Problemen overgang BPost BNP

  • 16 February 2024
  • 13 reacties
  • 185 Bekeken

4 weken na de overname van BPost kan ik nog altijd niet aan mijn rekening omdat mijn gegevens niet up to date zijn. Hoewel ik alle doc al verschillende keren doorstuurde werden deze nog steeds niet behandeld. 

Wie zit er in hetzelfde schuitje ? 

Mijn geduld is op (en mijn eten ook)


13 reacties

Reputatie 1

Mijn geduld is op  (en mijn eten ook)

 

Dat u zich veroordeeld voelt tot het eten van water en droog brood, daar trekken de bazen in Parijs zich geen zier van aan.

Voorts:

Zie https://www.ombudsman.be/nl/ombudsmannen/ombudsfin

en ombudsman@ombudsfin.be

Maar beter direct klacht indienen (kies particulier):

https://www.ombudsfin.be/nl/klacht-indienen

 

Maar gezien de heersende chaos bij ex-BPOST zal het wel niet te gauw in orde komen (bij ons duurde een bankoverstap weg van BPOST 3 jaar!). En bij BNP is het er ook al niet beter op geworden.

Dus mijns inziens zou u er goed aan doen een nieuwe rekening te openen (bij BNP of een andere bank) om daar wedde/pensioen/uitkering te laten op overschrijven.

 

 

@Oude duts 

bedankt voor je reactie. 

Echter, een snelle klik op je links leert dat de ombudsdienst pas reageert nadat je bank na een ‘redelijke’

termijn van 30 dagen na je klacht bij je bank zal tussenkomen. 

Ik diende een klacht in via de “Easy” banking app deze week. Tot dusver geen reactie daarop. Ik ben al van 24 januari aan het bellen, mailen, chatten …  Ik woon in zuidwest Frankrijk dus even langs een kantoor gaan zit er niet in. Volgende vrijdag is het weer betaaldag van het pensioen.

Ga ik er deze keer wel aan kunnen ? Ga ik mijn rekeningen kunnen betalen ? Alle domiciliëringen sinds de overstap worden geweigerd. Geld kan op mijn rekening overgeschreven worden maar het enige dat er af kan is voor BNP zelf.

Een rekening bij een andere belgische bank opendoen is momenteel ook geen optie omdat je  dan ook persoonlijk naar een kantoor moet.

Mijn pensioen op mijn franse rekening te laten storten is ook vrij omslachtig en krijg ik niet  meer geregeld tegen vrijdag.

Die mensen van updateclientdata laten gewoon niks van zich horen. Geen reactie op mijn mails, op de mails van de medewerkers van de Easy banking center. Nemen ook de telefoon niet op als men ze intern belt. Gewoon radiostilte

Ik had mijn gegevens nog geactualiseerd in juli 2023 bij BPOST; De kantoorhouder zei me nog : dan ben je in orde voor de overstap naar BNP Paribas! Niet dus: ze hebben de nieuwe info van Bpost gewoon genegeerd en gaan verder met oude info (ik was 20 jaar geleden nog eens bij Fortis geweest  voor een levensverzekering van een hypotheeklening die 15 jaar geleden is terugbetaald)

Dit is echt geen service.

Reputatie 1

@Oude duts

 

termijn van 30 dagen na je klacht bij je bank zal tussenkomen.

I

Buiten een proces in regel inzetten is het nochtans de enige optie…

 

 

Reputatie 1

@Oude duts

 

Ik diende een klacht in via de “Easy” banking app deze week. Tot dusver geen reactie daarop. Ik ben al van 24 januari aan het bellen, mailen, chatten …  Ik woon in zuidwest Frankrijk dus even langs een kantoor gaan zit er niet in. Volgende vrijdag is het weer betaaldag van het pensioen.

Om mijzelf te herhalen, zorgt u voor een andere rekening en laat uw pensioen naar die rekening overschrijven. Dat kan tegenwoordig bij alle pensioendiensten via het web. Het zal wel enige tijd vergen, maar is toch beter dan de speelbal te blijven van een onwillige bureaucratie.

 

Reputatie 1

@Oude duts

 

Mijn pensioen op mijn franse rekening te laten storten is ook vrij omslachtig en krijg ik niet  meer geregeld tegen vrijdag.

Niet omslachtiger dan op een Duitse of een Belgische. Ik heb vanachter mijn scherm een rekening geopend bij de N26-bank. De enige kleine te overwinnen moeilijkheid is dat men het rijksregisternummer moet opgeven wanneer om het “fiscaal nummer” wordt gevraagd. 

Tussen haakjes, het niet doorsturen van het rijksregisternummer was de reden waarom een tijdje geleden bij N26 een stel rekeningen geblokkeerd werden. Rekeningen van BE-luitjes wel te verstaan.

En om mijzelf weer te herhalen, ik had in 2018 een overstap van de toenmalige BPOST naar BNP aangevraagd, en het heeft tot juni 2022 geduurd voordat alles in orde werd gebracht. Wegens de chaotische toestand bij de toenmalige BPOST

Reputatie 1

 

 

Reputatie 1

@Oude duts

 

Ik had mijn gegevens nog geactualiseerd in juli 2023 bij BPOST; De kantoorhouder zei me nog : dan ben je in orde voor de overstap naar BNP Paribas! Niet dus: ze hebben de nieuwe info van Bpost gewoon genegeerd

 

Correctie: uw “kantoorhouder” heeft de wijzigingen niet ingevoerd. Of te laat ingevoerd. Of verkeerd ingevoerd. Waardoor BNP foute en/of verkeerde gegevens heeft doorgestuurd gekregen. Waarbij men voorts bij BNP er ook geen blijf meer mee weet.

Tussen haakjes, er was in juli 2023 toch nog geen sprake van een opslorping van de BPOST door BNP? Hoe zou die “kantoorhouder” dan ook maar iets “in orde” hebben kunnen gebracht? En ja, het gaat niet om een “overstap”, maar wel degelijk om een opslorping, een groot verschil van differentie.

Het blijft te vrezen dat op ‘korte termijn’ een nieuwe rekening openen uw enige optie is.

 

@Oude duts

 

Mijn pensioen op mijn franse rekening te laten storten is ook vrij omslachtig en krijg ik niet  meer geregeld tegen vrijdag.

Niet omslachtiger dan op een Duitse of een Belgische. Ik heb vanachter mijn scherm een rekening geopend bij de N26-bank. De enige kleine te overwinnen moeilijkheid is dat men het rijksregisternummer moet opgeven wanneer om het “fiscaal nummer” wordt gevraagd. 

Tussen haakjes, het niet doorsturen van het rijksregisternummer was de reden waarom een tijdje geleden bij N26 een stel rekeningen geblokkeerd werden. Rekeningen van BE-luitjes wel te verstaan.

En om mijzelf weer te herhalen, ik had in 2018 een overstap van de toenmalige BPOST naar BNP aangevraagd, en het heeft tot juni 2022 geduurd voordat alles in orde werd gebracht. Wegens de chaotische toestand bij de toenmalige BPOST

Ik heb de pensioendienst gemaild, verwacht maandag antwoord om te zien of een rekeningverandering nog haalbaar is tegen vrijdag.

Een nieuwe belgische rekening openen kan alleen van op afstand als je gedomicilieerd bent in België.

Heb nooit geen miserie gehad met BPost. 

En zolang ik verplicht ben in België belastingen te betalen (ambtenarenpensioen) verwacht ik op zijn minst  toch het recht op een belgische bankrekening waarmee ik die kan betalen !

@Oude duts

 

Ik had mijn gegevens nog geactualiseerd in juli 2023 bij BPOST; De kantoorhouder zei me nog : dan ben je in orde voor de overstap naar BNP Paribas! Niet dus: ze hebben de nieuwe info van Bpost gewoon genegeerd

 

Correctie: uw “kantoorhouder” heeft de wijzigingen niet ingevoerd. Of te laat ingevoerd. Of verkeerd ingevoerd. Waardoor BNP foute en/of verkeerde gegevens heeft doorgestuurd gekregen. Waarbij men voorts bij BNP er ook geen blijf meer mee weet.

Tussen haakjes, er was in juli 2023 toch nog geen sprake van een opslorping van de BPOST door BNP? Hoe zou die “kantoorhouder” dan ook maar iets “in orde” hebben kunnen gebracht? En ja, het gaat niet om een “overstap”, maar wel degelijk om een opslorping, een groot verschil van differentie.

Het blijft te vrezen dat op ‘korte termijn’ een nieuwe rekening openen uw enige optie is.

Die overname was toen al beslist en de foldertjes stonden op zijn bureau. Ik heb een kopie meegekregen van de gegevens die op die datum ingevoerd zijn/ in het systeem van Bpost bekend waren. Na de overname door BNP Paribas, inloggen lukte van de eerste keer, bij het nakijken van mijn gegevens vond ik een adres waar ik al 20 jaar niet meer woon en mijn dienst telefoon nummer van de kazerne in Duitsland... Data dus van de periode dat ASLK nog bestond. Toen ASLK overging naar Fortis bank ik overgestapt naar de post... 

 

Reputatie 1

@Oude duts

 

Mijn pensioen op mijn franse rekening te laten storten is ook vrij omslachtig en krijg ik niet  meer geregeld tegen vrijdag.

Ik heb de pensioendienst gemaild, verwacht maandag antwoord om te zien of een rekeningverandering nog haalbaar is tegen vrijdag.

Een nieuwe belgische rekening openen kan alleen van op afstand als je gedomicilieerd bent in België.

Heb nooit geen miserie gehad met BPost. 

En zolang ik verplicht ben in België belastingen te betalen (ambtenarenpensioen) verwacht ik op zijn minst  toch het recht op een belgische bankrekening waarmee ik die kan betalen !

Vooreerst, de ambtenarenpensioenen kunnen voor 100 % worden beheerd via de webstek https://www.mypension.be/nl

Jawel, inclusief het veranderen van bank. Maar hoe dan ook, op een nieuwe rekening tegen 22 februari laten overschrijven zal niet mogelijk zijn. Want de pensioendienst moet eerst nog de nieuwe rekening op zijn echtheid controleren.

En nogmaals de gratis adviezen:

  • i.p.v. op de administratie te rekenen, doe zoveel mogelijk alles zelf, zoals met de pensioenen https://www.mypension.be/nl
  • Het is zinloos nog te spreken over Belgische, Duitse, Franse enz… banken, want alle banken zijn ondergeschikt aan de ECB (Europese Centrale Bank), wier regels de EU-banken strikt moeten volgen. Overigens is BNP geen Belgische bank maar een Franse bank. Ja, de tijden zijn ingrijpend veranderd.

@Oude duts

 

Mijn pensioen op mijn franse rekening te laten storten is ook vrij omslachtig en krijg ik niet  meer geregeld tegen vrijdag.

Ik heb de pensioendienst gemaild, verwacht maandag antwoord om te zien of een rekeningverandering nog haalbaar is tegen vrijdag.

Een nieuwe belgische rekening openen kan alleen van op afstand als je gedomicilieerd bent in België.

Heb nooit geen miserie gehad met BPost. 

En zolang ik verplicht ben in België belastingen te betalen (ambtenarenpensioen) verwacht ik op zijn minst  toch het recht op een belgische bankrekening waarmee ik die kan betalen !

Vooreerst, de ambtenarenpensioenen kunnen voor 100 % worden beheerd via de webstek https://www.mypension.be/nl

Jawel, inclusief het veranderen van bank. Maar hoe dan ook, op een nieuwe rekening tegen 22 februari laten overschrijven zal niet mogelijk zijn. Want de pensioendienst moet eerst nog de nieuwe rekening op zijn echtheid controleren.

En nogmaals de gratis adviezen:

  • i.p.v. op de administratie te rekenen, doe zoveel mogelijk alles zelf, zoals met de pensioenen https://www.mypension.be/nl
  • Het is zinloos nog te spreken van Belgische, Duitse, Franse enz… banken, want alle banken zijn ondergeschikt aan de ECB (Europese Centrale Bank), wier regels de EU-banken strikt moeten volgen. Overigens is BNP geen Belgische bank maar een Franse bank. Ja, de tijden zijn ingrijpend veranderd.

Ik doe al jaren alles 100% online maar om een buitenlandse rekening voor je pensioen op te geven moet je het juiste document aanvragen via mail. Wat ik dus daarnet gedaan heb.En ja pensioen dienst reageren meestal wel snel en correct. 

 Ja, Europa maakt de regels beetje bij beetje universeel maar daarom zijn we er nog niet.

En zoals gezegd, als ik moet voldoen aan bepaalde verplichtingen, dan verwacht ik ook bepaalde rechten.

Reputatie 1

 

 

En zoals gezegd, als ik moet voldoen aan bepaalde verplichtingen, dan verwacht ik ook bepaalde rechten.

Tussen haakjes, als u nog inkomstenbelastingen betaalt aan BE, dan is dat omdat u (nog steeds) in BE gedomicilieerd bent. Niet omdat u een ambtenarenpensioentje uitgekeerd krijgt. De keuze van een tweede verblijfplaats in de EU wijzigt niets aan deze strikte EU-regel, namelijk dat men inkomstenbelastingen betaalt daar waar men zich gedomicilieerd heeft.

Vermoedelijk ligt ook hier de grond van uw probleem: vermits u in BE gedomicilieerd bent verwacht BNP dat u zich eens in levende lijve ergens in een kantoor zou aanbieden. U bent dus een zware tol aan het betalen door op bepaalde rechten te willen staan.

Neemt niet weg dat uw probleem vermoedelijk begonnen is met de “kantoorhouder” van BPOST: men kan iets administratief niet ‘in orde’ maken als er geen formulieren voor het geval voorzien zijn. En in juli 2023 was er van de opslorping nog geen sprake, Dus waarschijnlijk werd uw aangifte van toen naar een mapje “nog te doen” afgevoerd, om daar dan voor immer en altijd vergeten te worden.

 

 

En zoals gezegd, als ik moet voldoen aan bepaalde verplichtingen, dan verwacht ik ook bepaalde rechten.

Tussen haakjes, als u nog inkomstenbelastingen betaalt aan BE, dan is dat omdat u (nog steeds)in BE gedomicilieerd bent. Niet omdat u een ambtenarenpensioentje uitgekeerd krijgt. De keuze van een tweede verblijfplaats in de EU wijzigt niets aan deze strikte EU-regel, namelijk dat men inkomstenbelastingen betaalt daar waar men zich gedomicilieerd heeft.

Vermoedelijk ligt ook hier de grond van uw probleem: vermits u in BE gedomicilieerd bent verwacht BNP dat u zich eens in levende lijve ergens in een kantoor zou aanbieden. U bent dus een zware tol aan het betalen door op bepaalde rechten te willen staan.

Neemt niet weg dat uw probleem vermoedelijk begonnen is met de “kantoorhouder” van BPOST: men kan iets administratief niet ‘in orde’ maken als er geen formulieren voor het geval voorzien zijn. En in juli 2023 was er van de opslorping nog geen sprake, Dus waarschijnlijk werd uw aangifte van toen naar een mapje “nog te doen” afgevoerd, om daar dan voor immer en altijd vergeten te worden.

Als je een ambtenarenpensioen krijgt heb je geen vrije keuze waar je belasting betaald. Dit is altijd in het land dat betaald ongeacht domicilie. Bij een werknemers of zelfstandig pensioen heb je de keuze tussen domicilie of herkomst.Ik ben uitgeschreven van het bevolkingsregister sinds augustus 2008.

Die opslorping was toen al wel degelijk gepland maar had de gazetten nog niet gehaald.

Ik moest toen naar de post mijn ID updaten omdat ik anders niet meer onder nul kon. Wat direct in orde was nog voor ik terug op straat stond. De post heeft toen mijn actueel ID in hun systeem gestoken en BNP komt nu met een ID dat vervallen is in 2006. Ik ben bij ASLK weggegaan in 1998 ( Dat ID was dus van 1996). 

Bij de post kon ik tenminste nog aan mijn geld. Nu wordt alles geblokkeerd behalve de maandelijkse bijdrage

Ach kom, ik zal mijn weekend wel uitzitten met mijn doos corn flakes en de laatste bus melk. 

Maandagmorgen nog maar eens bellen. Da's ook al een schoon rekening aan het worden

 

Reageer