Beantwoord

spaarrekening plus

  • 29 August 2023
  • 3 reacties
  • 230 Bekeken

Sedert 01/08 is de getrouwheidspremie op de S+  verhoogd naar 1%.  Totale rente bedraagt aldus 1,5% op jaarbasis. Hoe kan ik op het uitstaande bedrag op de S+ rekening (voor 01/08 op de rekening gestort) ook genieten van deze verhoogde getrouwheidspremie?  Of blijft de oude getrouwheidspremie van toepassing? Moet ik zelf actie ondernemen? Zo ja, dewelke?  (Volgens de bijzondere voorwaarden op de S+ rekening zou ik de fondsen moeten overschrijven op een andere gereglementeerde spaarrekening??)


Hartelijk dank voor reactie. 

icon

Beste antwoord van Tim DL 29 August 2023, 14:47

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 1

Sedert 01/08 is de getrouwheidspremie op de S+  verhoogd naar 1%.  Totale rente bedraagt aldus 1,5% op jaarbasis. Hoe kan ik op het uitstaande bedrag op de S+ rekening (voor 01/08 op de rekening gestort) ook genieten van deze verhoogde getrouwheidspremie?  Of blijft de oude getrouwheidspremie van toepassing? Moet ik zelf actie ondernemen? Zo ja, dewelke?  (Volgens de bijzondere voorwaarden op de S+ rekening zou ik de fondsen moeten overschrijven op een andere gereglementeerde spaarrekening??)


Hartelijk dank voor reactie. 

Dag @Gunter1956,

 

Bedankt voor je bericht.

 

De tegoeden die voor 1 augustus op de Spaarrekening Plus  zijn gestort behouden de getrouwheidspremie van 0,75% tot dat de getrouwheidspremie verworven is, vanaf dat moment start de nieuwe periode voor de getrouwheidspremie aan de interest van dat moment. 

Indien je overschrijft van de Spaarrekening Plus naar een andere rekening en de dag nadien terugstort zal je de nieuwe rentevoet krijgen, maar dan ben je de reeds opgebouwde periode verloren en start het terug van dag 1. 

Er is inderdaad een reglementering voor gereglementeerde spaarrekeningen dat bij de eerste 3 overschrijvingen per jaar, van minstens 500 euro, tussen je gereglementeerde spaarrekeningen, binnen dezelfde bankinstantie, de reeds opgebouwde getrouwheidspremie en -periode behouden blijft. 

 

Bijvoorbeeld: 

Je hebt 3 spaarrekeningen: A, B en C

Je schrijft van A naar C 1000 euro over, hierbij zal de opgebouwde getrouwheidsperiode meegenomen worden.

Je schrijft dan van B naar C 500 euro, hierbij wordt deze ook meegenomen.

Je wilt dan deze 1500 euro van C naar A overschrijven om terug van A naar C over te schrijven om van bijvoorbeeld een nieuwe getrouwheidspremie te genieten. Bij de overschrijving van C naar A zal de opgebouwde getrouwheidspremie meegenomen worden, maar wanneer je deze terug naar C overschrijft wordt het gereset en begint de getrouwheidspremie terug op te bouwen vanaf die dag, en zal je de premie pas het jaar nadien verwerven.

 

Bij gereglementeerde spaarrekeningen blijft de interest van de getrouwheidspremie hetzelfde als de dag waarop je het gestort hebt. Als de getrouwheidspremie stijgt, wordt deze voor de reeds gestorte tegoeden hierop niet aangepast, hetzelfde als deze zou dalen.

 

Je kan steeds de interesten op de spaarrekeningen nakijken en opvolgen via je Easy Banking Web.

Dit door rechts van je spaarrekening via het grijs vierkantje door te gaan naar ‘Raadpleging van de interesten’.

 

Groetjes, 

Tim DL

 

PS: Jouw mening telt! We nodigen je graag uit om jouw ervaring op de Community met ons te delen via een korte (en anonieme) tevredenheidsenquête. Met jouw feedback kunnen wij ervoor zorgen dat de Community nog beter wordt! https://forms.office.com/e/ZgQ6Wcx4Kv

Dag Tim DL,

 

bedankt voor je snelle reactie.

Als ik het goed begrijp - en verwijzend naar de reglementering van gereglementeerde spaarrekeningen - kan ik de fondsen tijdelijk (bv. 1 dag) overschrijven op een andere gereglementeerde spaarrekening op mijn naam bij FNP Paribas Fortis mét behoud van de reeds opgebouwde getrouwheidspremie en - rente om nadien terug op de spaarrekening plus over te schrijven waarna ik kan genieten van de verhoogde getrouwheidspremie zonder evenwel dat alles gereset wordt!  Kan u mij dit bevestigen?

Hartelijk dank.

Reputatie 1

Dag Tim DL,

 

bedankt voor je snelle reactie.

Als ik het goed begrijp - en verwijzend naar de reglementering van gereglementeerde spaarrekeningen - kan ik de fondsen tijdelijk (bv. 1 dag) overschrijven op een andere gereglementeerde spaarrekening op mijn naam bij FNP Paribas Fortis mét behoud van de reeds opgebouwde getrouwheidspremie en - rente om nadien terug op de spaarrekening plus over te schrijven waarna ik kan genieten van de verhoogde getrouwheidspremie zonder evenwel dat alles gereset wordt!  Kan u mij dit bevestigen?

Hartelijk dank.

Enkel indien je nog niet eerder dit jaar reeds 2 overschrijvingen van minimum 500 euro hebt uitgevoerd tussen 2 gereglementeerde spaarrekeningen waarvan je houder of een van de houders bent. 

Aangezien je zo 3 overschrijvingen per jaar hebt waarbij je reeds opgebouwde getrouwheidspremie wordt meegenomen, zou je anders bij het terugstorten naar de Spaarrekening Plus aan de vierde overschrijving komen waardoor dit allemaal wordt gereset en je terug van dag 0 begint voor het verwerven van de getrouwheidspremie.

 

Hiervoor kijk je best eens de rekeninguittreksels na van je actieve en eventueel recent afgesloten spaarrekeningen om hier zeker over te kunnen zijn dat je niet eerder dit jaar reeds 2 overschrijvingen van minimum 500 euro  tussen spaarrekeningen hebt verricht.

 

Groetjes,

Tim DL

Reageer