Beantwoord

phishing?

  • 9 April 2021
  • 4 reacties
  • 272 Bekeken

  • Ontdekker - Niveau 2
  • 4 reacties

waarom krijg is sedert de aanpassing van mijn app steeds sms berichten waarin men stelt dat mijn easy banking contract verlopen is en ik de blokkade kan voorkomen door op de link te klikken.

zijn er in uw bank mollen die mijn gegevens doorspelen? of andere malafide medewerkers???

icon

Beste antwoord van YannickB 12 April 2021, 08:25

Bekijk origineel

4 reacties

waarom moet ik gek worden van uw wachtmuziekje en de boodschap dat alle medewerkers in gesprek zijn??u méér dan één uur non-stop?

waarom wordt hier zo over gelogen en de klant geminacht?

Reputatie 6
Badge +3

Ik moet je erop wijzen dat die SMS berichten niet afkomstig zijn van de bank maar van een één of andere oplichter dus gaat er a.u.b. niet op in want anders ben je gesjost.

Heel veel dank voor je reactie Alexander.

Ik weet gelukkig ook dat deze sms berichten niet van de bank komen

mijn vraag is echter

hoe komt het dat zo kort na een aanpassing van mijn app er enkele oplichter-berichten komen

Dan zijn er in de bank toch malafide medewerkers die zo kort kunnen inspelen op mijn app-aanpassing.

 

Reputatie 7

Dag @iglou7 

Ik kan je verzekeren dat er niemand binnen de bank is die jouw gegevens doorgeeft aan oplichters. Het is eerder een ongelukkig toeval dat je net op het moment dat je Easy Banking App updatete, ook phishing berichten kreeg.

Oplichters en andere criminelen hebben jammer genoeg verschillende manieren om aan jouw gegevens te raken. Dat kan gaan van gelekte gegevens van gehackte websites, denk bijvoorbeeld aan de 3 miljoen Belgen wiens info recent gestolen werd via een Facebook-datalek, tot het verkrijgen van persoonlijke informatie via virussen of andere malware die op jouw systeem geïnstalleerd werd.

In veel gevallen weten fraudeurs ook niet effectief dat je bij ons klant bent. Zo melden personen die bij ons geen klant zijn ook dagelijks dat ze phishing-berichten in onze naam kregen.

Belangrijk is alvast dat je, zoals @Alexander zei, niet ingaat op deze berichten en dat je er ook nooit een reactie op stuurt. Door een tegenbericht te sturen, maak je immers duidelijk dat jouw telefoonnummer of e-mailadres effectief in gebruik is.

Krijg je nog van dit soort berichten, dan mag je ze alvast steeds naar ons doorsturen via phishing@bnpparibasfortis.com.

PS: ik heb alvast ook de link uit je bericht verwijderd om te voorkomen dat iemand er, al dan niet per ongeluk, op klikt.

Reageer