Beantwoord

Domiciliëring verwijderen


Hoe moet ik via de app eens domiciliëring verwijderen?
icon

Beste antwoord van Alexander 9 May 2019, 20:03

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Een domiciliëring kan je niet verwijderen, om een domiciliëring stop te zetten dien je contact op te nemen met de desbetreffende firma.
Je kan wel een domiciliëring blokkeren maar dat kan alleen via Easy Bank Web en niet via de app.
Oke bedankt voor de info . Ik zal contact opnemen met de betrokkende firma .

Schrapping domiciliëring: Onze noorderburen gebruiken een rode kaart om naar de schuldeiser te sturen. Een voorbeeld van rode kaart kan je gemakkelijk vinden op internet met 2 kliks: rabo rode kaart. Ik verstuurde 6 rode kaarten op 15/2/21. Tot heden 02/03/21 nog geen schrapping te zien. Ik volg dit nog een week op, indien dan nog niet geschrapt neem ik verdere stappen. Ik stuurde aan 7 Belgische banken (BNP, KBC,Belfius,De Post,Beobank,Keytrade,ING) een suggestie om een blanco rode kaart ter beschikking te stellen aan het cliënteel. Het wordt tijd dat schuldeiser niet alleen een domiciliëring graag maken, maar deze op eenvoudige verzoek van de rekeninghouder ze ook laten schrappen. Het is tenslotte mijn rekening, ik wil beslissen wie over mijn geld mag beschikken via domiciliëring. 

Zie mijn vorig bericht: op 08/03/21 geen enkele domiciliëring verwijderd, alhoewel ik antwoorden ontving met de belofte dat de domiciliëring geschrapt wordt. Vandaag heb ik diverse media geïnformeerd. Klacht ingediend bij meldpunt van de FOD Economie enz. Wordt vervolgd. Blokkeer een onnodige domiciliëring en stuur rode kaart naar schuldeiser ( 2 clicks rabo rode kaart). Indien we allen de rode kaart gebruiken zullen schuldenaars mee moeten.

Reputatie 7

Hallo @R Stammeleer 

Als ik je berichten goed begrijp, dan wil je een domiciliëring volledig stopzetten. In België kan je dat enkel doen door contact op te nemen met het betrokken bedrijf, aangezien de domiciliëring vaak deel uitmaakt van een contract dat je met hen bent aangegaan.

Je kan aan dat bedrijf vragen om hetzij je contract met hen stop te zetten, hetzij om op een andere manier te betalen.

Dat gezegd zijnde, heb je als consument wel enkele mogelijkheden om te voorkomen dat er onterecht geld van je rekening wordt afgehouden.

Dit zijn enkele mogelijkheden die je via Easy Banking Web hebt:

Belangrijk om te weten is ook dat het blokkeren van een domiciliëring via een bank niet wilt zeggen dat de domiciliëring wordt stopgezet of dat je betalingsverplichting tegenover de tegenpartij wegvalt. Het voorkomt simpelweg dat het geld van je rekening wordt afgehouden.

Daarom raad ik je aan om steeds het betrokken bedrijf op de hoogte te brengen. Zo voorkom je dat je nadien van hen aanmaningen of boetes krijgt.

Wat u mij vertelt weet ik. Ik klaag de bank niet aan. Ik klaag schuldeisers aan en als we als consument allemaal de rode kaart leren gebruiken, zullen schuldeisers met de tijd hun verantwoordelijkheid opnemen. Rode kaart te vinden op internet met 2 clicks: rabo rode kaart. Ik zou graag hebben dat de bank de rode kaart integreert in PC Banking bij domiciliëring.

Reputatie 7

Ik keek het even voor je na, maar de rode kaart waar je naar verwijst is geen mogelijkheid om je domiciliëring stop te laten zetten via een bank. Die mogelijkheid bestaat sinds 2014 niet meer binnen België en, als ik me niet vergis, ook niet in andere SEPA-landen.

Die rode kaart lijkt een soort standaarddocument dat in Nederland beschikbaar is en dat je kan invullen om vervolgens naar de schuldeiser te sturen. 

Voor zover ik weet bestaat dat document in België niet, al komt het er nog steeds op neer dat je zelf, los van de bank contact opneemt met het betrokken bedrijf.

Ik vrees dat dat dus iets is dat wij je ook niet aan kunnen bieden.

Huidige conclusie:

De bank stelt geen rode kaart te beschikking van haar cliënteel. Rode kaart die de klant dan kan gebruiken om naar schuldeiser te sturen. (2 clicks rabo rode kaart)

Het is momenteel nagenoeg onmogelijk om een domiciliëring te laten schrappen via schuldeiser. Schuldeisers nemen hun plicht niet op.

Via testaankoop vernam ik dat een domiciliëring, welke niet gebruikt werd de laatste 3 jaar, geschrapt wordt. Dat is iets, maar onvoldoende. Dus een ongebruikte domiciliëring BLOKKEREN en vermoedelijk meer dan 3 jaar wachten. 

R Stammeleer (de man achter de rode kaart)

Beste,

en wat als die domiciliëring via jullie komt? Ik heb het in dit geval over een Home Invest Plan (AG Insurance ).
Deze wil ik stopzetten om over ta schakelen naar conventioneel pensioensparen.
 

Bedankt voor de info.

Dag,

ik vind dit toch wel straf.

Ook ik wil een domiciliëring stopzetten.

Enkele jaren geleden koos ik er zelf voor om maandelijks, via domiciliëring, een goed doel te steunen. Nu wil ik dit stopzetten om een ander organisatie op dezelfde manier te steunen en ik zou nu daarvoor die eerste organisatie moeten voor contacteren ?

Vind ik straf, dit is fout.

 

Met vriendelijke groet,

Gino

Reputatie 7

@Gino Segaert

Dat heeft te maken met een wetswijziging rond domiciliëringen uit 2014.

Tot dan werden alle domiciliëringen beheerd door de banken en kon je enkel binnenlandse domiciliëringen aangaan. Het systeem was vrij complex en als er iets fout liep, was er ook geen garantie dat je snel je geld terugzag.

 

Sinds 2014 worden domiciliëringen aangemaakt en beheerd door de bedrijven zelf. Zij hebben uiteraard wel je handtekening of gelijkaardige toestemming nodig om een domiciliëring aan te maken.

Tegelijkertijd ben jij als consument nu beter beschermt. Enerzijds kan je rechtstreeks via het bedrijf je domiciliëring laten opzeggen, in plaats van via de bank. Dat voorkomt dat je zonder het te weten een contract met dat bedrijf onterecht volledig stopzet of dat er wanbetalingen ontstaan.

Anderzijds kan jij zelf bepalen welke domiciliëring en zelfs welk bedrijf je wilt blokkeren voor individuele of alle invorderingen en welk bedrag een bedrijf maximaal mag afhouden. Wordt er toch onterecht geld van je rekening afgehouden, dan kan je binnen de acht weken meteen een terugbetaling aanvragen via Easy Banking. Het bedrijf is verplicht dat terug te storten, ongeacht de reden van de terugbetaling.

Yannick,

dank u voor je antwoord.

 

Mvg, Gino

Reputatie 7

Hallo @SimonP 

Mijn excuses voor het late antwoord.

De stortingen voor je Home Invest Plan kan je laten stopzetten door ons te bellen via Easy Banking App of met behulp van je Easy Banking Phone-code.

Reageer