Waarom kan ik met de fortis-app of payconiq by bancontact app geen gestandaardiseerde qr-codes scannen om te betalen?
Graag gestandaardiseerde EPC SEPA QR-codes ondersteunen
Registreer op de community
Vragen stellen, je mening delen of anderen helpen? Log nu in of maak hieronder eerst een account aan.
Welkom
Nog geen profiel op deze Community? Registreer je via deze link. Nadien kan je zelf vragen stellen en antwoorden op berichten van anderen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Hallo@stamhoofd
Ik heb het zelf even voor je getest en de mogelijkheid om EPC QR-codes te scannen werkt nog steeds. Ben je zeker dat het gaat om mensen die klant zijn bij onze bank? Mogelijk ondersteunen sommige andere banken nog geen EPC QR-codes.
Ook met Payconiq by Bancontact kan je dit soort QR-codes niet scannen. Hetzelfde geldt voor de gewone camera van je gsm. Je moet echt Easy Banking App gebruiken.
Een andere mogelijkheid is dat er een probleem is met de software die je gebruikt om de EPC QR-codes aan te maken. Daarvoor neem je best contact op met de beheerders van die software.
Dag@YannickB , bedankt voor je snelle antwoord. We hadden een screenshot ontvangen met daarin duidelijk de Easy Banking app zichtbaar.
Misschien komt het door de gestructureerde mededelingen die gebruikt werden. We volgen de standaarden zoals hier: https://www.europeanpaymentscouncil.eu/sites/default/files/kb/file/2022-09/EPC069-12%20v3.0%20Quick%20Response%20Code%20-%20Guidelines%20to%20Enable%20the%20Data%20Capture%20for%20the%20Initiation%20of%20an%20SCT_0.pdf
Maar voor de gestructureerde mededeling plaatsen we die, bv. +++140/8375/86074+++, in het ‘AT-05 The Remittance Information (Structured)’ veld. Maar die volgt dus eigenlijk niet echt de ISO standaard omdat België nu eenmaal een uitzonderlijke manier van gestructureerde mededelingen lijkt te hebben. Hoe verwachten jullie dat we deze gestructureerde mededelingen doorgeven via de QR-code? Gewoon in het normale beschrijvingsvak?
Daarnaast voegen we in het veld ‘Information*’ een link toe (zou moeten werken). Die link zorgt ervoor dat als de QR-code met de gewone scan app gescand wordt, we naar een website kunnen verwijzen waarin uitleg staat dat ze het met hun bankapp moeten scannen.
Even een test QR-code (met fictief IBAN en mededeling):
Kan je bevestigen dat deze voor jullie werkt (heb de gestructureerde mededeling nu gewoon bij het normale tekstveld gezet)?
Bedankt@stamhoofd
De gestructureerde mededeling geef je alvast correct in, maar ik kan inderdaad jouw QR-code niet scannen. Ik heb ze zelf even opnieuw aangemaakt via verschillende soorten software, met nogal uiteenlopende resultaten: soms kan de code gescand worden, soms niet.
Dit is iets te technisch voor mij om zo op te lossen, maar ik laat het verder voor je onderzoeken en hou je op de hoogte.
Ik kan zelf de inhoud van die QR-code bekijken en die klopt. Ik zie er geen enkele fout in.
Kan ik hen gewoon de naam van jullie onderneming geven (Stamhoofd neem ik aan), of staat jullie software gekend onder een andere naam?
Als fervent gebruiker van Stamhoofd en de Easy Banking App, kijken wij uit naar een oplossing. Is er al vooruitgang in deze?