Skip to main content
Beantwoord

overschrijving spaarrekening gemeenschappelijke zichtrekening

  • 2 February 2024
  • 8 reacties
  • 278 Bekeken

ex-klant Bpost

Het zou leuker geweest zijn als men een overschrijving kon doen van een spaarrekening naar een gemeenschappelijke zichtrekening van dezelfde titularishouder(s).

bij Bpost app was dat geen probleem.

nu zou ik telkens om de 2a 3 maanden(onverwachte uitgaven) naar bpost lopen ,geld opvragen van spaarrekening,afhalen aan de machine van bpost om dan vervolgens terug naar het loket te lopen om het te storten op de gemeenschappelijke rekening,dat is gekkenwerk en tijdverlies.

je moet het je maar overkomen als je in een winkel staat en er is onvoldoende saldo op je zichtrekening en wel op je spaarrekening.

8 reacties

Reputatie 2

Beste @Ali. 

Er zijn enkele wettelijke bepalingen die wij als bank dienen te volgen met betrekking tot overschrijvingen vanaf de spaarrekening: 

  • Overschrijvingen van een spaarrekening naar een zichtrekening bij een andere bank is niet mogelijk, ook al staan beide rekeningen op dezelfde naam. Je kan enkel overschrijven van de spaarrekening naar de zichtrekening op dezelfde naam en bij dezelfde bank. 
  • Gehuwd of wettelijk samenwonend: je kan overschrijven van de spaarrekening (op 1 van beide of beide namen) naar de zichtrekening (op naam van 1 van beide of beide).
  • Je kan nooit overschrijven van de spaarrekening naar een zicht- of spaarrekening van een derde. 

Ik hoop dat ik je hiermee wat duidelijkheid verschaf. Mocht je nog vragen hebben, twijfel niet ons te contacteren op het nummer 02 762 60 00. We staan voor je klaar van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. 

 

Groetjes,

JoachimJ

Beste @Ali. 

Er zijn enkele wettelijke bepalingen die wij als bank dienen te volgen met betrekking tot overschrijvingen vanaf de spaarrekening: 

  • Overschrijvingen van een spaarrekening naar een zichtrekening bij een andere bank is niet mogelijk, ook al staan beide rekeningen op dezelfde naam. Je kan enkel overschrijven van de spaarrekening naar de zichtrekening op dezelfde naam en bij dezelfde bank. 
  • Gehuwd of wettelijk samenwonend: je kan overschrijven van de spaarrekening (op 1 van beide of beide namen) naar de zichtrekening (op naam van 1 van beide of beide).
  • Je kan nooit overschrijven van de spaarrekening naar een zicht- of spaarrekening van een derde. 

Ik hoop dat ik je hiermee wat duidelijkheid verschaf. Mocht je nog vragen hebben, twijfel niet ons te contacteren op het nummer 02 762 60 00. We staan voor je klaar van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. 

 

Groetjes,

JoachimJ

Bedankt voor een antwoord JoachimJ

Dat je van een spaarrekening van de ene bank naar een andere bank niet kunt overschrijven dat wist ik ook dat was bij bpost ook zo.

Ik heb het degelijk over dezelfde rekeningen van BNP paribas

dus van spaarrekeningen van BNP naar zichtrekening BNP

dus in mijn geval is dat :spaarrekening staat op mijn naam en zichtrekening staat op mijn naam en vrouw.

ik wordt telkens geweigerd om een overschrijving te doen vanaf de spaarrekening naar de zichtrekening.

contacteren op het nummer 02 762 60 00 is hopeloos,een robotstem die maar niks begrijpt wat ik zeg en zo al uren geprobeerd.

 

Dag @Ali. ,

Ben je wettelijk samenwonend of gehuwd met jouw vrouw?

Is dit ook zo gekend bij ons? Dan zou dit moeten lukken.

 

Op de computerstem aan de telefoonlijn mag je kort samenvatten waar voor je belt, in dit geval bijvoorbeeld “ik wil meer informatie over mijn spaarrekening”. Dan word je doorverbonden met een collega met die expertise.

 

Groetjes,

Liz

bedankt Liz voor je antwoord,

Inderdaad gehuwd,was ook zo bij Bpost.

Bnp neemt de klant over dus toch ook de gegevens?

en toch krijg ik steeds de melding:  “De rekening van de opdrachtgever mag geen spaarrekening zijn, gelieve dit te veranderen in een zichtrekening”

ondertussen dit al aangekaart bij Bpost dat is nu al 1 week geleden,ze gingen mij zo snel mogelijk terugbellen ,ik wacht nog altijd.

nou heb ik dit gelezen:

welke antwoord is nu correct?

MVG

Dag @Ali. ,

 

Dit zou inderdaad normaal worden overgenomen. Enkel indien één van jullie ook al gekend was bij onze bank, zou het kunnen dat er een conflict was met de gegevens waardoor dit misschien niet up to date is.

Zou je eens kunnen kijken in je Easy Banking bij Instellingen > Persoonlijke gegevens wat daar staat als burgerlijke staat?

 

Groetjes,

Liz

Dag liz

Alles klopt bij de instellingen,vandaag terug langs geweest bij Bpost en hebben ze dat aangepast,blijkt dat er iets mis was met de klant bank relatie.morgen een test doen het zou normaal dan wel werken.

Bedankt iedereen voor de hulp.

Bij deze mag deze tread dan gesloten worden.

Reputatie 2

Hey @Ali. , 

Super dat je het hebt kunnen laten aanpassen!

 

Laat ons zeker weten of het gelukt is via die weg om vandaag, of de komende dagen, de overschrijvingen rechtstreeks te laten verlopen.

 

Groetjes,

JessicaJ

Dag @JessicaJ 

fijn dat je dat vraagt.

Het werkt perfect nu ,Bpost heeft zijn werk goed gedaan.

Mvg

Reageer