Beantwoord

buitenlandse gecertifieerde cheque in dollar

  • 24 January 2024
  • 3 reacties
  • 81 Bekeken

 Beste allen,

Ik wens een buitenlandse gecertifieerde cheque  in dollar te innen en het bedrag aldus op mijn us dollar rekening te storten in België . De bank doet moeilijk en maken gewag van een risico omdat ze het geld zogezegd voorschieten .Ik snap dit niet omdat deze cheque gecerfifieerd is ?(=bankcheque)

Kan iemand mij dit uitleggen ? Ik heb echter geen probleem moest de cheque op een derde rekening gezet zou worden in afwachting dat de bank het bedrag effectief  in haar bezit heeft .

Weet iemand of dit zo afgehandeld kan worden ?

Een andere manier ?

dank bij voorbaat

 

icon

Beste antwoord van LarsD 25 January 2024, 14:53

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4

Hallo @hockeybeer,

Bedankt voor je bericht.

Dit is wel mogelijk. Het is inderdaad wel zo dat de validatie van de cheque dan nog nadien moet gebeuren via een centrale dienst. Daardoor kan het ook even duren voor het bedrag effectief beschikbaar staat op de rekening.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Dus de cheque op een derde rekening bij de bank blokkeren is mogelijk ?

Kunt U mij uitleggen waarom de bank een risico ziet in een gecertifieerde cheque en waarom het geld  in theorie onmiddellijk op mijn Belgische us dollar beschikbaar  moet zijn  en aldus zou  voorgeschoten worden door de bank ?

indien dit zo is kan ik hier dan afstand van nemen zodat de bank minder ongerust dien te zijn. 

Voor mij hoeft het niet beschikbaar te zijn  en heb dan ook niet de bedoeling om het gestort bedrag ergens anders over te schrijven.

ik noteer alvast dat een derde rekening soelaas kan bieden

graag bevestiging aub

Reputatie 4

Hallo @hockeybeer,

Een cheque wordt meestal op een gewone zichtrekening gezet. Dit kan wel bijvoorbeeld een rekening zijn in een andere valuta.

Het is dat de cheque eerst door een centrale dienst wordt gevalideerd dus als je een buitenlandse cheque laat innen gaat dit niet meteen via het kantoor uitgevoerd worden. Er zijn richtlijnen die daarvoor worden gevolgd, ook in het kader van de anti-witwaswetgeving. 

Het lijkt ons daarom ook vreemd dat een kantoor dit al meteen zou weigeren omdat zij ook die controle niet doen.

Het zou misschien aangeraden zijn toch nog eens opnieuw dit voor te leggen aan een kantoor en te vragen over welke specifieke risco’s zij dan spreken?

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

Reageer