Tutorial

Ik wil een overschrijving annuleren. Hoe doe ik dit?

  • 4 August 2023
  • 0 reacties
  • 1917 Bekeken

Reputatie 2
  • BNP Paribas Fortis - Community Manager
  • 52 reacties

Je deed zonet een overschrijving naar een rekening maar je beseft achteraf dat je overgeschreven hebt naar de verkeerde rekening. Wat nu? 

Eerst en vooral is het belangrijk om mee te geven dat het onmogelijk is om een overschrijving te annuleren. Wel kan je op verschillende manieren proberen om het overgeschreven bedrag te recupereren. 

Lees hieronder hoe je dit doet afhankelijk van het soort overschrijving dat je deed:

Een instant overschrijving 

Er zijn twee mogelijkheden

  • De begunstigde is iemand die je kent: 
    Neem contact op met de begunstigde en vraag dat hij jou het bedrag van de overschrijving kan terugstorten.
  • De begunstigde is een onbekende: 
    Neem in dit geval contact op met het Easy Banking Centre via Easy Banking App. 

Slaag je er niet in om een regeling te treffen met de begunstigde, dan kan je een aanvraag doen om 
de fondsen te recupereren. Hou er wel rekening mee dat aan deze procedure een kost verbonden is
(zie tarievenlijst) en dat er geen garantie is dat de fondsen zullen kunnen gerecupereerd worden. 

We nemen contact op met de bank van de begunstigde (of met de rekeninghouder indien deze zelf klant is bij BNP Paribas Fortis) met de vraag of wij toestemming krijgen om de fondsen terug te sturen. 

De begunstigde beschikt wettelijk over het ontvangen bedrag doordat je zelf de uitvoering van de verrichting valideerde. Dit wil zeggen dat, wanneer de begunstigde niet akkoord is om het bedrag terug te sturen, wij verder niets meer kunnen doen en de kosten voor de aanvraag alsnog verrekend worden.
 

Een traditionele overschrijving

Het is misschien nog mogelijk om de verrichting te stoppen indien er aan uw overschrijving nog geen referentie toegekend werd. 
Om dit na te kijken, kan je best zo snel mogelijk contact opnemen met met het Easy Banking Centre via Easy Banking App. 

Merk je dat er toch al een referentie aanwezig is, dan verwijzen we je graag door naar de procedure, zoals hierboven beschreven, voor een instant overschrijving
 

Een overschrijving met memodatum

Een overschrijving met memodatum kan geannuleerd worden tot 2 dagen voor de uitvoeringsdatum. Je annuleert de overschrijving eenvoudig door de onderstaande stappen te volgen in Easy Banking App of Easy Banking Web:

  1. Klik op de gewenste rekening. 
  2. Selecteer het tabblad Gepland en kies de verrichting die je wil annuleren.
  3. Klik vervolgens nog op Verwijderen.
     

Een overschrijving naar een afgesloten rekening

Een overschrijving die je uitvoert naar een afgesloten rekening, zal automatisch teruggestuurd worden naar de rekening van de opdrachtgever. 

Heb je de gelden echter niet binnen de gebruikelijke termijn van 10 werkdagen teruggekregen, dan is het mogelijk dat de rekening van de begunstigde niet werd afgesloten of dat er zich een probleem vormt op het niveau van zijn status.

Wij verzoeken je om in dit geval contact op te nemen met de begunstigde, zodat deze contact kan opnemen met zijn kantoor om dit te laten controleren.
 

Een overschrijving naar een huurwaarborgrekening

in dit geval, nodigen we je uit om contact op te nemen met het Easy Banking Centre via Easy Banking App. Druk onderaan op Communicatie en kies Hulp en contact. Selecteer de categorie en het onderwerp van je vraag en klik nadien op Easy Banking Centre of Neem contact met ons op. Je wordt dan via onze beveiligde lijn doorgeschakeld naar een adviseur die over de juiste expertise beschikt.

Maak je geen gebruik van de app? Contacteer ons dan op het nummer 02 762 60 00 met je 5-cijferige Easy Banking Phone-code. We staan voor je klaar van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Een frauduleuze overschrijving

Wij raden je aan om waakzaam te zijn wanneer je verrichtingen uitvoert. Aarzel niet om ons artikel rond fraude te raadplegen:

In dit geval kan je rechtstreeks contact opnemen met onze medewerkers van het Easy Banking Centre. Zij zullen samen met jou een aanvraag indienen om de fondsen te recupereren. 

Als het nog mogelijk is om de verrichting te annuleren, dan doen we hiervoor het nodige. Is dit niet het geval, dan nemen we contact op met de bank van de begunstigde. Hou er wel rekening mee dat er geen garantie kan geboden worden dat we het bedrag kunnen recupereren. 

​Belangrijk is om de bank binnen de 5 werkdagen na het indienen van de aanvraag een kopie van het PV (verhoorblad) opgesteld door de politie te bezorgen, ongeacht of de annulatie van de verrichting mogelijk is of niet.

Bezorg je ons geen kopie van het PV, dan zal een kost van 25 euro aangerekend worden en zal je aanvraag behandeld worden als een gewone aanvraag tot annulatie en niet als een fraudegeval. 

 


0 reacties

Geen reactie

Reageer