Beantwoord

bankrekening openen als Nederlander

  • 6 August 2021
  • 6 reacties
  • 1593 Bekeken

Is het als Nederlander, zonder verdere banden met België, mogelijk om een (particuliere) rekening te openen bij BNP Paribas? Dit i.v.m. een erfenis vanuit de VS die volgens de bank aldaar alleen door middel van een cheque uitbetaald zou kunnen worden. In Nederland kan men totaal niets meer met een cheque. Volgens onze informatie kan het in België eventueel nog wel, maar alleen als men daar een bankrekening heeft. 

We zijn bekend met diverse andere oplossingen, maar die gaan alleen op voor traveller's cheques en cheques van de Amerikaanse overheid, niet voor een gewone bankcheque.

icon

Beste antwoord van YannickB 6 August 2021, 13:30

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Dag @avdpol 

Je kan als Nederlander inderdaad bij ons een rekening openen, maar wel enkel via een afspraak in een van onze kantoren. Je kan een afspraak aanvragen via onze algemene website.

Als je een bandhebt met de VS is het omwille van de Amerikaanse FATCA-regelgeving wel mogelijk dat je bijkomende documenten dient in te vullen en dat bepaalde diensten en producten niet beschikbaar zijn.

Hartelijk dank voor uw antwoord. Wij zelf hebben geen banden met de VS, en de erfenis is in feite geregeld. Het gaat nu in principe enkel en alleen om het kunnen innen van de cheque. 

Inmiddels is er wellicht een andere oplossing in zicht, dus gaan we dat eerst even afwachten. Maar nogmaals dank!

Hallo YannickB en anderen,

Ik verkeer in een soortgelijke situatie als avdpol. Ik ben Nederlander zonder binding (werk of woning) in België. Ik wil graag een rekening openen, zodat ik gebruik kan maken van Bancontact en cheques kan innen. HMRC in het Verenigd Koninkrijk kan geen geld overmaken naar een niet Nederlandse rekening en stuurt een cheque.

Ik heb via uw link een afspraak geprobeerd te maken, maar ontving van het filiaal een e-mail waarin ze uitlegden dat ik geen rekening bij u kan openen omdat ik geen “officiële link met België” heb.

Zijn uw voorwaarden recent gewijzigd of heb ik wellicht bij het verkeerde filiaal een afspraak gemaakt?

Bij voorbaat dank.

Reputatie 7

Hallo @PetrH 

Je kan bij ons effectief een rekening openen zonder een directe link met België te hebben. Ik raad je aan om ons Easy Banking Centre even op te bellen via 02 762 60 00 zodat we voor jou meteen een afpsraak op een kantoor in kunnen plannen.

Je kan ons bereiken van 7u tot 22u op weekdagen en van 9u tot 17u op zaterdag.

Wederom hallo YannickB en anderen,

afgelopen dinsdag heb ik uw Easy Banking Centre gebeld om een afspraak te maken. Ik heb de situatie uitgelegd en volgens de medewer(ster) was het inderdaad perfect mogelijk om een rekening te openen. Dat zou het beste kunnen via de website en zo niet kon ik zonder problemen in de voormiddag op een van uw kantoren langskomen.

Welnu:

Via de website lukt de aanvraag niet, omdat ik alleen woonplaatsen in België kan selecteren. Voor de aanvraag start staat er ook dat dit alleen mogelijk is als men in België gedomiliceerd is.

Vandaag een vrije dag opgenomen en naar Antwerpen gereden. Ik ben bij 2 verschillende kantoren geweest (Antwerpen-Haven en Antwerpen-Meir), bij beide kantoren werd me verteld dat ik zonder binding met België (wonen of werken) geen rekening kan openen.

Hoewel ik genoten heb van mijn stadswandeling in Antwerpen ben ik toch, zoals het spreekwoord luidt “van een koude kermis thuisgekomen”.

Hoe gaan we dit oplossen?

 

Reputatie 7

Hallo @PetrH 

Mijn oprechte excuses voor heel deze situatie. Via onze site kan je inderdaad enkel een rekening openen wanneer je inwoner van België bent of wanneer je als expat op het punt staat om voor werk of studies naar België te komen.

In andere gevallen kan je nog steeds op kantoor terecht. Het verbaast me dan ook dat we je niet verder konden helpen.

Indien je dat wenst, dan kan je een klacht indienen via onze algemene website. Je zal dan zo snel mogelijk gecontacteerd worden.

Reageer