Beantwoord

Bank-app Cake van start zonder klanten ING en BNP Paribas Fortis

• 4 maart 2020
  • 9 reacties
  • 583 Bekeken

Vandaag in het nieuws: de lancering van de bankapp Cake.
https://businessam.be/bank-app-cake-van-start-zonder-klanten-ing-en-bnp-paribas-fortis/

"Cake is de eerste grote Belgische toepassing van de Europese PSD2-regelgeving. Die laat technologiespelers als Cake toe om uw bancaire betalingen te beheren en uw rekeninghistoriek uit te pluizen, mits u akkoord gaat."

Je kan er al je bankrekeningen mee koppelen, behalve rekeningen bij BNP Paribas Fortis (en ING).

"De banken zijn van Europa verplicht om die bankgegevens ter beschikking te stellen van derde spelers, maar Cake stelt onder meer bij BNP Paribas Fortis en ING vast dat de digitale toegangspoorten, de zogeheten API’s of application programming interface, niet goed genoeg zijn."

Als ik zie hoe geavanceerd de banking apps van KBC en Belfius vandaag zijn, en nu dit weer, dan sterkt dit me opnieuw in mijn overtuiging dat BNP Paribas Fortis de digitale trein aan het missen is, of al gemist heeft…

Hoe zit het trouwens met het (gratis) aanbieden van instant overschrijvingen naar particulieren ?

icon

Beste antwoord van YannickB 5 maart 2020, 08:46

Hallo Seerdekens,

We zijn in contact met Cake en andere ontwikkelaars die een implementatie ontwikkelen met onze API’s en we werken met hen samen om de openstaande vragen en problemen op te lossen. 

Instant overschrijvingen komen er ook aan en ik hoop je er binnenkort meer info over te kunnen geven.

Daarnaast werken we ook aan een volledig nieuwe Easy Banking App. Eentje die van de grond af heropgebouwd wordt om ervoor te zorgen dat de stabiliteit verbetert, dat er minder foutmeldingen verschijnen en dat we makkelijker en sneller updates en nieuwe functionaliteiten kunnen lanceren.

Die app is momenteel in bèta. Als je dat wilt, dan kan je ze testen door je via deze pagina in te schrijven. Voorlopig is ze wel enkel beschikbaar voor Android (iOS komt eraan). Hou er ook rekening mee dat, aangezien het een bèta is, nog niet alle bestaande functionaliteiten in de testapp zitten. Ze worden stap voor stap toegevoegd. 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6

Hallo Seerdekens,

We zijn in contact met Cake en andere ontwikkelaars die een implementatie ontwikkelen met onze API’s en we werken met hen samen om de openstaande vragen en problemen op te lossen. 

Instant overschrijvingen komen er ook aan en ik hoop je er binnenkort meer info over te kunnen geven.

Daarnaast werken we ook aan een volledig nieuwe Easy Banking App. Eentje die van de grond af heropgebouwd wordt om ervoor te zorgen dat de stabiliteit verbetert, dat er minder foutmeldingen verschijnen en dat we makkelijker en sneller updates en nieuwe functionaliteiten kunnen lanceren.

Die app is momenteel in bèta. Als je dat wilt, dan kan je ze testen door je via deze pagina in te schrijven. Voorlopig is ze wel enkel beschikbaar voor Android (iOS komt eraan). Hou er ook rekening mee dat, aangezien het een bèta is, nog niet alle bestaande functionaliteiten in de testapp zitten. Ze worden stap voor stap toegevoegd. 

Ok, veelbelovend!

Bedankt Yannick!

ik ga mee intekenen voor de beta.

Zeer interessant met de “cake” app en de mogelijkheden voor analyse van de privé economie.

Hup, hup Fortis - snel de API in orde brengen :-)

Hallo Seerdekens,

Dadelijk eens inschrijven dan.. als er een permanente lijst is voor (beta) testers sign me up ;-)

Succes

ZM

Reputatie 6

@maxizebbie 

Een permanente lijst is er nog niet, maar ik hou je zeker in gedachten moest die er ooit komen!

Hopelijk kunnen we snel van start gaan maar het is wel jammer dat we nu al 2 maanden verder zijn en er nog steeds geen oplossing is voor de applicatie Cake.

Is er al een termijn in zicht?

Mvg,

Reputatie 6

@Elmualim Ik heb jammer nog geen nieuws over een specifieke datum of termijn.

Beste Yannick, 

Jullie beseffen toch dat jullie verplicht zijn om een fatsoenlijk werkende api te voorzien. Nu kunnen jullie geen data geven over een mogelijke oplossing. Zijn hier al officiële klachten van geregistreerd?

Vriendelijke groeten, 

Dennis 

Reputatie 6

@Dennisvgs Ik heb geen weet van officiële klachten en weet helaas ook niet hoe het technisch zit met de link tussen ons en de Cake app.

We staan wel met hen in contact en werken volop aan een correcte link.

Reageer