Beantwoord

Amen Apple Pay

  • 26 December 2021
  • 5 reacties
  • 275 Bekeken

  • Avonturier - Niveau 2
  • 19 reacties

Al maanden consulteer ik diverse diensten binnen de bank om een antwoord te krijgen op het niet functioneren van Apple Pay op de nieuwe debetkaart van BNP Paribas. 

Naargelang de dienst krijg ik een ander antwoord. Of een ander advies. 

Helaas. Niets dat nuttig is of helpt. 

Een ongelooflijk intriest schouwspel, een bank als BNP Paribas Fortis, die zich als een serieuze bank beschouwt, onwaardig. 

Om het simpel te stellen, en ik wik mijn woorden opdat het duidelijk zou zijn hoe hoog het mij ondertussen zit : Ze hebben ons bij ons kloten. Gewild of ongewild.

Als het ongewild is getuigt het van verregaande incompetentie. Als het gewild is, zijn ze van mijn part geen haar beter dat onze overheden die er dezer dagen evenmin in slagen een fatsoenlijk beleid te voeren. 

De bank moet beseffen dat als we iedere dag opnieuw genoodzaakt zijn zoals in de middeleeuwen onze betalingen te verrichten, we er ook telkens aan herinnerd worden bij welk soort klootbank we terecht gekomen zijn. 

Als men er niet in slaagt een dagelijks product naar behoren te laten functioneren, mag men van mijn part gerust de lijn doortrekken naar de producten die complexer zijn, en alleszins zo al weinig transparant zijn. Om de gebreken te verbergen ? Na dit Apple Pay verhaal houdt niets mij nog tegen om dat te durven vermoeden.  

 

Neen, dit is niet echt een vraag meer, maar inderdaad eerder een fors statement.  

 

icon

Beste antwoord van YannickB 27 December 2021, 11:22

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7

Hallo @O'Neam 

Apple Pay werkt met onze nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart en vice versa.

Dit zijn alvast voornaamste redenen waarom je ergens niet met Apple Pay kan betalen:

  • Je hebt je nieuwe debetkaart nog niet volledig gactiveerd door eenmaal met de chip en je pincode (dus niet contactloos) te betalen in een fysieke winkel. Dit was ook bij de oude kaarten nodig.
     
  • Je hebt je nieuwe kaart nog niet toegevoegd aan je Apple Wallet of je oude, afgesloten kaart wordt nog automatisch door je wallet geselecteerd.
     
  • De handelaar aanvaardt geen Visa. Apple Pay is geen op zichzelf staand betaalnetwerk, maar een betaalmethode die gebruik maakt van de netwerken waarover jouw gekoppelde kaart beschikt. Apple Pay kan werken met Visa, Mastercard en Maestro, maar niet met het uitsluitend Belgische Bancontact.

    Met de oude debetkaarten kon je dus enkel bij handelaars die Maestro aanvaarden, betalen. Met de nieuwe enkel waar Visa aanvaard wordt. Het Maestro-betaalnetwerk zal binnenkort alvast volledig ophouden te bestaan. Als je bij een bepaalde handelaar problemen hebt, dan mag je ons dat ook steeds laten weten.
     
  • De handelaar aanvaardt wel Visa, maar selecteert niet het juiste betaalmiddel wanneer jij vraagt om te betalen met Apple Pay. Dit is eigen aan bepaalde kassasystemen die een onderscheid maken tussen, bijvoorbeeld, kredietkaarten en debetkaarten. Je kan dit oplossen door te zeggen dat je met Visa wilt betalen ipv Apple Pay. Delhaize is een keten waarvan we weten dat dit de situatie is.

Zoals hierboven gezegd, mag je het me steeds zeggen als je ergens problemen hebt. Als je me de naam en de locatie van de handelaar geeft, dan kunnen we samen met Visa en de handelaar zoeken naar een oplossing.

Heb je echt bij elke winkel problemen en je bent zeker dat de eerste twee punten geen reden zijn, dan bel je ons best op via Communicatie onderaan in Easy Banking App of via 02 762 60 00. Je kan mijn collega’s dan vragen om jouw pogingen om te betalen en jouw kaart door te lichten.

Dag Yannick ,

 

  • Je hebt je nieuwe debetkaart nog niet volledig gactiveerd 

Is wel degelijk gebeurd. 

 

  • Je hebt je nieuwe kaart nog niet toegevoegd aan je Apple Wallet -

Is evenzeer gebeurd. 

 

  • De handelaar aanvaardt geen Visa. Apple Pay is geen op zichzelf staand betaalnetwerk, maar een betaalmethode die gebruik maakt van de netwerken waarover jouw gekoppelde kaart beschikt. Apple Pay kan werken met Visa, Mastercard en Maestro, maar niet met het uitsluitend Belgische Bancontact.

    Met de oude debetkaarten kon je dus enkel bij handelaars die Maestro aanvaarden, betalen. Met de nieuwe enkel waar Visa aanvaard wordt. Het Maestro-betaalnetwerk zal binnenkort alvast volledig ophouden te bestaan. Als je bij een bepaalde handelaar problemen hebt, dan mag je ons dat ook steeds laten weten.

Het geheel van aanbieders van betaalnetwerken is een haast onoverzichtelijk kluwen. 

Blijkbaar wil iedereen daar zijn graantje in meepikken. Gevolg is dat als het voor de handelaar al niet meer duidelijk is wat wie is, en wie wat, dat het voor de klant al helemaal ook al niet meer helder kan zijn. Zoek maar eens uit via welk netwerk een betreffende handelaar werkt. En lang niet elke supermarktbediende kent de finesses van het bedrijf waar hij werkt. 

 

  • De handelaar aanvaardt wel Visa, maar selecteert niet het juiste betaalmiddel.  Delhaize is een keten waarvan we weten dat dit de situatie is.

 

Klopt.
Maar vind u dat de normale gang van zaken ?

Mijn vaststelling is dat dit vooral een Belgische fenomeen is.

In Frankrijk, waar ik op dat vlak heel wat ervaring hebt, is het enige wat je moet doen, je telefoon in de buurt van een terminal brengen, en de betaling is zo gebeurd. Zelfs in het kleinste boerengat. Vaak tot verbazing van de winkelier, zelfs als die tot een generatie behoort die met de smartphone in de hand geboren is. Zelfs in een land dat voor de rest simpelweg IT-analfabeet is als gevolg van zijn hardnekkig chauvinisme. 

Wat al helemaal niet te begrijpen valt, is de vaststelling dat er telkens een onderscheid gemaakt wordt tussen Mastercard en Visa, tussen de netwerken Maestro en Visa. Terwijl bij mijn weten, en ook al expliciet bevestigd door medewerkers van de bank, dat beiden onder zelfde koepel van beheer en eigenaarschap huizen. Begrijpn wie kan. Maar daar hoor ik niet bij. Hooguit bij het aspect ‘business als usual’. Maar onder dat hoort niet altijd het welbevinden van de klant. 

Hoog tijd voor alle betrokken partijen om orde op zaken te stellen. Dit is een issue op een kruispunt van drie bedrijven : BNPP, Mastercard-Visa en Apple. De laatste doet zijn ding zoals het moet en verwacht wordt. De andere twee stuntelen.  

Conclusie, en graag tegenspraak indien die voorhanden is :

Op dit ogenblik wordt een belangrijke stap achteruit gezet op vlak van betaalcomfort. Op vlak van vooruitgang. Op vlak van hygiëne. Op vlak van klantvriendelijkheid en op vlak van gebruiksvriendelijkheid.

Dat het lastig uit te leggen is aan de klant, begrijp ik. De reden ligt voor de hand : Het probleem is het gevolg van een zinloze wikkel van diverse belangen. Nooit goed voor een vlot verkeer. 

 

Ann , 

 

 

 

“”

Reputatie 7

Hallo Ann,

Je reactie werd door ons systeem automatisch als spam gemarkeerd, maar ze is ondertussen opnieuw beschikbaar (je dient mogelijk de pagina te verversen).

Ik begrijp je frustratie over de verschillende betaalmiddelen en de verschillen tussen handelaars ook. Er is jammer genoeg echter weinig dat wij daaraan kunnen veranderen.

Winkels kunnen zelf kiezen welke kassasystemen en software zij aankopen, bij welke acquirer (leveranciers van betaalterminals en betaaloplossingen voor webshops) ze een contract nemen en zelfs welke betaalmiddelen (Bancontact, Visa, Mastercard, ...) zij aanvaarden. De bank komt daarbij niet tussenbeide.

Wat Visa en Mastercard betreft; dit zijn betaalnetwerken en betaalkaarten van twee aparte bedrijven. Als je via ons een Visa of Mastercard neemt, dan worden de betalingen wel verwerkt door hetzelfde bedrijf, ongeacht het type kaart dat je gebruikt. 

Handelaars zijn hiervoor afhankelijk van hun acquirer.

Dag Yannick ,

 

Welke explicatie er ook gegeven wordt, het zal
blijkbaar weinig veranderen aan de dagelijkse realiteit. 
Voorlopig toch niet. 
 

Amen. 

:head_bandage:

Reageer