Beantwoord

Verdwijnen belastingvoordeel pensioensparen?

  • 5 July 2023
  • 1 reactie
  • 175 Bekeken

Beste,

Klopt het dat het belastingvoordeel voor pensioensparen gaat verdwijnen? Iemand die ik ken heeft hierover telefoon gekregen van haar bank en dit bleek BNP Paribas te zijn.

Het lijkt me vreemd moest dat verdwijnen want dan neem je in mijn opzicht een van de hoofdredenen weg om voor deze manier van sparen te kiezen.

Met vriendelijke groeten,

 

Stefaan

icon

Beste antwoord van Jonas F 7 July 2023, 10:00

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 2

Beste,

Klopt het dat het belastingvoordeel voor pensioensparen gaat verdwijnen? Iemand die ik ken heeft hierover telefoon gekregen van haar bank en dit bleek BNP Paribas te zijn.

Het lijkt me vreemd moest dat verdwijnen want dan neem je in mijn opzicht een van de hoofdredenen weg om voor deze manier van sparen te kiezen.

Met vriendelijke groeten,

 

Stefaan

Dag fanolito,

Ik vermoed dat de persoon die je heeft geïnformeerd het misschien verkeerd verwoord heeft.

Volgens het hervormingsplan van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) zou het fiscaal voordeel voor langetermijnsparen afgeschaft worden vanaf 2024.

Zoals beschreven in dit artikel van TestAankoop:

Moet je snel nog een contract afsluiten voor langetermijnsparen voor het fiscaal voordeel verdwijnt in 2024? (test-aankoop.be)

Het artikel geeft nog verdere uitleg over het verschil van pensioensparen tegenover langetermijnsparen en de voordelen en risico’s van beleggen in pensioenspaarfondsen.

Een aandachtspunt is dat indien je een hypothecair krediet voor 2016 hebt afgesloten in Vlaanderen en/of Wallonië, je weinig voordeel zult hebben aangezien je fiscale korf al vol is.

Indien je meer informatie wenst hierover raad ik je aan om een afspraak in te plannen met een adviseur INVEST zodat we meer gerichte informatie aangepast aan jouw profiel kunnen meegeven.

Een afspraak kan je maken door te bellen met de Easy banking app via tabblad ‘communicatie’. Kies voor ‘Easy banking centre’ en vervolgens voor ‘Sparen en beleggen’ of door contact op te nemen met je kantoor.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Met vriendelijke groeten,
Jonas F.

 

 

Jouw mening telt! Ik nodig je uit om deel te nemen aan onze tevredenheidsenquête die maar enkele minuten van uw tijd in beslag neemt. https://forms.office.com/e/ZgQ6Wcx4Kv

Reageer