Beantwoord

pandwissel met overbruggingskrediet

  • 5 September 2023
  • 4 reacties
  • 672 Bekeken

Hoi, ik ben bezig met bpostbank (onderdeel van bnp neem ik aan) voor een pandwissel te doen. Compromis voor aankoop wordt deze week getekend, verkoop van eigen huis hoop ik dat spoedig zal verlopen. Een deeltje moeten we bijlenen. Nu had ik ook gevraagd als pandwissel met overbruggingskrediet mogelijk was, en dat was idd mogelijk. Maar dan zou ik een overbruggingskrediet  van 85% op de volledig te verwachten verkoopprijs moeten nemen,  plus een deel bijlenen plus de oude hypotheek loopt ook nog door. Klopt dit wel aangezien je je huis al "verkoopt" met dat overbruggingskrediet? Want zo is er maar weinig sprake meer van financiele "ademsruimte"..

Op de meeste voorbeelden die ik lees en tegenkom wordt het overbruggingskrediet slechts op de winst van het huis toegepast ipv de hele verkoopprijs. Dus ik stel me daar een beetje vragen bij... kan iemamd me hierover meer toelichten? Is een overbruggingskrediet met een compleet nieuwe lening dan niet "beter"? (akkoord, de woonbonus valt dan wel weg maar het moet een beetje behapbaar blijven ,)

Grts Kris

icon

Beste antwoord van Tim DL 8 September 2023, 09:48

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2

Hoi, ik ben bezig met bpostbank (onderdeel van bnp neem ik aan) voor een pandwissel te doen. Compromis voor aankoop wordt deze week getekend, verkoop van eigen huis hoop ik dat spoedig zal verlopen. Een deeltje moeten we bijlenen. Nu had ik ook gevraagd als pandwissel met overbruggingskrediet mogelijk was, en dat was idd mogelijk. Maar dan zou ik een overbruggingskrediet  van 85% op de volledig te verwachten verkoopprijs moeten nemen,  plus een deel bijlenen plus de oude hypotheek loopt ook nog door. Klopt dit wel aangezien je je huis al "verkoopt" met dat overbruggingskrediet? Want zo is er maar weinig sprake meer van financiele "ademsruimte"..

Op de meeste voorbeelden die ik lees en tegenkom wordt het overbruggingskrediet slechts op de winst van het huis toegepast ipv de hele verkoopprijs. Dus ik stel me daar een beetje vragen bij... kan iemamd me hierover meer toelichten? Is een overbruggingskrediet met een compleet nieuwe lening dan niet "beter"? (akkoord, de woonbonus valt dan wel weg maar het moet een beetje behapbaar blijven ,)

Grts Kris

Dag @Kris_C,

Bedankt voor je bericht.

Vanaf 2024 nemen we inderdaad bpost bank over. 

Momenteel functioneren we echter nog als twee afzonderlijke entitieiten. We kunnen dus voorlopig weinig uitsluiting geven over hun gang van zaken en/of producten.

Indien er een aantal zaken niet duidelijk zijn voor jou raden we aan hun te contacteren aangezien zij je de juiste en gerichte informatie kunnen geven. Probeer eventueel een expert te pakken te krijgen.

Vanaf 2024 nemen we bpost bank over in ons gamma en vanaf dan kan je terecht bij ons met vragen.

Verder zal er binnekort gecommuniceerd worden over de overname van bpost bank naar onze klanten.

Hopelijk ben je wat met deze informatie.

Met vriendelijke groeten,
Jonas F.

@Kris_C Heb je hier al nieuws van? We zitten met hetzelfde probleem en krijgen geen duidelijk antwoord van de bank.

 

Ons huis was verkocht, maar onze kopers hebben geen lening kunnen krijgen. Ondertussen moeten wij over een maand de akte tekenen van ons nieuw huis…

 

groeten 

Hoi, nee, nog niet. Ik zit dinsdag terug samen met de adviseur en een expert erbij, dan moet het ook geregeld zijn want heb net compromis getekend..Als ik het nie vergeet laat ik het weten.

vraagje moet je de registratierechten op voorhand betalen? Of is dat allemaal op de dag van de akte..?

 

Grts

Reputatie 1

Hoi, nee, nog niet. Ik zit dinsdag terug samen met de adviseur en een expert erbij, dan moet het ook geregeld zijn want heb net compromis getekend..Als ik het nie vergeet laat ik het weten.

vraagje moet je de registratierechten op voorhand betalen? Of is dat allemaal op de dag van de akte..?

 

Grts

Dag @Kris_C,

 

Normaal is dit allemaal op hetzelfde moment, registratierechten met aankoopprijs en dergelijke, bij je notaris. 

Je kan zulke zaken steeds best bespreken met je notaris, aangezien deze van alle gegevens op de hoogte is.

 

Groetjes,

Tim DL

Reageer