvast. 

Groetjes,

JoachimJ

Bedankt Joachim 

PS Het IS fraude maar ik vroeg me af of er nog zijn die te maken hebben (gehad)  met deze “firma”  8ks.biz uit Watford

Reputatie 1
Badge

Beste jeanjan,

 

Ik had hierop gereageerd, maar mijn antwoord is helaas ten prooi gevallen aan de censuur van BNPPF/Hello. 

Hallo @jeanjan en @WimH,

Om andere klanten te kunnen waarschuwen voor deze malafide website, kunnen jullie vertellen hoe de fraude precies verloopt? 

Betaal je voor een product en krijg je het product niet toegestuurd? Heb je bij het bezoeken van de website ineens een abonnement getekend waarvan je niet vanaf wist? Of is hun werkwijze nog anders? 

Groetjes, Joyce. 

Reputatie 1
Badge

Hallo Joyce,

Stond beschreven in mijn vorig bericht dacht ik. Ik heb GEEN idee hoe dit kon, maar plots zag ik 2 bedragen in GBP van mijn hello bank rekening afgaan die ik op geen enkele manier heb bevestigd met een code/vingerafdruk/QR code of wat dan ook. Ongeveer 400 en 1200 Euro ! Enige info die ik heb is de naam van 2 , bestaande, Engelse firma’s  die cateringproducten verkopen ( GoforgreenUK.com en Mitchell & Cooper LTD). Het zou om kaartbetalingen gaan. Hello debetkaart was in mijn bezit. Ik heb niks gedaan op malafide websites, geen verdachte telefoons of emails beantwoord, geen code ingegeven etc. Volgens de fraudedienst van de bank moeten ze “ergens” aan mijn kaartgegevens zijn geraakt. 8ks.biz lijkt trouwens ook een bestaande firma in UK te zijn... 

 

Hallo @WimH ,

Was deze fraude toen met jouw debetkaart of kredietkaart? 

We merken vaak dat fraudeurs werken met namen van bedrijven die effectief bestaan, maar deze bedrijven hebben zelf geen idee dat hun naam hiervoor wordt gebruikt. 

Op sommige websites is het trouwens voldoende om enkel de kaartnummer en de CVC code in te geven om een kaartbetaling te doen met een kredietkaart. 

Maar daarvoor moeten ze dus wel aan die gegevens komen. Hoe ze dit doen, blijft vaak de grote vraag zowel bij ons als bij de klant. 

Groetjes, Joyce. 

Reputatie 1
Badge

Hallo Joyce,

 

Heb (helaas, weet ik nu) geen kredietkaarten, fraude met debetkaart. Hoe ze aan die gegevens zijn gekomen is nu juist wat ik graag zou weten, zodat ik dat in de toekomst kan vermijden. Voorlopig gebruik ik dus nog enkel mijn “Wise” debetkaarten, die ik kan “freezen” , “unfreezen” vlak voor ik ze nodig heb na gebruik onmiddellijk terug “freezen”. Voor online aankopen gebruik ik bijna altijd een virtuele Wise debetkaart. 

Hallo @WimH ,

Er zijn heel veel verschillende manieren hoe ze aan uw gegevens kunnen komen. De meest courante zijn frauduleuze mails, oproepen en smsen. Maar ook bepaalde webshops kunnen za namaken, als je daar dan een betaling op doet, dan hebben ze ook jouw gegevens. Een beveiligde website kan je steeds herkennen aan het slotje die bovenaan links naast het web adres staat. 

Onze debetkaarten kan je ook steeds ‘tijdelijk blokkeren’ in onze app. Dit kan je doen door naar ‘mijn diensten’ te gaan, kiezen voor kaarten, klik op jouw kaart en bovenaan kan je ‘tijdelijk blokkeren’ uit en aan zetten. 

Natuurlijk is een aparte kaart gebruiken voor jouw online aankopen ook zeker een goede oplossing. Zodat ze zeker nooit aan jouw hoofd bankzaken kunnen. 

 

Groetjes, Joyce. 

Reputatie 1
Badge

Hallo Joyce,

Zoals reeds vermeld,  enkel bonafide webshops gebruikt, alles ontvangen wat ik betaald heb etc. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze de kaart in een tankstation  hebben gekopieerd, hoe ze dan aan de CVC zouden zijn geraakt weet ik niet , pincode zou dan ook kunnen alhoewel ik die probeer af te schermen ( Bank geeft vooralsnog geen uitleg welke methode is gebruikt). Betaal daar dus nu ook enkel contactloos. Tijdelijk blokkeren in de app kan ik niet checken daar ik na bijna een maand nog steeds geen nieuwe kaart heb ontvangen , is volgens mij zelfs nog niet eens aangevraagd. En de wettelijk verplichte terugstorting binnen 1 werkdag wacht ik ook nog steeds op...

 

Dag @WimH ,

 

Ben je hiervoor reeds naar de politie gegaan en heb je een fraudedossier bij ons laten openen? Op deze manier kan dit ook verder onderzocht worden.

In verband met je kaart, raad ik aan nogmaals telefonisch contact op te nemen zodat we kunnen kijken wat hier precies is misgelopen.

 

Groetjes,

Liz

Reputatie 1
Badge

Beste Liz,

Overzicht gebeurtenissen:

16 Mei 9H ‘s avonds : Fraude vastgesteld( net gebeurd!)

9.30 h gebeld met “fraude” lijn BNPPF ( na lang zoeken en hindernissen nemen (kaartnr etc))

Er wordt mij eerst en vooral gezegd dat men de betalingen niet zal kunnen tegenhouden…

Er zou een dossier geöpend worden, daarvoor heeft men PV politie nodig. men zou mij een email sturen waarop ik dan kan antwoorden met de nummer van het PV. Kaart geblokkeerd en men zou mij een nieuwe bezorgen.

Fraude online aangegeven bij politie . Volgende dag toch maar afspraak gemaakt met lokaal politiekantoor. Na lang weekend politie bezocht en PV nummer gekregen. 

PV telefonisch doorgegeven aan agentschap en gvraagd om thesauriereserve te schrappen zodat ik niet meer onder 0 kan gaan , kwestie van de schade te beperken. Afspraak met agentschap om dit te ondertekenen.

Geld overgeschreven van spaarekening om geen debetintresten te moeten betalen. Agentschap bezooct, vriendelijke ontvangst, 100 Euro”gekregen” om eten te kopen, PV was doorgegeven en kaart zou aangevraagd worden , toelating nodig… kaartje meegegeven zodat ik kon bellen.

Paar dagen later gebeld op dat nummer, minder vriendelijk, ik ben Hello bank klant en dus kunnen zij mij niet helpen??? Moet via Hello bank website verder gaan. Zo bericht gestuurd dat dan ook bij ditzelfde agentschap terechtkomt ??? Met Hello bank helpdesk gebeld , men begrijpt mijn probleem maar kan niet echt iets doen, beloofd nog alles eens na te kijken. Klacht neergelegd , antwoord: men kan nog niks doen en stuurt dit OOK door naar hetzelfde agentschap.

Paar dagen later hierop geantwoord dat ik de kaart niet meer nodig heb en met de app mijn  plan zal trekken.

Nu bijna een maand later heb ik nog steeds de beloofde mail niet ontvangen en heb dus enkel mondelinge bevestiging dat er een dossier zou geopend zijn en men de PV heeft ontvangen. Wettelijk verplichte terugstorting van de gefraudeerde bedragen na 1 werkdag is niet gebeurd. Geen enkel idee van de stand van zaken.Wel al intrest aagerekend voor debetstand  en kosten voor opvraging 100 Euro aan loket. 

Klantvriendelijk is dit allemaal niet denk ik. Ik ben informaticus en ex-collega (tweede lijn helpdesk Easy Banking Business en daarvoor Isabel) en moet toch constateren dat het bij fraude aartsmoeilijk is om dat snel en correct te melden en nog moeilijker om je “dossier” op te volgen

 

Vriendelijke groeten,

 

Reputatie 2

Beste @WimH ,

 

Bedankt voor je feedback en “tijdlijn” van wat er gebeurd is, we zullen dit dus ook doorgeven zodat we de aanpak ikv fraudedossiers kunnen herzien.

 

Daarnaast lijkt het ons dat het dossier dan op dit moment nog steeds in onderzoek is en dat daarom er nog geen antwoord is teruggekaatst naar jou? Dit aangezien frauduleuze betalingen met de debetkaart bewijzen heel moeilijk is, dus we zouden al zeker langer dan één week tellen.

 

Via deze weg hebben we geen toegang toe tot klantengegevens of fraudedossier jammer genoeg, dus we kunnen niks met zekerheid zeggen..

 

Het is fijn dat je jezelf kan behelpen op dit moment met je Easy Banking App/Hello Banking App, maar wat als je automatisch word uitgelogd van de app? Om terug in te loggen heb je een kaart nodig, dus het punt om ons te contacteren voor een nieuwe kaart blijft wel.

Je kan ook kijken of je zelf de kaart (opnieuw) kan bestellen via de App bij “mijn diensten” → “kaarten” → staat hier je oude kaart nog in? klikken op de kaart en kijken of je nog kan drukken op “definitief blokkeren of vervangen”.

Indien er geen nieuwe kaart was besteld, en je kan niks doen om de oude te vervangen, dan kan je het beste bellen naar het Easy Banking Centre.

Als je hier een nieuwe kaart al ziet staan, en je hebt deze nog niet ontvangen, kan je ons best telefonisch terug bereiken om te zien waar deze nieuwe kaart blijft.

 

Om beveiligd te bellen naar het Easy Banking Centre kan je dit doen via de app bij “communicatie” → “hulp en contact” → “rekeningen en kaarten”. Dit kan tussen 7 - 22 uur en op zaterdag tussen 9 - 17 uur.

 

Groetjes,

Jess

Reputatie 1
Badge

Beste Jess,

 

Een week? Ik wacht al bijna een maand, NUL informatie… In mijn app staat geen kaart meer.

Heb , denk ik, zelf ontdekt in Het Nieuwsblad, hoe de hackers eventueel zouden kunnen tewerkgegaan zijn   :

 

 

Als je een online betaling doet met je kredietkaart vraagt men vaak om je kaartnummer, vervaldatum en CVV-code (de driecijferige code op de achterkant van je kaart). Hackers kunnen deze gegevens te weten komen door automatisch en systematisch verschillende variaties van deze beveiligingsgegevens te genereren en toe te passen op verschillende sites. Binnen enkele seconden krijgen ze op die manier al een hit. Dit ontdekten onderzoekers aan de universiteit van Newcastle.

Volgens de onderzoekers gebruikte men deze gismethode tijdens de cyberaanval op de Britse supermarktketen Tesco, waarbij het totaalbedrag van 2,5 miljoen pond gestolen werd. De maand december is bovendien een risicomaand, aangezien er zoveel kerstcadeautjes online worden gekocht.

Onbeperkt gokken

“Het grote probleem is dat hackers onbeperkt kunnen gokken naar de cijfers door hun pogingen over verschillende websites te spreiden,” aldus doctoraatsstudent Mohammed Ali en auteur van het onderzoek. “Het is echter enkel het Visa-netwerk dat gevoelig is voor dergelijke fraude. Bij MasterCard kunnen ze de gokpogingen al ontdekken na minder dan tien pogingen, zelfs als die verspreid zijn over verschillende sites.”

Meerdere combinaties

Een tweede probleem volgens de onderzoeker is dat sites naar verschillende variaties vragen. Op sommige sites moet je enkel kaartnummer en vervaldatum invullen, terwijl anderen ook om de CVV-code vragen. “Het onbeperkt aantal gokpogingen in combinatie met de verschillende eisen op sites maakt het extreem gemakkelijk voor hackers om alle gegevens te bekomen,” zegt Ali.

Stap 1: het kredietkaartnummer

“Zelfs als ze enkel de eerste zes cijfers van een kaart hebben, die iets zeggen over de bank en het kaarttype en dus hetzelfde zijn voor elke kaart van dezelfde verdeler, kunnen hackers aan de slag,” waarschuwt de onderzoeker.

Stap 2: vervaldatum

De volgende stap is de vervaldatum. “Omdat kaarten over het algemeen 60 maanden geldig zijn, hebben ze maximum 60 pogingen nodig om die datum te achterhalen.”

Stap 3: de CVV-code

De CVV-code op de achterkant van de kaart is de laatste stap. “In minder dan 1000 gokken bekom je die code. Als je die pogingen verspreid over 1000 websites dan heb je binnen enkele seconden een hit.”

Wat kunnen we hieraan doen?

“Als niet alle verkopers om dezelfde informatie vragen dan is het simpel voor hackers om de kredietkaartgegevens te achterhalen,” meent Ali. Volgens co-auteur Dr. Martin Emms kunnen we zelf simpele stappen nemen om fraude te beperken. “Gebruik slechts één kaart voor online betalingen en hou de uitgavenlimiet zo laag mogelijk. Wees vooral op je hoede en controleer je uitgavenstaat regelmatig.”

 

Reputatie 4

Hallo @WimH,

Bedankt voor deze extra informatie.

We kunnen je dan enkel aanraden toch opnieuw contact te zoeken via de beveiligde manier (zoals eerder beschreven) om na te vragen naar een stand van zaken van dit dossier.

We hebben zelf op onze Community een overzicht gemaakt waarop je kan letten om online oplichting te vermijden: Bescherm jezelf tegen onlinefraude en phishing | Community BNP Paribas Fortis

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reputatie 1
Badge

Hallo Lars,

Vandaag tegen beter weten in nog eens gebeld, zelfde resultaat, beloofd alles nog eens na te kijken en mij iets te laten weten… Ook nog met agentschap gebeld voor ander probleem, gevraagd om me terug te bellen, is ook niet gebeurd.  

 

Reputatie 1
Badge

Beste,

 

Heden terug met Easy Banking Helpdesk gebeld en eindelijk iemand aan de lijn gekregen die op ( bijna) al mijn vragen kon antwoorden en ook nog zijn belofte om mij te mailen heeft gehouden. Hij bleek wel de wet ivm fraude terugbetalingen niet te kennen, ik post hieronder nog eens de link, zie je die niet dan is er opnieuw censuur...

Reputatie 1
Badge

https://economie.fgov.be/nl/themas/financiele-diensten/betalingsdiensten/phishing-niet-toegestane

 

Ik citeer: 

Niet‑toegestane transacties na melding

In geval van een niet‑toegestane betalingstransactie moet de bank de betaler onmiddellijk het bedrag van de betalingstransactie terugbetalen nadat ze hierover op de hoogte werd gebracht, behalve indien de bank goede redenen heeft om te vermoeden dat er fraude werd gepleegd aan de zijde van de betaler en indien ze deze redenen schriftelijk meedeelt aan de FOD Economie.

Reputatie 1
Badge

Nog wat “duiding” :

https://www.tijd.be/ondernemen/banken/banken-moeten-phishingslachtoffers-terugbetalen/10313280.html

Er lijkt me bijkomende opleiding van de Easy banking helpdesk nodig…

 

Voor mijn eigen fraudedossier heeft het onderzoek na meer dan een maand nog geen resultaten opgeleverd , geld heb ik ook nog niet gezien...

Reputatie 4

Hallo @WimH,

Bedankt voor deze extra duiding!

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reageer