Beantwoord

Betalen in Noorwegen (debet vs credit)

  • 27 June 2022
  • 3 reacties
  • 1444 Bekeken

Beste,

 

Binnenkort vertrekken we op reis naar Noorwegen.

Welke kaart gebruik ik het best voor welke actie? (lees: welke kaart heeft de minste extra kosten?)

Geld afhalen uit de geldautomaat. Visa? Debet?

Betalen bij de handelaars en restaurants. Visa? Debet?

 

alvast bedankt,

 

Thierry

icon

Beste antwoord van LarsD 28 June 2022, 09:37

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4

Hallo @Thierry DB,

Bedankt voor je bericht.

Omdat Noorwegen deel uit maakt van de Europese Economische Ruimte (EER) worden er geen extra kosten aangerekend voor betalingen of geldafhalingen met de debetkaart. 

Als je geld afhaalt met een kredietkaart binnen de eurozone komt er 6 euro + 1% van het opgenomen bedrag als kost bij. Betalen met de kredietkaart binnen de eurozone is gratis.

Omdat Noorwegen ook nog een eigen valuta gebruikt, Noorse Kroon (NOK), kan je dat op voorhand bestellen bij ons zodat je al cash geld mee hebt (indien je dus op plaatsen komt waar er niet met een bankkaart kan betaald worden).

Om vreemde valuta te bestellen neem je beveiligd contact met ons per telefoon. 

Je kan ons beveiligd bellen, door je aan te melden in de Easy Banking App of de Hello bank! app. Nadien druk je onderaan op Communicatie en dan kan je kiezen voor het Easy Banking Centre of het Hello Team. ​​​​​​

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Bedankt Lars.

Dus conclusie: ik kan in Noorwegen best altijd mijn debet kaart gebruiken voor zowel geld afhalen als betalingen in winkels, tankstations,…

Buiten de wisselkoers is er geen extra kost voorzien. Correct?

Bijgevolg heeft mijn visa kaart op dat vlak dus geen voordeel. Juist?

Reputatie 4

@Thierry DB 

Je kan de debetkaart gebruiken voor zowel geld af te halen als te betalen bij plaatselijke handelaars in Noorwegen.

Omdat Noorwegen deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte (EER) worden er geen extra kosten aangerekend voor transacties die gebeuren met de bankkaart.

Je kan best de kredietkaart toch wel mee nemen. Het is belangrijk als je op reis gaat om toch altijd een extra kaart te hebben (in geval er iets zou gebeuren met je debetkaart). Als ook wordt er vaak gevraagd te betalen met een kredietkaart als je daar een auto huurt of een hotelkamer boekt. Omdat er op een kredietkaart dan een “waarborg” kan gezet worden.

 

 

Reageer