Beantwoord

SEPA-mandaten in Easy Banking

  • 13 October 2023
  • 4 reacties
  • 178 Bekeken

Hallo,

 

Ik heb een jaar geleden een aantal domiciliëringen van 2 verzekeringsmaatschappijen laten stopzetten. Sindsdien ontvang ik van de betreffende organisaties zoals verwacht een uitnodiging tot betaling per overschrijving. Tot zover alles ok.

Echter, de gerelateerde SEPA-mandaten staan nog steeds opgelijst in Easy Banking. Ik heb ze uit voorzorg geblokkeerd maar ik had verwacht dat ze uit deze lijst zouden verdwijnen. Zoals ik het nu interpreteer heeft men nog steeds formeel de machtiging om geld van mijn rekening te halen, ook al doen ze het momenteel niet meer.

Bij de verzekeringsmaatschapijen zelf beweert men dat de mandaten geschorst zijn. Volgens Easy Banking dus niet. Is het mogelijk dat Easy Banking niet de juiste status weergeeft? Bestaat er een andere manier om het bestaan van een SEPA-mandaat te controleren?

Alvast  bedankt,

Wouter

icon

Beste antwoord van Jonas F 13 October 2023, 12:11

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2

Hallo,

 

Ik heb een jaar geleden een aantal domiciliëringen van 2 verzekeringsmaatschappijen laten stopzetten. Sindsdien ontvang ik van de betreffende organisaties zoals verwacht een uitnodiging tot betaling per overschrijving. Tot zover alles ok.

Echter, de gerelateerde SEPA-mandaten staan nog steeds opgelijst in Easy Banking. Ik heb ze uit voorzorg geblokkeerd maar ik had verwacht dat ze uit deze lijst zouden verdwijnen. Zoals ik het nu interpreteer heeft men nog steeds formeel de machtiging om geld van mijn rekening te halen, ook al doen ze het momenteel niet meer.

Bij de verzekeringsmaatschapijen zelf beweert men dat de mandaten geschorst zijn. Volgens Easy Banking dus niet. Is het mogelijk dat Easy Banking niet de juiste status weergeeft? Bestaat er een andere manier om het bestaan van een SEPA-mandaat te controleren?

Alvast  bedankt,

Wouter

Dag @VVouter,

Bedankt voor je bericht.

Het is de verantwoordelijkheid van de schuldeiser om het originele mandaat te bewaren samen met de eventuele wijzigingen voor zolang het mandaat blijft bestaan.

Indien een mandaat niet gebruikt wordt door de schuldeiser gedurende 36 maanden, wordt het ongeldig.

Na een annulatie moet het mandaat voor een periode van 13 maanden door de schuldeiser bewaard worden in het geval er zich ongeoorloofde terugbetalingen voordoen.

Het archiveren dient te gebeuren volgens de lokale wetgeving.

In België bedraagt de juridische termijn voor archivering 10 jaar.

Het is dus belangrijk dat deze steeds opgelijst worden in Easy Banking zelfs al heb je deze geblokkeerd. 

Hopelijk beantwoord dit jouw vraag.

Met vriendelijke groeten,
Jonas F.

Jonas,

 

Bedankt om op mijn vraag te reageren.

Het is mij wel nog altijd niet duidelijk hoe dit nu in Easy Banking gereflecteerd wordt.

Hoe kan ik in Easy banking zien dat een mandaat stopgezet werd? Ik bedoel dus niet “geblokkeerd” door mezelf maar stopgezet door de crediterende partij. Wordt de stopzetting überhaupt door de crediterende partij aan Fortis meegedeeld?

En concreet: Ik heb die mandaten laten stopzetten in juni 2022. Hoelang zullen deze nu nog in Easy Banking blijven staan? 13 maanden? 36 maanden 10 jaar? Levenslang?

 

Wouter

Reputatie 4

Hallo @VVouter,

Bedankt voor je bericht.

Een bevestiging van een stopzetting van een mandaat kan enkel door de schuldeiser worden gegeven gezien ook de annulatie enkel via hen kan gebeuren. Binnen Easy Banking zal je dus enkel de invorderingen kunnen blokkeren en kunnen raadplegen wanneer de laatste keer een invordering van een bepaald mandaat is aangeboden op je rekening. 

Binnen Easy Banking ga je de geblokkeerde mandaten kunnen blijven bekijken. In principe wordt alle informatie over de rekening tot 10 jaar terug telkens bewaard.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

OK, bedankt voor de verduidelijking.

Met vriendelijke groeten,

Wouter

Reageer