Beantwoord

Phishing sms FOD Financiën

  • 27 October 2020
  • 7 reacties
  • 628 Bekeken

Hallo, 

Ik had een sms’je ontvangen zogezegd afkomstig van de FOD Financiën met de melding om te betalen om zodanig beslagprocedure te vermijden.

Zo dom geweest om op de link te klikken en ik was te nieuwsgierigheid en wilde ik meer weten, de volgende stap was mijn bank kiezen, in dit geval dus BNP Paribas Fortis, dan kaartnummer + klantnummer ingeven en de laatste stap was kaart in de kaartlezer steken en de M2 procedure volgen. 

Ik heb dit gedaan en omdat het “zandlopertje” maar bleef draaien en ja nogmaals zo dom van pas op dat moment door te hebben dat er iets niet klopte heb ik de website dicht gedaan en kaart uit de lezer gehaald

Het is duidelijk dat dit om phishing gaat en ik weet niet of de fraudeurs nu toegang hebben tot mijn bankgegevens

Is het kwaad al geschied of was ik nog op tijd en heb ik fraude kunnen vermijden?

Kan ik naar Card Stop bellen en vragen of er iets is gebeurd, kunnen zij zien of er iemand anders dan ik actief bezig is met mijn bankgegevens of toegang tot mijn gegevens heeft? 

Graag advies

 

Alvast bedankt!

Groeten, 

Inge 

icon

Beste antwoord van Gina 27 October 2020, 23:05

Bekijk origineel

7 reacties

Bedankt voor jullie reacties

Ik ben zeker dat ik geen code's heb doorgegeven.

 

Mvg

Hey @aytem ,

Als je zeker bent dat je de handtekening van de kaartlezer niet hebt doorgegeven, is dit inderdaad niet nodig.

Moest je hierover twijfelen, laat je je kaart voor de zekerheid best wel blokkeren.

Groetjes,

Lieze

Aytem, ik denk niet dat het nodig is. Maar bel gewoon je fortiskantoor en dan weet je het zeker!

Beste

Ik heb vandaah net hetzelfde ontvangen. Ik heb wel de kaar en cliëntnummer ingegeven, maar dan heb ik opgemerkt dat dezen een fake website was, daarom heb ik geen code's ingegeven. Moet ik toch cardstop bellen? 

Hallo Inge, ik heb net hetzelfde voorgehad. Alleen heb ik spijtig genoeg het bericht verwijderd. Ik heb dat bericht nodig voor het proces verbaal. Als je dat bericht nog hebt, zou je me dat willen doorsturen alstublieft. Alvast bedankt!

Reputatie 2

Hallo, 

Ik had een sms’je ontvangen zogezegd afkomstig van de FOD Financiën met de melding om te betalen om zodanig beslagprocedure te vermijden.

 

Tsja, en zeggen dat die zogenaamde FOD Financiën dan nog het logo van het Nederlandse Ministerie van Financiën had. Effe de ogen open trekken had volstaan.

Hopelijk hebt u de kaart reeds laten blokkeren, want de schurken laten er geen gras over groeien.

 

Reputatie 1

Aangezien je een M2-code hebt aangemaakt, zou ik voor alle veiligheid jouw kaart zo snel mogelijk laten blokkeren via Cardstop. Daarna zou ik contact opnemen met jouw kantoor of de klantendienst om na te gaan of er effectief geld is verdwenen en om een nieuwe kaart aan te vragen. Let wel, van zodra jouw kaart geblokkeerd is door Cardstop kan je niet meer aanmelden met via de app of web. Veel succes!

Reageer