Beantwoord

Sepa zonder mandaat

  • 3 February 2024
  • 6 reacties
  • 82 Bekeken

Op een website heb ik een maandelijks abonnement afgesloten, waardoor ik elke maand een diverse selectie wijnen thuisgestuurd krijg. Dit abonnement kost mij €39,80 per maand. Wat het extra leuk maakt, is dat er een ruime variëteit aan onbekende aan wijnen wordt opgestuurd.

Bij het afrekenen kwamen er drie betaalopties naar voren: PayPal, Visa, en Sepa. Aangezien ik de eerste twee niet heb, koos ik voor Sepa.

Tot mijn verrassing werd er alleen gevraagd om mijn naam en rekeningnummer als betaalgegevens voor Sepa in te vullen. Hierover rijst bij mij de vraag of dit wel correct is. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik altijd een mandaat moest invullen en ondertekenen.

icon

Beste antwoord van Liz 5 February 2024, 10:27

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1

Op een website heb

Het gaat toch niet om een staatsgeheim, dus waarom niet gewoon de naam van de firma vermelden? Waarop het vrij gemakkelijk zou zijn uitsluitsel te geven.

Voorts:

  • “Onbekende” wijnen staan garant voor rommel in huis.
  • Bij SEPA dient telkens weer, dus bij elke betaling, toestemming te worden gegeven via de geëigende procedures
  • Men hoeft niet bij Paypal aangesloten te zijn. Desgewenst kan men betalen via een omleiding naar zijn rekeningnummer.

En ten slotte het basisprincipe: “Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook niet waar”. Wij betalen gemiddeld 11 à 14 euro voor 1”‘scatola” zelf gekozen Italiaanse kwaliteit. Dus in die 39,80 euro zit nog eens minimaal 11 euro porto verborgen. Ergo, 6 flessen onbekende ‘kwaliteitswijn’ aan 28,8 euro? Het lijkt mij ongeloofwaardig te zijn.

 

 

Mijn oorspronkelijke vraag ging niet over wijn, maar ik waardeer het dat je je mening hebt gedeeld.

Bij Sepa geef je toch eenmalig toestemming, nietwaar? Hoewel ik Sepa gebruik voor verschillende zaken, lijkt het me niet dat ik elke maand opnieuw mijn akkoord moeten geven.

Helaas heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Ik dacht altijd dat je een soort mandaat zou invullen waarbij je toestemming geeft, maar is het toegestaan om geen mandaat in te vullen en alleen je naam en rekeningnummer achter te laten?

Reputatie 1


Bij Sepa geef je toch eenmalig toestemming, nietwaar?

 

Neen, men geeft een toestemming voor een eenmalige operatie. Een woordje meer, een wereld van verschil.

Kennelijk weet u niet te best waar SEPA voor staat, dus gekopieerd en geplakt ten uwen dienste:

  • Wat is een SEPA transfer? Met een SEPA-banktransfer kunnen Europese bankrekeninghouders in binnen- en buitenland betalingen in euro's van de ene IBAN naar de andere IBAN-rekening overschrijven. Het werkt bijna hetzelfde als een reguliere IBAN-transactie, alleen wordt er deze keer om een extra code gevraagd.

Dus u had wel degelijk het antwoord op uw vraag, maar het antwoord  blijkt u niet te zinnen. Dus nogmaals, een SEPA-overschrijving is noch een bestendige opdracht noch een domiciliëring, maar enkel en alleen maar één overschrijving. Kortom, een sepa-banktransfer is een eenmalige operatie.

Voorts komt het er op aan te weten of de kwestieuze firma al dan niet bonafide is. Maar aangezien dat een staatsgeheim blijkt te zijn zult u het zelf moeten uitvissen.

 

 

Reputatie 1

Om even een staatsgeheim te ontsluieren:

 

Bij sommige Nederlandse firma’s zoals https://www.wijnwinkellenord.nl is een “SEPA-knop” beschikbaar, waarbij men dan een domiciiëring kan toestaan voor zover men over een Nederlandse bankrekening beschikt. Dus geen spek voor Vlaamse bek.

Overigens gaat u het te ver zoeken. Immers, de Visa-debetkaart geldt in dit soort transacties evenzeer en evenveel als een Visa-kredietkaart. En aangezien u zich hier bevindt moet u wel over een Visa-debetkaart beschikken.

Dus om door Hollanders slechte wijn toegestuurd te krijgen volstaat het ‘Visa” te selecteren en dan de gegevens van uw Visa-debetkaart in te vullen.

Zo eenvoudig is het.

Zoals je zelf aangeeft, is deze informatie alleen relevant voor een Nederlandse bankrekening. Jouw enthousiasme voor deze onthulling van een staatsgeheim lijkt dus wat overdreven.

Op dit platform kan iedereen een account aanmaken. Dus, je idee dat ik automatisch een Visa-debetkaart bezit, klopt niet.

Je lijkt te veel bezig te zijn met wijn in plaats van een antwoord te geven op de gestelde vraag. Ik had echt het gevoel dat je een internet-trol was, maar wat nog erger is, is dat je waarschijnlijk deze opmerkingen serieus neerschrijft.

 

 

 

Dag @Helsinki ,

 

Bedankt voor je bericht hier. Voor een domiliciliëring ga je inderdaad je expliciete toestemming moeten geven. Je kan deze ook steeds in Easy Banking Web beheren en eventueel blokkeren: Domiciliëringen blokkeren en deblokkeren in Easy Banking Web | Community BNP Paribas Fortis

Verder zou ik ook redeneren dat met een SEPA-betaling elke keer bevestigd moet worden. Je kan desnoods ook de webshop zelf contacteren en vragen voor meer informatie over deze betaalmogelijkheid.

Als je nog vragen hebt, aarzel niet om het hier nog te delen.

 

Groetjes,

Liz

Reageer