Beantwoord

interesten op plusrekening

  • 17 June 2023
  • 1 reactie
  • 227 Bekeken

Kan u mijn uitleggen waarom ik het belachelijke bedrag van 0,02 E als interesten heb ontvangen op mijn plus rekening voor de periode tot april? Dit klopt niet met de beloofde interesten.

icon

Beste antwoord van LarsD 19 June 2023, 11:23

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 4

Hallo, @Laloca63,

Bedankt voor je bericht.

De Spaarrekening Plus heeft momenteel een Basis Rentevoet van 0,50% en een Getrouwheidspremie van 0,75%.

De basisrente wordt berekend per dag en over de hele periode dat je geld op je rekening staat. Je krijgt basisrente (ten laatste) vanaf de dag na de storting tot wanneer je je geld van je rekening haalt.

Bijvoorbeeld: Je stort op 1 juli 1.000 euro en de basisrente voor dat jaar is 0,10%. Op een heel jaar zou je 1 euro rente verdienen. Omdat je nu maar een half jaar spaarde krijg je ook maar een halve euro.

De getrouwheidspremie wordt berekend op basis van de tegoeden dat langer dan een jaar op de rekening hebben gestaan. De premie wordt uitbetaald op de eerste dag van het kwartaal dat volgt op het kwartaal of periode waarop dit is berekend.

Bijvoorbeeld: Je stort op 1 oktober 1.000 euro op de spaarrekening. De basisrente van die rekening is 0,10% en de getrouwheidspremie 0,50%. Op 1 januari krijg je alleen basisrente omdat het geld maar drie maanden op je rekening heeft gestaan. In dit geval is dat 25 cent.

Op 1 oktober van het volgende jaar krijg je wel getrouwheidspremie. Op deze rekening is dat 5 euro. Die krijg je op de eerste van het volgende kwartaal en vanaf dan verdien je er ook basisrente en getrouwheidspremie op.

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reageer