Beantwoord

overschrijving van mijn spaarrekening naar mijn zichtrekening zonder mijn opdracht

  • 28 March 2020
  • 1 reactie
  • 1902 Bekeken

  • Ontdekker - Niveau 2
  • 4 reacties

Heb juist ontdekt dat er geld is overgeschreven van mijn spaarrekening naar mijn zichtrekening via mobile banking. Maar ik heb deze overschrijving niet gedaan. En nu kan ik ook niet meer geld van zichtrek naar spaarrek overschrijven. Eerste melding is dat via de zichtrek geen overschrijvingen kunnen gebeuren.Daarna staat zelfs zichtrekening niet meer op aan te duiden rekeningen. Is dit een hacking? En als ik kaart blokkeer blokkeer ik dan ook voor de zicht en spaarrekening?

icon

Beste antwoord van YannickB 29 March 2020, 09:43

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7

Hallo pvc,

Als je je rekening niet meer kan kiezen in het overschrijvingsformulier, dan wilt dat zeggen dat ze geblokkeerd werd. Het is mogelijk dat dat automatisch gebeurde nadat onze systemen een mogelijke fraudepoging detecteerden.

Ik raad je aan om meteen Card Stop te contacteren via 078 170 170 om je debetkaart te laten blokkeren. Op die manier kan er geen enkele transactie meer uitgevoerd worden. 

Vervolgens kan je ons best morgen bellen via 02 762 60 00 zodat we kunnen nagaan hoe en wanneer die verrichting uitgevoerd werd. We kunnen dan ook meteen een nieuwe kaart voor je bestellen.

Heb je recent een e-mail of sms gekregen waarin, bijvoorbeeld, gezegd werd dat je kaart, je rekening of je kaartlezer moest vervangen worden of geblokkeerd zou worden als je geen actie ondernam? Dat soort berichten zijn alvastaltijd phishing. Meestal staat er dan een link in die je naar een (nagemaakt) scherm stuurt om stappen met de kaartlezer te volgen. Zo voer je nietsvermoedend overschrijvingen uit en geef je fraudeurs toegang tot Easy Banking.

Als iemand anders ook toegang tot je kaarten heeft, ongeacht wie, kies je best bij je volgende kaart een nieuwe pincode. Deel die alvast nooit met anderen, ook niet met familie of vrienden.

Als het effectief om fraude gaat, dan dien je ook zo snel mogelijk contact op te nemen met de politie zodat zij een PV op kunnen stellen. 

 

Laat het me zeker weten als je nog vragen hebt.

Reageer