Beantwoord

Al maanden geblokkeerde rekening

  • 19 April 2024
  • 15 reacties
  • 160 Bekeken

Het is nu al maanden dat ik niet bij mijn eigen geld kan. Ik heb jarenlang probleemloos online kunnen bankieren met bpost. Ik woon in de VS. Na de overgang naar fortis kan ik helemaal niet meer bij mijn geld. Ik heb daarvoor allerhande uitvluchten moeten aanhoren. Eerst wisten ze niet wat er aan de hand was. Dan was het excuus de Amerikaanse FACA reglementering die bedoeld is om witwassen te voorkomen…. Na herhaald bellen en mailen kreeg ik plots bericht dat alles in orde was en stuurde Fortis me een debetkaart die ik “probleemloos” zou kunnen activeren. 

Dat is niet het geval. Telkens wanneer ik bel hoor ik allerhande excuses van de sukkels die me te woord moeten staan en niet blijken te weten waarover het gaat. Ik krijg beloften dat iemand me gaat terugbellen of dat een supervisor me zal contacteren. Dat gebeurt niet.

Ik heb hier bij talrijke banken, restaurants en winkels geprobeerd om de debetkaart te activeren. Vergeefs.

Een paar dagen geleden kreeg ik terug een mail dat alles in orde was. Maar alles blijft geblokkeerd. Dit is toch niet meer van deze tijd. Ik word aan het lijntje gehouden en ben enorm gefrustreerd want dit duurt nu al maanden

icon

Beste antwoord van LarsD 22 April 2024, 10:34

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 2

. Na herhaald bellen en mailen kreeg ik plots bericht dat alles in orde was en stuurde Fortis me een debetkaart die ik “probleemloos” zou kunnen activeren.

Blijkbaar bent u op de koop toe het slachtoffer van iemand die zijn stiel niet kent. Onvoorstelbaar!

k heb hier bij talrijke banken, restaurants en winkels geprobeerd om de debetkaart te activeren. Vergeefs.

Uiteraard, want BNP heeft alle rekeningen van woonachtigen in de VSA geblokkeerd. Akkoord dat de opgegeven reden niets meer is dan een schamele uitvlucht, maar u blijft er hoe dan ook mee zitten.

 Maar alles blijft geblokkeerd. Dit is toch niet meer van deze tijd. Ik word aan het lijntje gehouden en ben enorm gefrustreerd want dit duurt nu al maanden

Helaas blijft er u maar een optie over, en die bestaat erin BNP vaarwel te zeggen. Want de uitsluiting van VSA-klanten, het is een feit geworden en er zal niets meer aan veranderen. Overigens is het uitsluiten niet beperkt tot VSA-woonachigen, zoals men hier ook in deze kolommen lezen kan.

Normaliter zou BNP u een koppeling moeten toegestuurd hebben, middels dewelke u de bestaande rekening(en) kan opzeggen, en de tegoeden laten overschrijven naar eender welke andere rekening. Dringt u hierop aan, want het is uw enige uitweg.

Ja, toegegeven, een dergelijke situatie, het is onvoorstelbaar. 

Reputatie 4

Hallo @Daniellevj,

Bedankt voor je bericht.

Onze excuses voor dit ongemak en dat je tegenstrijdige informatie krijgt. Helaas hebben we via dit kanaal geen toegang tot je dossier waardoor we ook niet kunnen nagaan wat er precies aan de hand is om je zo eindelijk meer duidelijkheid hierin te kunnen geven.

Als bank volgen wij inderdaad de US Policy, Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Amerikaanse inwoners mogen eigenlijk geen gebruik kunnen maken van Easy Banking Web of Easy Banking App.  Deze wet geeft namelijk een verbod dat Amerikaanse inwoners kunnen intekenen op financiële producten van buitenlandse banken.

Via Easy Banking Web en Easy Banking App kan worden ingetekend op heel wat financiële producten of kan informatie over die producten worden verkregen. Bovendien communiceren wij regelmatig via  Easy Banking Web tijdens commerciële campagnes. Het is dus moeilijk om te garanderen dat Amerikaanse ingezetenen met toegang tot Easy Banking Web nooit een commercieel verzoek in verband met financiële instrumenten zullen krijgen. Maar elk contact voor commerciële actie is dus verboden ten opzichte van de Amerikaanse ingezetenen.

Afhankelijk van je situatie kan dit dus betekenen dat een online toegang niet meer mogelijk is. Het gebruik van de rekening via transacties met een bankkaart zou wel nog mogelijk moeten zijn.

Amerikaanse burgers (die niet in de VS inwoners zijn) kunnen wel toegang tot Easy Banking Web hebben.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Dag LarsD,

Wat betekent dit dan voor mij?

Waarom kunnen jullie die commerciële campagnes niet elimineren voor personen die in de VS wonen?

Ik weet dat FATCA niet verbiedt dat ik een rekening in België heb. Blijkbaar waren jullie van mening toegang mogelijk was, want ik werd gevraagd om jullie allerhande documenten toe te sturen.

Ik begrijp je opmerking “Helaas hebben we via dit kanaal geen toegang tot je dossier waardoor we ook niet kunnen nagaan wat er precies aan de hand is om je zo eindelijk meer duidelijkheid hierin te kunnen geven.” Maar ik correspondeer al maanden met uw instelling die me telkens weer tegenstrijdige berichten stuurt.

Wat is de oplossing?

 

DanielleV

Dag @Oude duts 

Deze morgen had ik weer hoop, want men zei me dat de problemen te wijten waren aan het feit dat mijn debetkaart was ingesteld om uitsluitend in België te worden gebruikt.

Dus vandaag heb ik nog maar eens geprobeerd in de winkel om de kaart te gebruiken. Niets is veranderd…
Straks moet ik speciaal naar België komen om dit probleem op te lossen! 

Reputatie 2

Dag @Oude duts 

Deze morgen had ik weer hoop, .

U verspilt kostbare tijd, maar dat is dan wel uw zaak, natuurlijk.

Dus vandaag heb ik nog maar eens geprobeerd in de winkel om de kaart te gebruiken. Niets is veranderd…

Maar u zou er toch beter aan doen enige realiteitszin aan de dag te leggen. Immers, honderden anderen werden reeds brutaal met hetzelfde feit geconfronteerd. Men kan er dus donder op zeggen dat men er bij BNP niet aan denkt speciaal voor uw persoontje een uitzondering te maken.

Om het nog maar eens te herhalen, BNP wil niet dat VSA-inwoners (Haiti inbegrepen) gebruik maken van easy.app. En middels het deactiveren van de debetkaart kan zulks voor 100% waar worden gemaakt. Zo werd het in Parijs beslist, en zo zal het blijven.

 

Straks moet ik speciaal naar België komen om dit probleem op te lossen! 

U schijnt het maar niet te willen begrijpen. Want ook als u zich in de EU zou bevinden, dan nog zal uw debetkaart geblokkeerd blijven, wegens uw woonplaats in de VSA.

Nogmaals, uw enige optie bestaat erin een rekening openen bij een andere bank, om dan de tegoeden bij BNP te laten overschrijven naar die nieuwe rekening.  Wat ook weer niet eenvoudig om doen zal zijn, wegens het ontbreken van een geldige debetkaart. Maar het is hoe dan ook uw enige optie.

En u houdt er tevens maar beter rekening mee dat, hoe langer uw centen zich onaangeroerd bij BNP bevinden, hoe groter de kans is dat die naar de “slapende tegoeden” zouden worden versast (Goegel is uw vriend).

Van “vrienden” gesproken, “uw bank, uw vriend”, enkel oude dutsen hechten nog geloof aan die onzin. Dus probeert u toch maar wat meer realiteitszin aan de dag te leggen.

 

 

Reputatie 2

 vandaag heb ik nog maar eens geprobeerd in de winkel om de kaart te gebruiken. Niets is veranderd…
 

https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-beleggen/slapende-rekening-en-tegoeden/wat-een-slapende-rekening-tegoed

En voor men het beseft zijn er vijf jaartjes voorbij gegaan ...

Beste @Daniellevj,

Ivm de app kunnen we helaas niets doen. BNP Paribas Fortis heeft geen licentie om klanten die in USA wonen te ondersteunen met de app. Dit zal ook niet aangepast worden wegens de policy en het FATCA gegeven. Sommige banken ondersteunen dit wel nog.

Ivm uw rekening kunnen wij zoals eerder aangegeven vanaf dit kanaal niet aan uw dossier. Dus ook niet nakijken wat er aan de hand is. 

Ik raad je aan om contact op te nemen met ons easy banking center op het nummer 02/762 60 00. 

Groetjes, Joyce. 

 

Hey @Daniellevj,

Ik zit met het zelfde probleem, ik woon in Bangkok, ben een jaar of 2 geleden naar Belgie moeten gaan om alles te fixen met bpost omdat mijn kaart vervallen was. Heb 1 keer ingelogt in Thailand om te zien of alles werkte. Nu heb ik uiteindelijk mijn geld nodig hier, probeer aan te melden en kom er achter dat ik niet langer bij bpost ben maar bnp paribas en mijn rekening is geblokeerd…

Ik heb een email gestuurd en al 3-4 dagen aan het wachten op antwoord…

Gekke tijden waar een persoon niet aan zijn eigen verdiensten mag raken.

Reputatie 2

Beste @JethroV

Bedankt voor je bericht. Begin 2024 is Bpost inderdaad opgegaan in BNP Paribas Fortis. Hierdoor zijn er enkele wijzigingen gebeurd. Via dit kanaal kunnen we jouw dossier evenwel niet raadplegen. Ik raad je aan om contact op te nemen met ons Easy Banking Centre via Easy Banking App. Druk onderaan op Communicatie en kies Hulp en contact. Selecteer de categorie en het onderwerp van je vraag en klik nadien op Easy Banking Centre of Neem contact met ons op. Je wordt dan via onze beveiligde lijn doorgeschakeld naar een adviseur die over de juiste expertise beschikt.

Maak je geen gebruik van de app? Contacteer ons dan op het nummer 02 762 60 00 met je 5-cijferige Easy Banking Phone-code. We staan voor je klaar van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. 

Veel succes alvast en hopelijk komt alles snel in orde. 

Groetjes,

JoachimJ

Hey @JoachimJ,

Helaas werkt jullie app niet, telkens als ik wil inloggen krijg ik de melding: Technical problem, due to a temporary issue you can't continue. Please try again later (EBA 0010).

De chat met een medewerken opent Samy de ai bot ipv een medewerker en als ik probeer te bellen naar jullie numer wordt de verbinding verbroken na enekele seconden.

Dus heb ik het email formulier ingevuld, maar helaas ook daar krijg ik geen reactie.

Als u nog een ander voorstel heeft volg ik het graag.

Dag @JethroV ,

 

Bedankt voor je reactie. Voor deze specifieke issue mag je contact opnemen met 02 433 40 92.

Mijn collega’s zullen jou hiermee verderhelpen.

 

Groetjes,

Liz

Mijn debet kaarten werken ook sinds de overgang van BPOST naar BNP niet meer in BELGIE.

Graag een eerlijk antwoord naar de vele klanten die getroffen zijn door de overgang

Reeds verschillende malen contact Easy Banking Centre via Easy Banking App, eerst gingen ze een dossier aanmaken, nadien terug gebeld, geen info.

Ben nu steeds wachtend op een reactie na 2 maanden, niet het fatsoen om iets te melden telefonisch noch te mailen.

Wie heeft een ander voorstel, idee?

Dag @Lut2024 ,

 

Bedankt om ons hiervan op de hoogte te brengen.

Gaat dit om kaarten gekoppeld aan een persoonlijke of professionele rekening? 

Welke foutmelding krijg je precies als je hiermee probeert te betalen?

 

Groetjes,

Liz

Reputatie 2

Veel succes alvast en hopelijk komt alles snel in orde. 

 

Het spijt mij hoor, maar het zal niet in orde komen omdat het niet in orde kan komen.

Omdat BNP beslist heeft dat jullie app heeft uitgeschakeld voor alle inwoners van de VSA en Thailand. En met dezelfde ruk ook de debetkaarten van diezelfde inwoners heeft geblokkeerd. Inwoners van de VSA, Thailand en andere landen wel te verstaan, dus niet enkel inwoners met VSA- of andere lokale nationaliteit.

En uw eigenste diensten hebben dit nu al meerdere keren herhaald, zoals LarsD hierboven in deze eigenste kolom. Werkt u dus uw kennis van zaken bij.

Reputatie 2

 

Als u nog een ander voorstel heeft volg ik het graag.

 

De grote bazen in Parijs hebben in hun wijsheid beslist niet enkel de inwoners van de VSA te verbannen, maar ook die in Thailand en enige andere landen in Zuid-Oost Azië.

Normaliter zou u reeds een aangetekend schrijven moeten ontvangen hebben. Maar voor hetzelfde geld is de zending verloren gegaan, of nog steeds onderweg.

Hoe dan ook, het ziet er naar uit dat uw rekening werd afgesloten vooraleer u de tegoeden naar een andere bank kon overgemaakt hebben (wegens geen reactie op het aangetekend schrijven).

Niet leuk om het aan te geven, maar u zit aardig wat in nesten. En waarschijnlijk bestaat de enige mogelijkheid om alsnog uw tegoeden te recupereren in een nieuw reisje naar BE.

Maar in afwachting zou u maar beter onmiddellijk een rekening openen bij een andere bank.

Tussen haakjes, deze kwestie werd reeds uitgeklaard in:

https://nl.community.bnpparibasfortis.be/kaarten-betalingen-57/credit-card-geblokkerd-zonder-enige-uitleg-waarom-8340

Leest u dit eens goed door, en alvast het belangrijkste hier:

Het is me ondertussen duidelijk geworden wat het probleem is! Gisteren haalde ik jullie post op hier bij het lokale postkantoor, om doodleuk te lezen dat jullie de klantrelatie met mij stopzetten. Zonder enige reden, betreuring of excuses. Enkel een verwijzing naar artikel 14, wat dan ook meteen duidelijk maakt hoeveel waarde BNP Paribas Fortis aan zijn klanten hecht. Na JAREN klant te zijn is dit jullie bedanking.

Nog leuker is dat ik van jullie 2 maanden de tijd krijg om mijn boeltje ergens anders onder te brengen, maar het heeft 1,5 maand geduurd alvorens ik jullie brief heb ontvangen! Ik heb dus nog een kleine 3 weken om een alternatief te vinden, alvorens jullie alle diensten en mijn geld blokkeren.

 

Opent u dus als de bliksem een rekening bij ‘ander en beter’.

Sterkte!

Reageer