Skip to main content
Beantwoord

Geld afhalen in Zwitserland

  • 25 July 2024
  • 2 reacties
  • 116 Bekeken

Beste

Volgende week gaan we naar Zwitserland. In 1 verblijfplaats kunnen we niet met de kredietkaart betalen. Ik moet dus 300 euro afhalen in Zwitserse Frank. Kan ik hiervoor best mijn debet of kredietkaart gebruiken? Kan je dit best al in België bestellen of is daar afhalen het voordeligst? 

2 reacties

Reputatie 2

 300 euro afhalen in Zwitserse Frank. Kan ik hiervoor best mijn debet of kredietkaart gebruiken? Kan je dit best al in België bestellen of is daar afhalen het voordeligst? 

In Zwitserland kan men aan de automaat  geld afhalen zowel met de debet- als de kredietkaart. Met de kredietkaart is echter af te raden, want men betaalt dan ontiechlijk hoge intresten en kosten. Ook de kosten van het omzetten in een wisselkantoor zullen groot zijn.

Gebruikt u dus maar beter uw debetkaart aan de muur, in Zwitserland.

Dag @Wendy Hanskens ,

 

Bedankt voor jouw vraag.

Graag lijsten we de kosten van zowel de debet als kredietkaart voor jou op:

 

Debetkaart:

  • Betalingen in buitenland :
    • In EUR binnen EER zone : gratis
    • In EUR buiten EER zone : 1,21% van het bedrag (max. 12,09€)
    • Andere valuta : behandelingskosten van 1,21% van het bedrag (max 12,09€) + wisselkosten van 1,63% van het bedrag (wisselkoers op basis van degene van de ECB of Mastercard/VISA)
  • Geld afhalen in een buitenland :
    • In EUR binnen EER zone : gratis
    • In EUR buiten EER zone : 0,30% van het bedrag +2,86€ (max 12,09€)
    • Andere valuta : behandelingskosten van  0,30% van het bedrag +2,86€ (max 12,09€) + wisselkoers van 1,63% van het bedrag (wisselkoers op basis van degene van de ECB of Mastercard/VISA)
      EER = Europese Economische Ruimte : EU + Noorwegen, Liechtenstein en Ijsland.

Kredietkaart:

  • Geldopname:
    • Binnen de eurozone: 6 EUR + 1% van het opgenomen bedrag
    • Buiten de eurozone: 6 EUR + 1,60% wisselmarge
  • Betaling:
    • Binnen de eurozone: Gratis
    • Buiten de eurozone: 1,60% wisselmarge

Kredietkaarten staan wereldwijd open voor gebruik, maar de debetkaart zal je nog moeten activeren.

Deze munteenheid kan ook bij ons besteld worden, maar gezien je volgende week al vertrekt, vrees ik dat die niet op tijd geleverd gaan worden.

 

Groetjes,

Liz

Reageer