Beantwoord

Geld terugvragen na misleidende aankoop

  • 2 August 2023
  • 6 reacties
  • 561 Bekeken

Gisteren heb ik online op de game key reseller website enkele games gekocht voor op mijn Steam account te activeren. Tijdens het betalen heeft het automatisch 1 van de keys gewisseld naar een account , in de plaats van de key voor de game, zonder me te waarschuwen dat dit geen key is.

Na de aankoop probeerde ik de keys te activeren en natuurlijk zag ik dan dat het me een link gaf naar de inlog informatie van het Steam-Account met de game er op, maar volgens de Steam TOS is accounts verkopen absoluut niet toegestaan. De verkoper weigerd het te refunden ookal heb ik al heel duidelijk gemaakt dat ik de link niet gebruikt heb, het account niet ga gebruiken (omdat ik mij absoluut niet comfortabel voel bij iets te doen dat tegen de TOS en mogelijk de wet is) en G2A heeft nog niet geantwoord maar volgens andere gebruikers worden de sellers beschermd omdat “zodra je de key/link revealed telt het product als opgebruikt”.

Hoe kan ik een Chargeback claim aanvragen bij bnp paribas? Ik heb de app gebruikt met een Hello!Bank kaart/account om het aan te kopen. Het verkopen van steam accounts is illegaal en de website lijkt express ontworpen om heel erg obscuur te zijn over het feit dat je een account koopt I.P.V een verwisselbare code totdat je het probeert te claimen en dus het te laat is voor volgens hun een refund te vragen. 

icon

Beste antwoord van LarsD 4 August 2023, 12:08

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4

Hallo, @Nico F. ,

Bedankt voor je bericht.

Het is dus eigenlijk een vorm van oplichting of fraude? 

Indien je een vermoeden hebt van fraude dan raden we aan om de kaart waarmee de verrichting is gebeurd te blokkeren via Card Stop. 
Wanneer het een betaling is via een kaart dan ben je afhankelijk van de handelaar waar de betaling is gebeurd om je geld terug te eisen. 


Als dit een overschrijving is naar een andere bank dan is het nog mogelijk een verzoek tot terugvordering in te dienen om het geld bij de tegenpartij terug te eisen. In dat geval raden we ook aan vooraf klacht neer te leggen bij de politie. Een getuigenis is namelijk nodig om het geld te kunnen terug eisen bij de tegenpartij en ook om dossierkosten ervoor te vermijden.

Om dit laatste op te starten raden we je aan beveiligd per telefoon contact te nemen. 
 

Je belt beveiligd binnen aangemeld vanuit je profiel in onze app via de optie ''Communicatie'' of door te bellen naar 02 762 60 00 in combinatie met je klantnummer en Easy Banking Phone Code (5 cijfers).


Je kan de Easy Banking Phone Code aanmaken in Easy Banking Web: 
- Klik op je naam  (rechts bovenaan) en nadien op "Profiel beheren."
- Easy Banking Phone

 

Indien je ook enkele minuten tijd zou hebben nodigen we je graag uit om onze tevredenheidsenquête in te vullen: https://forms.office.com/e/ZgQ6Wcx4Kv. Onze Community blijft verder groeien en daarom willen we graag weten wat nog verder kunnen doen om je ervaringen te verbeteren.

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Hallo, @Nico F. ,

Bedankt voor je bericht.

Het is dus eigenlijk een vorm van oplichting of fraude? 

Indien je een vermoeden hebt van fraude dan raden we aan om de kaart waarmee de verrichting is gebeurd te blokkeren via Card Stop. 
Wanneer het een betaling is via een kaart dan ben je afhankelijk van de handelaar waar de betaling is gebeurd om je geld terug te eisen. 


Als dit een overschrijving is naar een andere bank dan is het nog mogelijk een verzoek tot terugvordering in te dienen om het geld bij de tegenpartij terug te eisen. In dat geval raden we ook aan vooraf klacht neer te leggen bij de politie. Een getuigenis is namelijk nodig om het geld te kunnen terug eisen bij de tegenpartij en ook om dossierkosten ervoor te vermijden.

Om dit laatste op te starten raden we je aan beveiligd per telefoon contact te nemen. 
 

Je belt beveiligd binnen aangemeld vanuit je profiel in onze app via de optie ''Communicatie'' of door te bellen naar 02 762 60 00 in combinatie met je klantnummer en Easy Banking Phone Code (5 cijfers).


Je kan de Easy Banking Phone Code aanmaken in Easy Banking Web: 
- Klik op je naam  (rechts bovenaan) en nadien op "Profiel beheren."
- Easy Banking Phone

 

Indien je ook enkele minuten tijd zou hebben nodigen we je graag uit om onze tevredenheidsenquête in te vullen: https://forms.office.com/e/ZgQ6Wcx4Kv. Onze Community blijft verder groeien en daarom willen we graag weten wat nog verder kunnen doen om je ervaringen te verbeteren.

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Hey Lars, dankje voor je antwoord.

 

Het is geen fraude in de vorm van Phishing dus volgens mij is een cardstop niet nodig. Het is fraude/misleiding in de vorm dat het nergens vermeld dat je een steam account aan het aankopen bent in de plaats van een code voor een account buiten 1 zinnetje, express om zo obscuur mogelijk te zijn. Het aankopen en verkopen van steam accounts is tegen de gebruikersvoorwaarden van Steam, en zelfs vlak voor je het passwoord en de naam van het account te voorschijn doet komen staat er duidelijk “Reveal Key” in de plaats van “Reveal account”, waarna ze weigeren om een refund te geven omdat dit volgens hun wilt zeggen dat het account gebruikt is en dus niet een teruggave gegeven kan worden.

 

Het lijkt dus dat het express zo obscuur mogelijk probeert om een fraudulent en verboden product te verkopen tot op het punt dat het niet meer in te wisselen is waarna ze pas heel duidelijk zijn dat het over een account gaat i.p.v een code.

 

Als je een vergelijking wilt, het zou zijn alsof je een Pre-paid code koopt van b.v spotify of apple music en dat i.p.v een code, je plots te horen krijgt dat je 60 euro in een account is gegaan en je enkel de muziek die je gekocht hebt op dat account kunt luisteren met het risico dat beide je hoofd account en je nieuwe account permanent gebannen worden er is doordat het niet volgens de voorwaarden toegestaan zou zijn, waarna de verkoper weigerd je te helpen omdat ze verwachten dat je wist dat het een illegale transactie zou zijn op een site die gekend staat voor legale transacties en gift cards te verkopen. 

Reputatie 4

Hallo, @Nico F.,

Bedankt voor deze informatie.

Dit lijkt ons iets dat je dan best ook aanbrengt via Testaankoop, zeker als deze handelaar bepaalde zaken doet die niet conform zijn met de regelgeving.

Je kan via het platform van Testaankoop dit melden. 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

Dag @LarsD Lars,

 

Is het mogelijk voor zo’n misleidende transacties om chargeback aan te vragen bij de bank?

Ik heb andere mensen die dit meegemaakt hebben (want er zijn echt duizende andere mensen die hetzelfde probleem hebben gehad) en ze zeggen dat ik best een teruggave via de bank of paypal kan aanvragen omdat de site en verkopers op de site niet mee gaan werken. Ik heb het rechtstreeks met mijn kaart gekocht omdat in het verleden geen problemen met de site had dus Paypal gaat niet, maar heeft Fortis een dienst waar ik mogelijk het zou kunnen melden en dan mn geld terugvragen?

 

Ook, bedankt voor je informatieve en snelle antwoorden. Ik ga het zeker melden aan Testaankoop. 

Reputatie 4

Hallo @Nico F. ,

Zoals we in het eerste bericht aan je hadden meegedeeld is er een procedure die kan gevolgd worden vanuit de bank maar dan moet er ook een klacht worden ingediend via politie tegenover de handelaar om het misdrijf/oplichting te melden en dit kan enkel voor overschrijvingen.

Voor betalingen gebeurd met een kaart zijn er geen mogelijkheden, buiten via de handelaar zelf, om het geld terug te eisen.

Je kan bijvoorbeeld dan wel door de klacht in te dienen via Testaankoop je laten informeren wat je als consument nog kan doen om het geld terug te kunnen eisen van de handelaar. Vermoedelijk zal je dan juridische stappen moeten ondernemen.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

Okay, bedankt.

 

Spijtig om te horen, want het was een aankoop van een 15-30 euro en hiervoor de politie contacteren en juridische stappen te moeten nemen lijkt wel heel riskant, zeker omdat dit mij als individu en consument gaat zijn tegen een groot internationaal bedrijf.

Wel bedankt voor de info,

Mvg

N.F

Reageer