Beantwoord

mogelijke fraude via zichtrekening

  • 23 September 2020
  • 4 reacties
  • 402 Bekeken

Ik plaatste een zoekertje op 2dehands.be voor het verkopen van boeken. Ik werd gecontacteerd door een franse man via Whatsapp. Hij wilde alles kopen en laten ophalen via dpd express. De dag erna kreeg ik kreeg 2 mails van dpd. Gegevens invullen naam, bankkaart nummer van maestro. Vandaag via Whatsapp gecontacteerd door DPD. Bankkaart in kaartlezer stoppen en codes intypen. Zeiden niet juiste code en nummer creditkaart gegeven of foto. Heb ik niet gedaan en alles afgebroken. Toen ik via whapsapp wou bellen naar dpd werd het gesprek geweigerd.

Ik hoop dat mijn rekening niet geplunderd wordt nu.

Iemand hier ervaring mee?

grtz

evy de keyser

icon

Beste antwoord van YannickB 23 September 2020, 14:16

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Dag Evy,

Voor de zekerheid heb ik de telefoonnummers uit je bericht verwijderd, want dit is een publiek forum.

Ik vrees echter dat het om fraude gaat. Als je toch gegevens hebt doorgegeven of stappen met je kaartlezer hebt gevolgd, dan raad ik je aan om ons zo snel mogelijk te bellen op het nummer 02 762 60 00 zodat we jouw rekeningen en transacties met jou kunnen overlopen.

Deed je dat niet, dan hoef je je geen zorgen te maken, al blijf je best wel aandachtig voor telefoontjes of berichten die zogezegd vanuit de bank of een groot bedrijf komen, aangezien je via Whatsapp vermoedelijk je telefoonnummer hebt doorgegeven.

Een tip die ik je kan geven, is om als je handelt via veilingsites zoals 2dehands, nooit buiten het platform/de site zelf te communiceren of overgaan tot een betaling. Het is jammer genoeg een gekende methode van fraudeurs om je eerst om te laten schakelen naar een ander kanaal, zodat er geen controle meer kan gebeuren door de veilingsite.

Dank voor je antwoord. Ik bel wel even.

Reputatie 2

Zeiden niet juiste code en nummer creditkaart gegeven of foto. Heb ik niet gedaan en alles afgebroken.

Gelukkig maar.

Toen ik via whapsapp wou bellen naar dpd werd het gesprek geweigerd.

Logisch, de valse ‘DPD’ was na je weigering subitissimo en inclusief telefoonnummer van de aardbodem verdwenen.

Ik hoop dat mijn rekening niet geplunderd wordt nu.

Zeker niet.

Bedankt voor het bericht, zo weten we weer iets meer over de handel en wandel van de misdadigers.

Overigens bent u, gelukkig zonder gevolgen, toch net iets te ver gegaan. Immers, een bankkaart (debetkaart, kredietkaart) dient om aan anderen te betalen. Kortom, als iemand die moet betalen om de bankkaart van de schuldeiser vraagt, dan moet men op slag weten dat er fraude in het spel is.

 

Ja het zal geen tweede keer gebeuren. Hoop andere hier ook mee te helpen.

Reageer