Beantwoord

investeren in beleggingsfonds

  • 2 September 2023
  • 5 reacties
  • 119 Bekeken

Als gepensioneerde medewerker van Fortis gaf ik mijn schoonbroer het advies om , als alternatief voor de staatsbon, een deel van zijn

LT spaargeld te beleggen in een “neutraal” Belgisch/Europees beursfonds. Van zijn agentscgapsdirecteur kreeg hij het antwoord dat hij daarvoor moet betalen voor een rekening in beheer? Dat lijkt me een contradictie, ofwel gaat men in beheer, ofwel belegt men in een fonds?

icon

Beste antwoord van Tim DL 4 September 2023, 10:30

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 1

Als gepensioneerde medewerker van Fortis gaf ik mijn schoonbroer het advies om , als alternatief voor de staatsbon, een deel van zijn

LT spaargeld te beleggen in een “neutraal” Belgisch/Europees beursfonds. Van zijn agentscgapsdirecteur kreeg hij het antwoord dat hij daarvoor moet betalen voor een rekening in beheer? Dat lijkt me een contradictie, ofwel gaat men in beheer, ofwel belegt men in een fonds?

Dag @josdeck,

 

Bedankt voor je bericht.

 

Dat hangt van verschillende zaken af.

Via onze Community hebben wij geen toegang tot de gegevens van je schoonbroer of omtrent welk fonds dit zou gaan. Dit dient te gebeuren via een afspraak, indien hij afvraagt waarom er beheerkosten zouden bijkomen, dan kan hij ons Easy Banking Centre steeds contacteren via ‘Communicatie’ in zijn Easy Banking App of op 02 762 60 00. 

Zo kan dit nog eens nagekeken worden waarom er beheerkosten zouden zijn.

 

Groetjes,

Tim DL

 

PS: Jouw mening telt! We nodigen je graag uit om jouw ervaring op de Community met ons te delen via een korte (en anonieme) tevredenheidsenquête. Met jouw feedback kunnen wij ervoor zorgen dat de Community nog beter wordt! https://forms.office.com/e/ZgQ6Wcx4Kv

Beste Tim, het gaat niet over (beheers)kosten op een fonds, die zijn er altijd geweest en dat is heel normaal. Mijn vraag is heel eenvoudig: kan men vanuit een gewone zichtrekening nog inschrijven op (beurs)fondsen (voor zover in overeenstemming met zijn risicoprofiel)? Ik heb begrepen dat naast de gewone zichtrekening er nu ook een soort rekeningen met beheer (juiste naam ken ik niet) komen met een maandelijkse extra kost. Maar het lijkt me ongeloofwaardig dat men voor de aankoop van een fonds een dergelijke rekening moet hebben?

Reputatie 1

Beste Tim, het gaat niet over (beheers)kosten op een fonds, die zijn er altijd geweest en dat is heel normaal. Mijn vraag is heel eenvoudig: kan men vanuit een gewone zichtrekening nog inschrijven op (beurs)fondsen (voor zover in overeenstemming met zijn risicoprofiel)? Ik heb begrepen dat naast de gewone zichtrekening er nu ook een soort rekeningen met beheer (juiste naam ken ik niet) komen met een maandelijkse extra kost. Maar het lijkt me ongeloofwaardig dat men voor de aankoop van een fonds een dergelijke rekening moet hebben?

Dat hangt van zijn profiel en gegevens af. 

Indien het via een effectenrekening buiten contract betreft, en het een gratis bewaard fonds is, zullen er hier geen kosten voor zijn in principe. Indien het een niet-gratis bewaard effect of fonds is, dan kunnen er kosten bijkomen (per kwartaal).

Voor het specifieke is het best dat je schoonbroer met ons contact opneemt zodat we dit kunnen nakijken.

 

Groetjes,

Tim DL

Sorry Tim, vergeet alles over kosten (want daarover ging het niet). Mijn vraag is heel eenvoudig: voor zover het past binnen het risico profiel, kan men vanuit een gewone zichtrekening nog in een fonds beleggen?

Reputatie 1

Sorry Tim, vergeet alles over kosten (want daarover ging het niet). Mijn vraag is heel eenvoudig: voor zover het past binnen het risico profiel, kan men vanuit een gewone zichtrekening nog in een fonds beleggen?

Indien er een effectenrekening is, is dit mogelijk. Deze is nodig voor de effecten, zoals een fonds, te kunnen bewaren.

 

Groetjes,

Tim DL

Reageer