Beantwoord

Crypto: informatie gewenst van Fortis


Beste,

 

Sinds kort kan ik geen overschrijving meer uitvoeren voor Cryptomunten aan te kopen. Als ik hiervoor bel, krijg ik de melding dat dit niet mogelijk is met Fortis. Is het niet de bedoeling dat ik als klant geïnformeerd wordt wanneer er bepaalde wijzigingen doorgevoerd worden met betrekking tot naar welk bedrijf ik wel of niet mag handelen? Er is mij ook uitdrukkelijk aangegeven dat dit niet Illegaal is, maar toch is er een regel of kader binnen Fortis om dit te blokkeren. Het bedrijf in kwestie (Coinbase) is een bekend bedrijf, wat tot op heden geen enkele actie heeft ondernomen om als “frauduleus” bestemd te worden.

 

Kan je mij een verwijzing naar dit kader of iets van informatie doorsturen? Ik kan nergens in de algemene voorwaarden dit terugvinden, en er bestaan ook geen specifieke regels van België of Europa hieromtrent (en ook niet door het overkoepelende AML). Ik heb hier ook al heel de Fortis-website over afgezocht, en kan geen enkele verwijzing terugvinden. Enkel deze Forumberichten, maar ik vermoed dat deze niet direct als officiële info bestemt kan worden. Ik verwacht toch wel tenminste een officiële communicatie als er iets geblokkeerd wordt als dit niet als illegaal of onjuist beschouwd wordt.

 

 

De algemene uitleg betreffende “fraude” snap ik zeker; maar ik ken de voordelen en de nadelen hieromtrent, dus voor mijn bankrekening is dit geen reden. Ik wil hier over ook graag een schriftelijke bevestiging geven indien dat nodig zou zijn.

 

Graag meer uitleg of een verwijzing naar de regels hieromtrent, zodat ik als klant toch weet wat wel of niet mag van Fortis.

 

Mvg

icon

Beste antwoord van YannickB 8 March 2021, 09:24

Bekijk origineel

30 reacties

@Julie N , klopt het dat BNP rekeningen stopzet als er overboekingen gebeuren van crypto exchanges? 

Wat is de policy van BNP hierover?

Reputatie 4

Hallo @Lander56,

Bedankt voor je bericht.

Het stopzetten van de relatie met onze bank zal worden gedaan als gevolg van andere factoren. 

Gezien de soms verdachte aard van cryptomunten, kan het kopen en verkopen van dit product via onze rekeningen een risico vormen voor klanten en de bank.

Wij geven daarom ook geen enkel advies met betrekking tot cryptomunten.

Als je een overschrijving wil uitvoeren of de betalingslimiet van een kaart wil verhogen om cryptomunten aan te kopen, kunnen wij dat niet verbieden, maar we raden dit wel af.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Hallo @LarsD @JulieN

Mijn vraag kwam naar aanleiding van het stopzetten van jullie klantenrelatie met klant Bbobb op de vorige pagina.

Het betekent dus niet dat een overschrijving van of naar een crypto exchange direct/automatisch een einde maakt aan de klantenrelatie tussen de bank en de klant, als ik uw antwoord correct lees?

Reputatie 4

Hallo @Lander56,

Wij zijn natuurlijk niet op de hoogte van waarom een bepaalde klantenrelatie nu juist is stopgezet. Zoals we eerder aangaven moeten er toch wel verschillende andere factoren zijn voor dat er een beslissing komt om de klantenrelatie stop te zetten.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Hallo @Lander56,

Bedankt voor je bericht.

Het stopzetten van de relatie met onze bank zal worden gedaan als gevolg van andere factoren. 

Gezien de soms verdachte aard van cryptomunten, kan het kopen en verkopen van dit product via onze rekeningen een risico vormen voor klanten en de bank.

Wij geven daarom ook geen enkel advies met betrekking tot cryptomunten.

Als je een overschrijving wil uitvoeren of de betalingslimiet van een kaart wil verhogen om cryptomunten aan te kopen, kunnen wij dat niet verbieden, maar we raden dit wel af.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Beste, dit is niet correct, ik sprak net met jullie helpdesk en jullie blokkeren op dit moment alle overschrijvingen naar Kraken.com. Ik weet niet wat het wettelijk kader is dat deze blokkeringen zou toestaan. Het lijkt mij allesinds erg vreemd dat klanten beperkt worden in het aanwenden van hun eigen fondsen. Ik ben op dit moment een formele klacht aan het indienen bij de ombudsman. Het lijkt er erg op dat jullie de uitstroom naar crypto zo moeilijk mogelijk proberen maken. Dit precedent bewijst nogmaals het belang van crypto, een model waar de eigenaar volledige controle heeft over zijn/haar middelen zonder tussenkomst van derde partijen en instituten.

Reageer