Beste klanten,
Hieronder vinden jullie de antwoorden op enkele veelgestelde vragen over de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart.
Ik ontving een Bancontact-Visa Debit-debetkaart. Is dit een kredietkaart?
Een Bancontact-Visa Debit-debetkaart is geen kredietkaart, maar een debetkaart. Uw betalingen worden dus meteen van uw zichtrekening afgehouden. Net zoals bij de Bancontact-Maestro-debetkaart die u voordien gebruikte.We werken samen met Visa voor al onze debetkaarten.
Wat is het verschil tussen een kredietkaart en een debetkaart?
De betalingen die u met uw Bancontact-Visa Debit-debetkaart uitvoert, worden onmiddellijk van uw zichtrekening afgehouden. In dat opzicht is er geen verschil met de Bancontact-Maestro-debetkaart die u tot nu toe gebruikte.
De Bancontact-Visa Debit-debetkaart werkt op dezelfde manier als uw huidige debetkaart, maar ze wordt uitgebreider aanvaard in winkels en online. Dankzij de CVV-code kunt u makkelijk en veilig online betalen.
Een Visa-kredietkaart is een ander type kaart waarbij uw uitgaven pas de volgende maand van uw rekening worden afgehouden. Heel praktisch dus om onvoorziene uitgaven te op te vangen of om uw reizen te betalen.
Bij beide kaarten is het mogelijk voor een handelaar om een reservatie te plaatsen. Bijvoorbeeld bij het boeken van een hotelkamer of het huren van een auto. Houd er dus rekening mee dat wanneer u uw Bancontact-Visa Debit-debetkaart gebruikt voor dergelijke transacties, de handelaar mogelijk een reservatie op uw zichtrekening plaatst.
In dat geval wordt een met de handelaar afgesproken bedrag vastgezet op uw zichtrekening. Dit bedrag kan hoog oplopen en dient aanwezig te zijn op uw rekening. U zal deze som na het plaatsten van de reservatie niet kunnen gebruiken voor andere betalingen of transacties. Dit tot op het moment dat de reservatie opnieuw wordt vrijgegeven door het betrokken bedrijf.
We raden u daarom aan om voor deze transactie steeds een kredietkaart te gebruiken. Op die manier voorkomt u dat een deel van het saldo van uw zichtrekening geblokkeerd wordt.
Waarom verandert mijn debetkaart naar een Bancontact-Visa Debit-debetkaart?
Contactloos betalen, online betalen, … onze betaalbehoeften zijn veranderd. Als vertrouwde financiële partner denkt BNP Paribas Fortis met u mee en maakt u het leven gemakkelijker dankzij innovatieve en eenvoudige oplossingen. Daarom stelt BNP Paribas Fortis, als eerste bank in België, de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart voor.
Met de Bancontact-Visa Debit-debetkaart betaalt vanaf nu altijd even veilig en gemakkelijk, overal waar u het Bancontact- of Visa-logo ziet. De betalingen die u met uw debetkaart doet, gaan onmiddellijk van uw zichtrekening.
U kunt u nu ook in webshops, waar u normaal gezien niet met de kaartlezer kunt betalen, wel én extra beveiligd betalen dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van uw kaart).
Hoe activeer mijn nieuwe kaart?
Activeer uw debetkaart zo snel mogelijk. U dient ze in ieder geval binnen de zes weken na ontvangst te activeren. Om uw debetkaart te activeren kunt u;
- in een winkel betalen met uw persoonlijke pincode;
- uw debetkaart gebruiken aan een geldautomaat en uw persoonlijke pincode invoeren.
Na dit eerste gebruik met uw persoonlijke pincode kunt u uiteraard contactloos en online betalen met uw nieuwe debetkaart.
Ik heb een nieuwe debetkaart gekregen. Gaat het hier over fraude?
We zijn begonnen met al onze bpost bank debetkaarten te vervangen. We werken in golven. De voormalige bpost bank klanten ontvangen hun nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart in de loop van de komende weken.
Mijn rekening is afgesloten, maar ik heb een nieuwe kaart van u ontvangen. Is dit normaal?
Als u van ons een nieuwe kaart hebt ontvangen, betekent dit dat u nog steeds een band hebt met onze bank. Het is dus mogelijk dat u de houder, gevolmachtigde of medehouder bent van een rekening die nog bij ons openstaat.
Kan ik Apple Pay gebruiken met mijn nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart?
Ja, u kunt nu Apple Pay gebruiken met uw nieuwe Bancontact-Visa Debit- debetkaart.
Ik ontving een Bancontact-Visa Debit-debetkaart. Zijn er bijkomende kosten?
Nee.
Waarom heb ik een nieuwe kaart ontvangen terwijl mijn huidige kaart nog actief is?
We zijn bezig met het vervangen van de debetkaarten van al onze voormalige bpost bank klanten. De migratie zal in golven plaatsvinden.
Wij raden u aan om uw nieuwe debetkaart zo snel mogelijk te activeren. Om dit te doen, betaalt u gewoon één keer in een winkel. Gebruik dan de chip en PIN-code van uw kaart.
U kunt ook naar een geldautomaat gaan en uw PIN-code intoetsen.
U kunt uw oude betaalkaart blijven gebruiken totdat u uw nieuwe kaart heeft geactiveerd.
Belangrijk: knip uw oude kaart, inclusief de chip, doormidden. Stuur nooit je kaart op als iemand je dat vraagt. Zelfs niet als je deze doormidden hebt geknipt.
Hoe kan ik online betalen met mijn Bancontact-Visa Debit-debetkaart?
Overal waar u de logo’s van Bancontact en/of Visa ziet, kunt u betalen.
Met Bancontact:
- Hebt u de optie om de Bancontact QR-code te scannen via Easy Banking App of met de Payconiq by Bancontact-app;
- Kunt u manueel uw kaartnummer opgeven en bevestigen via kaartlezer.
Met Visa:
- Kunt u manueel uw kaartnummer en CVV code invoeren;
- Kunt u manueel uw kaartnummer opgeven en vervolgens bevestigen met uw kaartlezer;
- Kunt u ook betalen met uw debetkaart en CVV-code wanneer het Visa-logo enkel onder betalen met kredietkaart staat.
Hoe kan ik mijn kaart blokkeren voor online betalingen?
Via Easy Banking App:
- Meld aan in Easy Banking App.
- Druk onderaan op Kaarten.
- Kies de gewenste kaart.
- Druk rechts bovenaan op de drie punten en kies voor Kaartinstellingen.
- Voer de gewenste wijzigingen uit.
Via Easy Banking Web:
- Meld aan via https://www.bnpparibasfortis.be
- Klik bovenaan op Rekeningen en kaarten en kies voor Mijn kaarten.
- Klik rechts van uw kaart op de horizontale strepen en kies Wijzigen.
- Klik op Kaartinstellingen.
- Voer de gewenste wijzigingen uit en klik op Bevestigen.
Ik kan mijn kaart-en klantnummer niet vinden op de voorkant van mijn nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart. Waar kan ik ze vinden?
Alle informatie die u nodig hebt om verbinding te maken met Easy Banking Web en om een online aankoop kunt doen, staat nu gegroepeerd op de achterkant van uw debetkaart.
Staat de betalingsapp in kwestie dit toe, dan kunt u de achterkant van uw kaart te scannen om ze aan de app toe te voegen. Het is erg handig en veilig!