Skip to main content

Gevolgen blokkering visa debetkaart o w v vermoeden fraude

  • 30 May 2024
  • 1 reactie
  • 61 Bekeken

Een dienst binnen BNP zou omwille van vermoeden van onrechtmatig gebruik van app/ visa kaart deze bepert/ geblokkeerd voor online betalingen, overschrijvingen, enz.

Niets vermoedend wou ik een înstand overschrijving verrichten naar mijn zoon van 80 €, maar kreeg de melding dat deze verrichting niet strookt met de verrichtingen dat ik normaal uitvoer en daardoor uit veiligheidsoverwegingen dit niet kon.

Belde via de app naar hulp center, maar daar konden ze mij niet vertellen waarom want alles zou ok zijn, Maar om het probleem te verhelpen zou de IT adeling contact opnemen.

De volgende dag heb ik zelf teruggebeld omdat ik niet werd gebeld.

 

Pas toen kwam ik te weten dat een dienst een blokkade had uutgevoerd omwille vermoeden fraude. Op zich zeer positief op vlak van beveiling en monitoring unusual activity,

MAAR 

stel me de vraag waarom diit niet word gecommuniceerd met rekeninghouder…

De enige oplossing zou het vervangen van de kaart zijn, en dat heb ik aanvaard.

Volgende dag 2 berichten in inbox met mededeling dat ik via de app de nieuwe kaart  kon gebruiken voor online betaling met bepaalde platformen. De levering van de kaart zou 7 dagen duren op voorwaarde deze online aangevraagd werd.…

De status van deze aanvraag en nog verder te nemen acties kon via de easy banking web op computer opgevold worden.

MAARJAH, als ik geen kaartnummer kan ingevenvan de nieuwekaart, kan ik ook niet  inloggen hé, want de kaart dat ik gebruikte is beblokkeerd.

Mocht het nu zo zijn, zoals ze in de app vragen ba te kijken vua easy banking web, dat ik eerst het contract moet tekenen vooraleer ik de kaart krijg, dan heb ik een groter probleem= geen kaart.

Gelukkig heb ik nog een masterkaart bij een andere bank, maar waar dat ik intresten betaal op elke euro dat ik uitgeef alhoewel ik genoeg geld op mijn eigen rekening heb staan.

Ik ben op zijn minst onaangenaam verrast door dz manier van Feedback, melding en commincatie, ontbreken van de juiste service na een beveiligingsingreep door de bank op uw rekening bij vermoeden fraude, terecht of onterecht.

De app zit zeer goed in elkaar, en is gebruiksvriendelijk behalve dat er indicator ontbreekt dat resterende dag-, weekliemieten toont van kaartbetalingzn en /of afhalingen.

EN

De nietszeggende foutmeldingen in de app dat zelfs BNP medewerkers niet kunnen ontcijferen om je te te kunnen zeggen dat uit veiligheidsoverweging je rekening/ kaart geblokkeerd is, zou moeten vervangen worden door foutcodes herkenbaar zijn voor hulpcenter medewerkers om hun klanten snel en efficient te kunne informeren en helpen..

 

 

 

 

1 reactie

Reputatie 5

Hallo @Ad74,

Bedankt voor je ervaring met ons te delen.

Onze excuses voor het ongemak dat je hierbij ervaarde.

Wanneer je kaart wordt geblokkeerd wegens vermoeden van fraude en je hebt contact gehad via het Easy Banking Centre gaat wel normaal de kaart al voor jou vervangen worden en hoef je die dus niet zelf nog apart aan te vragen via onze app. Je hoeft dan ook verder niets nog te tekenen om deze aanvraag voor de nieuwe kaart te bevestigen.

Het enige wat wel nog van jou gevraagd kan worden is dat je een geheime code voor de nieuwe kaart op voorhand instelt. Mits toelating van jou zou je normaal via een sms bericht de instructies daarvoor toegestuurd krijgen. Zodra je de code hebt gekozen kan de kaart opgestuurd worden. In onze ervaring kan het ongeveer 5 werkdagen duren voor een kaart aankomt met de post.

Het opvolgen van de status van levering van de nieuwe kaart is inderdaad mogelijk via Easy Banking Web. Dit is natuurlijk een tool die je niet gaat kunnen gebruiken als je maar één debetkaart hebt en dus niet nog via een andere kaart op je profiel via de website kan aanmelden. 

Het klopt inderdaad dat de foutmeldingen die je dan krijgt niet altijd een duidelijke indicatie geven van wat er aan de hand is. Toch is het wel mogelijk voor ons, mits onderzoek in ons eigen systeem, om te achterhalen waarom je dan op dat moment die bepaalde melding kreeg. 

Op vlak van communicatie naar de klant toe: wij communiceren normaal wel wanneer wij een kaart blokkeren wegens vermoeden van fraude. Het zou kunnen dat jij niet zo’n bericht kreeg omdat het niet is ingesteld voor je profiel dat je toestemming geeft dat wij je berichten sturen via andere kanalen zoals telefoon of mail. Je kan trouwens dit via volgende manier nagaan en aanpassen als je wil: 

  1. Meld je aan via https://www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik bovenaan rechts op je naam.
  3. Klik op Privacy.

Bedankt ook voor je suggestie om een optie toe te voegen in onze app of website voor de resterende dag-, weeklimieten van de debetkaart te kunnen raadplegen. Laat ons zeker weten als je nog andere feedback of suggesties voor ons hebt.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reageer