Beantwoord

Phishing-sms 19/09/2020

  • 20 September 2020
  • 2 reacties
  • 691 Bekeken

Beste Communtiy,

 

Hiervan overkwam me iets wat me angst aanjoeg: ik ging, verward genoeg om het niet te argwanen, in op de volgende sms:

 

Gezien de identieke bewoordingen van andere gevallen gemeld op deze site weet ik dat ik het slachtoffer was van phishing. Dit gebeurde om 9 uur, om 21 u blokkeerde ik mijn kaart met Card Stop. Noch mijn Easy Banking-app of Easy Banking-web (op mijn browser op laptop of gsm) functioneerden nog, waardoor ik mijn rekening niet meer kan checken. Eveneens is de helpdesk niet bereikbaar omdat het weekend is. Ik ga morgen naar de bank om garantie te krijgen dat de gestolen gelden beperkt zijn. Kan iemand van jullie mij verdere toelichting geven, in hoeverre er gestolen kan zijn geweest? Ik stuurde al een mail naar jullie phishing-dienst, maar ik wil zo snel mogelijk uitleg. Ook i.v.m. terugbetalingen of verzekeringen. Ik merkte tevens, toen de app nog even werkte, hoe er tot driemaal toe 100 euro gepland stond om overgeschreven te worden naar ik weet niet waar. 

Ikzelf ben een beursstudent van 22 jaar en kan me geen diefstal van dit soort vooroorloven. Vandaar de urgentie van mijn klacht.

 

Vriendelijke groeten,

Arthur

icon

Beste antwoord van Anonymous 21 September 2020, 13:21

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 2

En wij die dachten dat enkel de oudjes zich door dergelijke bedriegerijen lieten foppen …

Tsja, dat er driemaal 100 euro gepland staan om over te schrijven bewijst dat u heel ver bent mede gegaan vooraleer tot bezinning te komen. De misdadigers beginnen steeds op deze manier, omdat de kans groot is dat de betrokkenen zich niet direct bewust zijn van de transactie van relatief kleine bedragen.

Om uw zaak zoveel als mogelijk recht te zetten kan u zich dus beter morgenvroeg aanbieden bij een BNP-kantoor dat ‘s morgens open is, eender waar, eender in welke stad.  Want aangezien u de hulplijn niet meer kan bellen binnen de app zou u in de eeuwigdurende telefonische wachtrij terechtkomen. En vergeet niet uw identiteitskaart mee te brengen.

Tussen haakjes, u hebt niet minder dan 12 uur gewacht vooraleer in te grijpen, dus helaas zou het nieuws wel eens slecht kunnen zijn. En een dergelijke lange wachttijd betekent ook dat men bij BNP niet geneigd zal zjn de verzekering te laten  tussenkomen.

Hey @Arthur Declercq Roelstraete ,

Niet fijn om te horen dat je slachtoffer bent van phishing.

Als je kaart is geblokkeerd door Card Stop, kunnen er verder geen transacties meer gebeuren. De transacties die hiervoor ondertekend zijn, gaan helaas wel nog door. Ik raad je aan contact opnemen met het Easy Banking Centre. Zij kunnen je een overzicht van de frauduleuze transacties doorsturen waarmee jij naar de politie kan. De politie stelt dan een PV op dat je ons kan bezorgen in combinatie met de schermafbeelding van hierboven.

Zo doen wij ons uiterste best om dit geld terug te halen. Helaas hebben wij hier geen garantie op. Enkel als de betalingen zijn gebeurd met een Gold kredietkaart, is hier een verzekering gekoppeld, anders is dit helaas niet verzekerd.

Hopelijk krijg je dit vlot in orde zodat je meer duidelijkheid krijgt op de situatie.

Veel succes!

Lieze

 

Reageer