Beantwoord

terugbetaling fondsen

  • 23 March 2024
  • 2 reacties
  • 30 Bekeken

bij terugbetaling fondsen, waarom is er een verschil in datum tussen betalingsdatum en vervaldatum, en kan ik er op aan dat betalingsdatum, wel degelijk de werkelijke dag is dat mijn fondsen worden overgeschreven naar de rekening die ik heb aangegeven?

icon

Beste antwoord van JessicaJ 25 March 2024, 15:07

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 1

e werkelijke dag is dat mijn fondsen worden overgeschreven naar de rekening die ik heb aangegeven?

Om het tot de essentie te herleiden, “de werkelijke dag” wordt in bankiersterminologie de “Valutadatum” genoemd.

  • De valutadatum is de datum waarop een deposito begint of ophoudt interest te genereren. Een deposito genereert interest ten laatste vanaf de kalenderdag na de datum van het deposito en houdt op interest te genereren vanaf de kalenderdag van de opvraging.

Of in mensenwoorden, het inkomend tegoed wordt verondersteld pas de volgende dag actief te zijn op de rekening, en die volgende dag is dan de “Valutadatum”. 

Omgekeerd wordt een uitgaand bedrag verondersteld op dezelfde dag vervreemd te zijn. In dit geval is “dezelfde dag” dan de valutadatum.

U kunt de valutadatum voor elk inkomend- en uitgaand bedrag gemakkelijk controleren mits op de verrichting te klikken of te tikken.   Op de webpagina of via de app natuurlijk.

Reputatie 1

Hey @Anne Magnus , 

 

zoals @Oude duts al vermelde is de valuta datum inderdaad de datum dat het bedrag werkelijk op de rekening zal staan of beschikbaar is op de rekening om gebruik van te maken.

 

Indien je nog bijkomende vragen hebt, stel ze dan zeker!

Groetjes

Jess

Reageer