Skip to main content
Beantwoord

visa debet kaart buiten Europa werkt niet

  • 14 July 2022
  • 9 reacties
  • 1693 Bekeken

Met de nieuwe visa debet kaart op vakantie: er werd ons verzekerd dat dit geen probleem zou zijn, ook niet buiten Europa... niets is minder waar. De kaart blijkt overal geweigerd te worden, werd na een paar telefoontjes via de easy banking app gereset, want dan zou ze wel werken. Alleen moet ze even geactiveerd worden door geld af te halen aan een automaat. Een BNP Paribas automaat wel te verstaan, die er niet is! Dit is nu het probleem: telkens andere medewerkers aan de lijn, die telkens dingen voorstellen die niet kunnen uitgevoerd worden. 

Hoe kan dit nu opgelost worden?

9 reacties

Reputatie 7

Hallo Nancy,

Eerst en vooral mijn oprechte excuses want ik merk dat je verkeerde info van ons hebt gekregen.

Alle Belgische debetkaarten, ongeacht of het gaat om een Bancontact-Visa Debit-debetkaart of een Maestro-debetkaart werken uit veiligheid standaard enkel binnen Europa. Wil je je kaart buiten Europa kunnen gebruiken, dan moet ze daarvoor geactiveerd worden. 

Bij onze bank kan je dat op elk moment beheren via Easy Banking App en Easy Banking Web.

Eens je kaart geactiveerd werd, zal ze onmiddellijk werken. Je moet ze niet eerst aan een automaat gebruiken. 

Enkel wanneer je kaart geblokkeerd werd doordat er 3 keer op rij een verkeerde pincode hebt ingegeven, moeten we ze telefonisch resetten en moet ze nadien aan een geldautomaat gebruikt worden met de juiste pin. We raden aan om dat aan een automaat van onze bank te doen, maar in het buitenland kan dat natuurlijk niet. Je kan je kaart wel aan een automaat van een andere bank testen. Je kaart insteken en de juiste pincode invoeren zou voldoende moeten zijn. Lukt het niet, dan kunnen we je jammer genoeg enkel aanraden om een ander automaat te testen.

Wat het algemeen gebruik van je kaart betreft; buiten België betaal je automatisch via het Visa-netwerk. De handelaar of het geldautomaat moet dit dus ook aanvaarden.

Dan kan ik alleen maar besluiten dat er vanaf dag 1 een probleem was met de kaart in Zuid-Korea. Want de kaart stond geactiveerd voor gebruik buiten Europa, er zijn geen foute pin codes gebruikt.

Desalniettemin blijft dit een probleem gedurende de ganse vakantie. De kaart werd gereset, ze kan blijkbaar op geen enkele manier geactiveerd worden, hoewel via de easy banking app alles ingesteld staat zoals het zou moeten.

We zijn dus inderdaad verkeerd ingelicht door uw diensten en nu kan er niets meer aan veranderd worden. Dit is zeer frustrerend en vooral erg lastig om in deze tijden nog met cash geld rond te lopen en te betalen.

Reputatie 7

Dat is inderdaad zeer frustrerend.

Ik ga ervan uit dat je je kaart in België wel in winkels hebt kunnen gebruiken? Kan je dan volgende stappen volgen in Easy Banking App en nogmaals proberen om te betalen? Als het nadien nog steeds niet lukt; kan je me dan zeggen welke foutmelding er op de terminal verschijnt?

  1. Meld je aan in Easy Banking App.
  2. Kies onderaan voor Mijn diensten en kies voor Kaarten.
  3. Kies de kaart waarmee je wilt betalen.
  4. Schakel de optie tijdelijke blokkering in. Schakel ze nadien meteen terug uit.
  5. Schakel buiten Europa uit en schakel ze meteen opnieuw in. 

Zuid-Korea heeft ook een uitgebreid netwerk aan geldautomaten, maar niet alle automaten aanvaarden buitenlandse kaarten. Automaten die aangeduid zijn met Global ATM zouden moeten werken. Visa heeft ook een website waarop je de locatie van die geldautomaten kan opzoeken: https://www.visa.com/atmlocator/#(page:home)

In grotere winkels en restaurants en in taxi’s zou je zonder problemen met je kaart moeten kunnen betalen. Veel kleinere handelaars zullen echter enkel binnenlandse kaarten of cash aanvaarden.

Tot slot is het ook mogelijk dat bepaalde handelaars enkel kredietkaarten aanvaarden waardoor jouw debetkaart er niet werkt, ook al maakt ze gebruik van het Visa-netwerk. Al zou dit niet zo vaak voor mogen komen.

 

Beste

Alle voorstellen die u geeft, hebben we allemaal al gedaan, stap voor stap. We kunnen niet met de kaart betalen, niet in grote shopping centra, niet in hotels, niet in restaurants. Andere mensen kunnen wel zonder probleem met een visa krediet kaart betalen, en gewone debet kaarten. 

 

 

Reputatie 7

Een laatste ding dat je zelf kan nakijken, is de reservaties op je rekening. Update hiervoor eerst onze app. Een update die vandaag gelanceerd werd, zorgt ervoor dat er meer details zichtbaar zijn voor betalingen die nog niet verwerkt werden en voor bedragen die door bedrijven gereserveerd werden.

Deze betalingen tellen mee voor je reële saldo. Ook de bedragen voor gereserveerde waarborgen (bijvoorbeeld voor hotels) kunnen niet gebruikt worden totdat het geld werd vrijgegeven door de handelaar.

  1. Meld je aan in Easy Banking App.
  2. Kies onderaan voor Mijn diensten en kies voor Rekeningen.
  3. Kies de rekening gekoppeld aan je kaart en druk bovenaan op Gepland.
  4. Je ziet nu alle gereserveerde transacties. Druk op een betaling om meer details op te vragen.

Zie je daar ook niets, dan is er mogelijk een probleem met de chip van je kaart of met de gekoppelde rekening. Ik kan je dan jammer genoeg enkel aanraden om ons Easy Banking Centre nogmaals te bellen via Communicatie onderaan in Easy Banking App zodat we toegang tot je gegevens hebben. 

Vraag mijn collega’s om de details van je pogingen om te betalen op te vragen, om de status van je kaart en van je rekening na te kijken en om ook de gereserveerde betalingen langs onze kant te controleren.

Aarzel ook niet om te vragen om de situatie te laten onderzoeken als mijn collega’s niet meteen een oplossing vinden. Je wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld.

Hey Yannick je kent me nog over de vragen van zuid Korea right? nu heb ik identiek het zelfde probleem als de persoon hieronder ? Ze werkte maar ineens wordt ze toch nergens meer aanvaard? Ik weet echt niet wat mij te doen staat? En dan zijn er mensen die zich voordoen als adviseurs van Paribas met namen als ‘ duts’ die mensen bang maken over een contract stopzetting dat totaal niet overreen komt met wat ik zie. en hoe zou dieje mens da weten dan.. ik kan jullie ook niet bellen want dat kost massas veel vanuit hier bellen naar België dus kweet nie wat mij te doen staat🥺

Dan kan ik alleen maar besluiten dat er vanaf dag 1 een probleem was met de kaart in Zuid-Korea. Want de kaart stond geactiveerd voor gebruik buiten Europa, er zijn geen foute pin codes gebruikt.

Desalniettemin blijft dit een probleem gedurende de ganse vakantie. De kaart werd gereset, ze kan blijkbaar op geen enkele manier geactiveerd worden, hoewel via de easy banking app alles ingesteld staat zoals het zou moeten.

We zijn dus inderdaad verkeerd ingelicht door uw diensten en nu kan er niets meer aan veranderd worden. Dit is zeer frustrerend en vooral erg lastig om in deze tijden nog met cash geld rond te lopen en te betalen.

Nancy dit is normaal ik heb ook nog niet anders dan naar de bank gebeld ze zeggen wel dat er geen probleem is maar keer op keer werkt de kaart niet aanvaard zowel visa debit als MasterCard.. waardoor dat het bij mij zelf nutteloos is dat ik een MasterCard heb aangevraagd bij deze bank…. De Koreaanse terminals werken niet goed met onze kaarten en ze willen je altijd pinloos laten betalen .. na 3x wordt je kaart even geblokkeerd en kan je dus niks meer doen je moet kunnen Signen OF je pincode ingeven maar veel van de terminals in Korea doen dit niet.. ik ben nu dag drie in Korea al half van mijn dagen steeds kwijt aan bullshit met deze bank. Ik ga in België ook kijken naar een andere bank die mij dit meer kan verzekeren want als ik Apple Pay niet had gehad op mijn telefoon kon ik dus niks meer doen ineens valt mij dat in. Dus de beste optie is Apple Pay tot 1500€ per dag is het limiet met Apple Pay :) en dit heb ik hellemaal zelf mogen uitzoeken want de bank .. doet niks zeggen steeds dat je kaart niet geblokkeerd is maar jij staat er wel kweet dit is een ouder bericht maar als het je kan helpen in de toekomst ;) 

Een laatste ding dat je zelf kan nakijken, is de reservaties op je rekening. Update hiervoor eerst onze app. Een update die vandaag gelanceerd werd, zorgt ervoor dat er meer details zichtbaar zijn voor betalingen die nog niet verwerkt werden en voor bedragen die door bedrijven gereserveerd werden.

Deze betalingen tellen mee voor je reële saldo. Ook de bedragen voor gereserveerde waarborgen (bijvoorbeeld voor hotels) kunnen niet gebruikt worden totdat het geld werd vrijgegeven door de handelaar.

  1. Meld je aan in Easy Banking App.
  2. Kies onderaan voor Mijn diensten en kies voor Rekeningen.
  3. Kies de rekening gekoppeld aan je kaart en druk bovenaan op Gepland.
  4. Je ziet nu alle gereserveerde transacties. Druk op een betaling om meer details op te vragen.

Zie je daar ook niets, dan is er mogelijk een probleem met de chip van je kaart of met de gekoppelde rekening. Ik kan je dan jammer genoeg enkel aanraden om ons Easy Banking Centre nogmaals te bellen via Communicatie onderaan in Easy Banking App zodat we toegang tot je gegevens hebben. 

Vraag mijn collega’s om de details van je pogingen om te betalen op te vragen, om de status van je kaart en van je rekening na te kijken en om ook de gereserveerde betalingen langs onze kant te controleren.

Aarzel ook niet om te vragen om de situatie te laten onderzoeken als mijn collega’s niet meteen een oplossing vinden. Je wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld.

Het is jammer dat jullie zelf niet goed weten wat het probleem is want ik zit nu ook al 3 dagen in Korea en tis nie anders dan miserie met beide kaarten, zal ik wel een MasterCard aanvragen voor niks.. Apple Pay is het enige wat jullie aan klanten mogen zeggen dat werkt deze bank kaarten werken niet in Korea in Japan geen probleem Korea een groot probleem en er is niks aan te doen :) het is echt jammer dat ik nu al het tweede slachtoffer ben op dit forum… echt triest mijn mama en ik al heel de dag aan bellen geweest naar de bank.. zogezegd geen probleem.. maar jullie zijn gewoon absoluut niet op de hoogte dan de nu dagelijkse realiteit in Korea ( vroeger was dit geen probleem) vernieuwde terminals in Korea geven inderdaad problemen met onze kaarten. 

Dag @Leyla Poelman ,

 

Bedankt om jouw ervaring te delen. Onze oprechte excuses voor de hinder die je ondervindt.

Het zou kunnen helpen om in jouw Easy Banking App te functie voor te betalen buiten Europa even te inactiveren en terug te activeren. Dit kan soms helpen met kaarten die niet aanvaard worden.

Na het aanmelden op Easy Banking Web, kan je bovenaan bij “Hulp nodig?” een livechat starten zodat je niet moet bellen. Dit kan tussen 8 en 20 uur op weekdagen en zaterdag tussen 9 en 17 uur. Je kan eventueel ook vragen aan deze collega’s of ze de mogelijkheid hebben om Worldline te bellen. Zij kunnen de weigeringen met jouw kredietkaart verder nakijken. Het zou kunnen dat hier een blokkade opstaat waardoor de kaart geweigerd wordt.

 

Ik hoop dat je op deze manier toch een oplossing vindt.

 

Groetjes,

Liz

Reageer