Beantwoord

pandwissel- overbruggingskrediet

  • 7 September 2023
  • 3 reacties
  • 491 Bekeken

Beste

 

we hebben een nieuw huis gekocht en dat van ons verkocht via een pandwissel. Helaas krijgen de kopers van onze huidige woning geen lening, waardoor onze woning waarschijnlijk opnieuw te koop zal komen te staan. Voor ons nieuw huis hebben we een stukje moeten bijlenen. Aangezien de akte op dezelfde dag getekend zou moeten worden, hebben we oorspronkelijk geen overbruggingskrediet aangevraagd. Nu zitten we natuurlijk in een nadere situatie en hebben we aan de bank gevraagd om een overbruggingskrediet aan te vragen. De bank liet ons echter weten dat we een overbruggingskrediet op de volledige verkoopprijs moeten nemen en hiervan maximum 80% in het krediet gestoken mag worden. Uiteraard hebben we niet zomaar 20% van onze volledige verkoopprijs opzij staan. 

Op de meeste voorbeelden die ik lees en tegenkom wordt het overbruggingskrediet slechts op de winst van het huis toegepast ipv de hele verkoopprijs. Dus ik stel me daar een beetje vragen bij. Kan iemand hier aub advies over geven? We zijn op dit moment echt ten einde raad…

 

Groeten

 

icon

Beste antwoord van Eschauma 8 September 2023, 12:32

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 1

Beste

 

we hebben een nieuw huis gekocht en dat van ons verkocht via een pandwissel. Helaas krijgen de kopers van onze huidige woning geen lening, waardoor onze woning waarschijnlijk opnieuw te koop zal komen te staan. Voor ons nieuw huis hebben we een stukje moeten bijlenen. Aangezien de akte op dezelfde dag getekend zou moeten worden, hebben we oorspronkelijk geen overbruggingskrediet aangevraagd. Nu zitten we natuurlijk in een nadere situatie en hebben we aan de bank gevraagd om een overbruggingskrediet aan te vragen. De bank liet ons echter weten dat we een overbruggingskrediet op de volledige verkoopprijs moeten nemen en hiervan maximum 80% in het krediet gestoken mag worden. Uiteraard hebben we niet zomaar 20% van onze volledige verkoopprijs opzij staan. 

Op de meeste voorbeelden die ik lees en tegenkom wordt het overbruggingskrediet slechts op de winst van het huis toegepast ipv de hele verkoopprijs. Dus ik stel me daar een beetje vragen bij. Kan iemand hier aub advies over geven? We zijn op dit moment echt ten einde raad…

 

Groeten

 

Dag @Agatha C,

 

Bedankt voor je bericht.

 

Spijtig om te horen dat de kopers geen lening konden krijgen om de verkoop af te ronden.

Ik begrijp dat het hele voorval vervelend is.

 

Via de Community kunnen we echter geen uitspraak doen omtrent het percentage voor een overbruggingskrediet. 

Je kan hiervoor best met je kantoor contact opnemen om de alternatieven te bespreken, aangezien het van heel wat factoren afhangt hoeveel je kan lenen.

 

Groetjes,

Tim DL

 

PS: Jouw mening telt! We nodigen je graag uit om jouw ervaring op de Community met ons te delen via een korte (en anonieme) tevredenheidsenquête. Met jouw feedback kunnen wij ervoor zorgen dat de Community nog beter wordt! https://forms.office.com/e/ZgQ6Wcx4Kv

 

@Tim DL 

 

Dankjewel voor je feedback. Ik begrijp dat er hier geen uitspraken gedaan mogen worden over bepaalde percentages. Ik begrijp ook dat dit afhangt van heel wat verschillende factoren.

 

Het lijkt mij echter wel dat er een regelgeving bestaat voor dit soort gevallen? Mijn vraag is dus eigenlijk als volgt. Bij een overbruggingskrediet met pandwissel is er een maximumpercentage dat in het overbruggingskrediet gestoken kan worden.

  1. Naar welk bedrag wordt er gekeken voor het overbruggingskrediet. Is dit de meerwaarde van de verkoopprijs of de totale verwachte verkoopprijs?
  2. Wat gebeurt er met alles boven het maximumpercentage? Wordt er verwacht dit zelf op te leggen?

 

Het probleem is dat wij geen concreet antwoord krijgen van het kantoor. Terwijl wij, naar mijn mening, heel concrete vragen stellen.

 

Groeten,

Agatha 

Reputatie 2

@Tim DL

 

Dankjewel voor je feedback. Ik begrijp dat er hier geen uitspraken gedaan mogen worden over bepaalde percentages. Ik begrijp ook dat dit afhangt van heel wat verschillende factoren.

 

Het lijkt mij echter wel dat er een regelgeving bestaat voor dit soort gevallen? Mijn vraag is dus eigenlijk als volgt. Bij een overbruggingskrediet met pandwissel is er een maximumpercentage dat in het overbruggingskrediet gestoken kan worden.

  1. Naar welk bedrag wordt er gekeken voor het overbruggingskrediet. Is dit de meerwaarde van de verkoopprijs of de totale verwachte verkoopprijs?
  2. Wat gebeurt er met alles boven het maximumpercentage? Wordt er verwacht dit zelf op te leggen?

 

Het probleem is dat wij geen concreet antwoord krijgen van het kantoor. Terwijl wij, naar mijn mening, heel concrete vragen stellen.

 

Groeten,

Agatha 

 

Hallo @Agatha C,

 

Bedankt voor je bericht. Ik kom even tussen in de discussie.

Het is inderdaad zoals @Tim DL alvast aanhaalde dat het hier gaat om een complex dossier waar er rekening moet gehouden worden met heel wat verschillende factoren.

Om te bepalen om hoeveel je kan ontlenen via een overbruggingskrediet wordt er in eerste instantie een expertise gevraagd van een door de bank erkende schatter. In uitzonderlijke gevallen kan er ook gekeken worden naar de verkoopprijs wanneer er een sluitende verkoopovereenkomst is. Dit wil zeggen dat de verkoopovereenkomst door zowel koper als verkoper ondertekend werd en er geen opschortende voorwaarden in de compromis werden toegevoegd (bv.voor het verkrijgen van een lening). 


Na een grondige analyse van jullie kredietdossier zal bepaald worden hoeveel je maximaal kan ontlenen maar zoals reeds aangehaald moet er hier met verschillende parameters rekening gehouden worden. Voor alles boven het maximumpercentage dat je kan ontlenen via het overbruggingskrediet, is het belangrijk om te bespreken met jullie adviseur hoe de financiering van dit resterende bedrag kan gebeuren. 

 

Ik begrijp dat het voor jullie erg belangrijk is om zo spoedig mogelijk duidelijke antwoorden te krijgen op jullie vragen en ik zou dus zeker aanraden om nog eens contact op te nemen met jullie contactpersoon in het kantoor.
 

Ik wens jullie alvast nog een fijne dag toe. 

 

Groetjes, 

Eschauma 

 

Reageer