Beantwoord

opvragen informatie naar aanleiding van nalatenschap

  • 9 September 2020
  • 3 reacties
  • 1597 Bekeken

  • Deskundige - Niveau 1
  • 6 reacties

Geachte, 

betreft nalatenschap met testament en enig kind (ik).

Na lang zeuren en zagen via de notaris eindelijk een overzicht van de tegoeden van de overledene ontvangen. Maar deze dateert van begin maart en ik stuit op de volgende problemen:

  1. Spaarrekening en zichtrekening toevallig (?) een bijna identiek bedrag van onder de 10.000 Euro.
  2. Tweede veel jongere zichtrekening waar zelfs geen 20 euro meer op staat. En waarvan ik nooit weet gehad heb.
  3. Effectenrekening met wel een redelijk positief bedrag op de datum van het overlijden en in de laatste kolom met als titel “bijlage”, een kruisje.
  4. Er wordt vermeld dat er geen kluis zou zijn terwijl ik 100 % zeker weet dat die er wel degelijk ooit geweest is en de overleden deze gebruikte voor het veilig bewaren van kasbons en etc.
  5. De overledene was normaliter ook in bezit van een kredietkaart (Visa) maar ook hier wordt geen gewag van gemaakt.

Wat het vierde en laatste punt betreft kan het natuurlijk zijn dat de overledene deze op een gegeven moment opgezegd heeft. Maar die bijna gelijke bedragen op de spaar- en zichtrekening roepen bij mij toch wel wat vragen op. Temeer daar de overleden de laatste 10 à 11 jaar serieus met haar geheugen sukkelde en een paar “vrienden” had die haar van alles en nog wat wijs maakten.

Van de notaris kreeg ik dus na lang zeuren en zagen enkel een kopie van het eigenlijke document, niet van de bijlagen. Op mijn vraag per email om de bijlagen ook te bezorgen krijg ik geen antwoord (op een ontvangst en leesbevestiging na). Net als op 3 van de vier andere emails. En als ik het notariaat telefonisch contacteer, krijg ik enkel heel vage antwoorden en antwoorden die elkaar tegen spreken. Ik heb omwille hiervan ondertussen trouwens een afspraak vastgelegd bij een ander notariaat.

Omdat het om een effectenrekening gaat zit de kans er dus in dat deze ondertussen niks meer waard is, zeker gezien de huidige problemen met Corona.

Bovendien waren er nog een aantal te betalen rekeningen (woonzorgcentrum, kliniek, belastingen en begrafenisondernemer) die door de notaris aan de bank bezorgd zouden zijn maar waarvan ik ook nog steeds geen bewijs te pakken gekregen heb dat die ondertussen in orde zijn.

En gezien ik vermoed dat de rekeningen geplunderd werden door familie (zusters, broer) of “vrienden” (waarvan er twee in het testament vermeld staan) van de overledene, had ik graag vernomen of ik in afwachting van mijn gesprek met het andere notariaat, een recent overzicht van de tegoeden kan krijgen. Of in ieder geval een duidelijk omschrijving van die effectenrekening. En een kopie van de rekeninguittreksels van de laatste drie jaar. En wat dit kost.

icon

Beste antwoord van Anonymous 18 September 2020, 12:10

Bekijk origineel

3 reacties

Dag @Aires ,

Mijn excuses voor het laattijdige antwoord.

Weet je wie het nalatenschap met de bank heeft geregeld? Deze persoon of personen zouden toegang krijgen tot bijvoorbeeld de uittreksels.

Aan andere personen kunnen wij deze informatie niet doorgeven.

Moest jij dit niet geregeld hebben, heb je de mogelijkheid om met hen contact op te nemen zodat je meer gegevens hebt van het nalatenschap?

Groetjes,

Lieze

Hi Lieze,

das de notaris die het testament opgesteld heeft. Ik zal daar eens navragen dan.

Bedankt voor je antwoord en een laat is altijd beter dan geen ;)

Grtjs,

 

Hey @Aires ,

Hopelijk kom je zo snel tot meer duidelijkheid!

Graag gedaan,

Lieze

Reageer