Skip to main content

Beste,

 

Ik heb enkele vragen omtrent mijn Home Invest Plan (HIP).

Ik heb in verschillende fora gelezen dat wanneer je een schuldsaldoverzerkering (SSV) aangaat vanuit je Home Invest Plan de premies exponentieel hoger zouden zijn dan wanneer je deze losstaand afneemt? Klopt hier iets van & zijn hier concrete cijfers van om dit te ontkrachten?

Verder heb ik ook vernomen bij afname van mijn HIP dat dit mij niet zou vastzetten om een SSV en woonlening aan te gaan bij BNP maar dat ik hier nog steeds alle vrijheid in zou hebben om bij andere banken prijs op te vragen. Nu lees ik echter dat hier blijkbaar ten zeerste op gefronst wordt door andere banken en dat dit zeker niet ten goede is van de eventuele kredieten/rentes die men kan nemen en dat je op deze manier dus toch ietwat vastgezet wordt om te blijven bij BNP. Echter dan kan er teruggekomen worden op mijn vorige punt want dan lijkt er geen nood meer te zijn voor een “concurrerende” premie aan te bieden. 

 

Al bij al komt dit bij over alsof ik mij enkele verkoopspraatjes heb laten aansmeren enkele jaren geleden en dat dit mij nu zeker niet ten voordele zal uitkomen. Zijn er toevallig enige statistieken/concrete cijfers dat deze “geruchten” ontbinden of tenminste een zekerheid dat ik niet gewoon in het zak gezet ben door mijn persoonlijke bankkantoor?

 

Alvast bedankt.

 

Vriendelijke groeten,

 

Timo

Hallo @Timo M,

Bedankt voor je bericht.

Via dit kanaal hebben we niet de volledige expertise hierover maar we kunnen je alvast volgende info geven dat misschien al je meer duidelijkheid hierin kan geven:

Het grootste voordeel is dat bij de financiering van een schuldsaldoverzekering via een Home Invest Plan de verzekeringstaks, de commissie en de beheerskosten van een schuldsaldoverzekering komen te vervallen. Bovendien is de omzetting naar een schuldsaldoverzekering volledig gratis. Zeker als je dan al bezig moet zijn met de financiering van een woonkrediet is het dan goed dat je al een uitgave minder hebt.

Dit hangt ook wel af indien de reserve van het Home Invest Plan hoger of lager is dan het bedrag dat gebruikt wordt om de schuldsaldoverzekering te financieren.

Wanneer het bedrag groter is dan kan de resterende reserve blijven staan in het Home Invest Plan en verder kapitaliseren.

Als het bedrag lager is dan dient er wel een tweede schuldsaldoverzekering te worden onderschreven. Voor dit tweede contract is dan wel de verzekeringstaks, commissie en beheerskosten verschuldigd. Dat is dus waarschijnlijk wat je eerder had vernomen over dat die kosten daardoor hoger kunnen liggen.

 

Om te kunnen laten nakijken welk concreet voordeel jij er momenteel dan aan hebt zouden we ook toegang moeten hebben tot je gegevens maar dat gaat niet via dit kanaal.

Daarom is het beste om dan toch contact te nemen met onze adviseurs via het Easy Banking Centre. Zij hebben dan ook nog meer expertise hierover en kunnen dan voor jou nagaan of je hier momenteel wel of niet voordeel uit haalt.

Je kan bellen met het Easy Banking Centre via Easy Banking App. Druk onderaan op Communicatie en kies Hulp en contact. Selecteer de categorie en het onderwerp van de vraag en klik nadien op Easy Banking Centre of Neem contact met ons op. Je wordt dan via onze beveiligde lijn doorgeschakeld naar een adviseur die over de juiste expertise beschikt. 

Maak je geen gebruik van de app? Contacteer onze adviseurs dan op het nummer 02 762 60 00 met je 5-cijferige Easy Banking Phone-code. Onze adviseurs zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. 

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

 


Reageer