Beantwoord

betaling via google pay met nieuwe bankkaart

  • 9 December 2021
  • 21 reacties
  • 955 Bekeken

Mijn vrouw heeft al een nieuwe kaart. De Colruyt groep blijft die weigeren als ik met google pay wil betalen. Ik heb hierover al contact genomen met zowel Colruyt als uw bank. Ik heb het antwoord dat ik van Colruyt kreeg laten doorsturen via het agentschap in Meeuwen omdat ik niet wist wie ik moest benaderen. Ik kreeg van hen antwoord dat de bank in gesprek was met Colruyt. Vandaag probeerde ik nog op deze manier te betalen, maar de kaart werd weer geweigerd. Gewoon betalen zelfs contactloos kan wel altijd.

Gaat dit betekenen dat ik met mijn nieuwe kaart dezelfde problemen ga hebben? Indien dat zo is, kan ik dan de nieuwe kaart weigeren of de Visa link laten de-activeren zodat ik wel via google-pay kan betalen?

icon

Beste antwoord van YannickB 15 December 2021, 09:15

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 3

Dag @Herman Baeten 

Google-pay ondersteunt niet het Bancontact netwerk en Colruyt ondersteunt nog niet het Visa-netwerk, vandaar dat je niet met Google Pay kunt betalen.

Met de fysieke Bancontact-Visa-debetkaart kun je wel betalen bij Colruyt.

Momenteel zal betalen via Google Pay dus niet mogelijk zijn. U kunt de nieuwe kaart niet weigeren omdat we van het Maestro-netwerk naar het Visa-netwerk overschakelen.

Dag @Herman Baeten 

Google-pay ondersteunt niet het Bancontact netwerk en Colruyt ondersteunt nog niet het Visa-netwerk, vandaar dat je niet met Google Pay kunt betalen.

Met de fysieke Bancontact-Visa-debetkaart kun je wel betalen bij Colruyt.

Momenteel zal betalen via Google Pay dus niet mogelijk zijn. U kunt de nieuwe kaart niet weigeren omdat we van het Maestro-netwerk naar het Visa-netwerk overschakelen.

Ik versta niet wat het betekent dat Google-pay niet het bankcontact netwerk ondersteunt. Ik betaal al jaren met Google pay, zowel met mijn bankkaart als die van mijn vrouw. Het is sinds de Visa debetbetaling op de nieuwe kaart van mijn vrouw staat dat dit niet meer gaat. 

Reputatie 3

Bancontact is een Belgisch netwerk die Google Pay niet ondersteunt.

Google Pay ondersteunt het Visa-netwerk en Mastercard-netwerk maar Colruyt niet, vandaar dat je daar dus niet kunt betalen met Google Pay.

Toch vreemd dat ik zelfs in kleinhandel wel met deze kaart via google pay kan betalen. Het lukt niet bij de hele Colruyt groep, maar ook niet bij sommige handelaars. De andere grootwarenhuizen aanvaarden deze manier van betalen probleemloos.

De bank beweerde dat er gesprekken lopen tussen Colruyt en Visa om dit op te lossen. Is er al zicht wanneer dit zal gebeuren? Volgende week krijg ik ook mijn nieuwe bankkaart en dan kan ik niet meer via smartphone betalen in een aantal winkels. Dan moet ik weer met bankkaarten beginnen rond te zeulen. Voor mij toch echt een achteruitgang? Moet ik van bank veranderen of selectief gaan winkelen? Het is voorlopig nog geen optie maar ik hoop toch dat elke vernieuwing ook vooruitgang betekent.

Toch vreemd dat ik zelfs in kleinhandel wel met deze kaart via google pay kan betalen. 

 

Omdat die handelaars ook kredietkaarten ondersteunen. Visa-debet mag dan wel geen kredietkaart zijn, terminals en software behandelen het als een kredietkaart. Ook de kosten voor de handelaars zijn die van een kredietkaart. Reden waarom de Colruytgroep enkel de bancontact-payconiqfunctie van Visa-debet aanvaardt. Reden ook waarom men bij de Colruytgroep niet middels Google Pay kan betalen. En het ziet er niet naar uit dat er verandering in zal komen. 

Ik vraag me af waarom de bank deze koppeling voor iedereen heeft doorgevoerd. Zo te lezen hebben de handelaars er nadelen aan (commissie? terugbetalingstermijn?). De bank zal er waarschijnlijk haar voordelen uit halen. Toch niet mooi om te lezen dat dit dan wordt afgewenteld op de handelaars. Het zal niet voor niets zijn dat de Colruyt Group deze betalingsmethode niet wil aanvaarden, blijkbaar ook niet in de toekomst. Ik vind dit allemaal een bedenkelijke praktijk van de bank.

IZo te lezen hebben de handelaars er nadelen aan

Het volstaat de tarieven van de betaalbedrijven zoals Mollie en Icepay er op na te zien, dan snapt men meteen waarom noch Colruyt, noch bakkers en slagers het willen aanvaarden. En let wel, voor kaarten afkomstig van  landen buiten de EU wordt het percentage verdubbeld (Groot-Brittannië,  Zwitserland, Noorwegen enz...).

https://www.mollie.com/be/pricing

https://icepay.be/pricing-and-accounts/

Ook BNP heeft trouwens een eigen betaalfirma die luistert naar de naam Axepta.

Wat het mobiel betalen betreft, de kern van de zaak is dat Payconiq-Bancontact het mobiele betalen sinds 29 maart van dit jaar niet meer ondersteunt. Er werd wel beloofd dat met iets “veel beters” voor de dag zou gekomen worden, maar dat verhaaltje kennen wij al, natuurlijk.

Reputatie 3
Badge

@Herman Baeten kon je dan met je oude kaart (met Maestro functie) dan wel betalen via Google Pay bij Colruyt?

Reputatie 1
Badge

@Herman Baeten kon je dan met je oude kaart (met Maestro functie) dan wel betalen via Google Pay bij Colruyt?

Nope, want maestro gebruikt dan weer het mastercard netwerk...

@Herman Baeten kon je dan met je oude kaart (met Maestro functie) dan wel betalen via Google Pay bij Colruyt?

Nope, want maestro gebruikt dan weer het mastercard netwerk...

U hebt het kennelijk niet eens geprobeerd. Met de maestrofunctie kon en kan men wel degelijk via Google Pay bij Colruyt betalen. Zoals Herman Baeten het trouwens duidelijk heeft gemaakt. En de reden hiervoor is dat de Colruyt zijn eigen betaaldienst heeft, en dus geen gebruik maakt van betaalbedrijven zoals Mollie en Icepay.  Hoe dan ook, binnenkort is iedereen die mogelijkheid kwijt.

Reputatie 3
Badge

@Herman Baeten kon je dan met je oude kaart (met Maestro functie) dan wel betalen via Google Pay bij Colruyt?

Nope, want maestro gebruikt dan weer het mastercard netwerk...

Neen, dat is niet correct. Maestro Debit en Mastercard credit zijn weliswaar beiden eigendom van Mastercard, maar gebruiken elk een apart netwerk.
Dit in tegenstelling tot Visa Debit en Visa Credit die wel hetzelfde netwerk gebruiken.

Ikzelf gebruik geen Google Pay, maar ik veronderstel dat Colruyt naast Bancontact weldegelijk ook Maestro aanvaardt, want anders zouden ze Apple Pay niet aanvaarden.
Het lijkt me logisch dat Google Pay met Maestro dan ook aanvaard wordt.

Ik stelde de vraag omdat ik op hun pagina Apple Pay zie staan, maar niet Google Pay.
https://www.colruyt.be/nl/over-colruyt/klantenvoordelen/betaalmiddelen

Kan een handelaar er eigenlijk voor kiezen om Visa Debit wel te aanvaarden, maar Visa Credit niet?
Op die manier kan hij er gerust op zijn dat er geen hoge kosten worden aangerekend.  

Ik heb mijn oude maestro kaart nog. Die wordt volgende week vervangen.

Hiermee kan ik probleemloos via google pay in alle vestigingen van de Colruyt group betalen.

Dank voor de antwoorden. Het lijkt er meer en meer op dat het weer een kwestie van geldgewin is voor de bank en niet een extra dienst voor de klant.

Reputatie 3
Badge

@Herman Baeten op zich kan ook BNPPF deze evolutie niet tegen houden. Maestro trekt er immers de stekker uit , en alle andere banken zullen dus ook moeten overschakelen naar een andere debit kaart.  Dus ook bij hen wordt het ofwel Visa Debit of Mastercard Debit, met dezelfde ongemakken tot gevolg.

Dit is een duidelijk antwoord. Dus Maestro gaat verdwijnen en alle banken moeten naar een ander betalingsplatform op zoek. Misschien komt het dan nog goed met Colruyt Group die dan misschien een andere toegang gaan krijgen.

Vanaf wanneer verdwijnt Maestro?

Reputatie 1
Badge

@Herman Baeten kon je dan met je oude kaart (met Maestro functie) dan wel betalen via Google Pay bij Colruyt?

Nope, want maestro gebruikt dan weer het mastercard netwerk...

Neen, dat is niet correct. Maestro Debit en Mastercard credit zijn weliswaar beiden eigendom van Mastercard, maar gebruiken elk een apart netwerk.
Dit in tegenstelling tot Visa Debit en Visa Credit die wel hetzelfde netwerk gebruiken.

Ikzelf gebruik geen Google Pay, maar ik veronderstel dat Colruyt naast Bancontact weldegelijk ook Maestro aanvaardt, want anders zouden ze Apple Pay niet aanvaarden.
Het lijkt me logisch dat Google Pay met Maestro dan ook aanvaard wordt.

Ik stelde de vraag omdat ik op hun pagina Apple Pay zie staan, maar niet Google Pay.
https://www.colruyt.be/nl/over-colruyt/klantenvoordelen/betaalmiddelen

Kan een handelaar er eigenlijk voor kiezen om Visa Debit wel te aanvaarden, maar Visa Credit niet?
Op die manier kan hij er gerust op zijn dat er geen hoge kosten worden aangerekend.  

Visa Debit hanteert dezelfde hoge kosten als Visa Credit.

Reputatie 2

@Herman Baeten kon je dan met je oude kaart (met Maestro functie) dan wel betalen via Google Pay bij Colruyt?

Nope, want maestro gebruikt dan weer het mastercard netwerk...

Neen, dat is niet correct. Maestro Debit en Mastercard credit zijn weliswaar beiden eigendom van Mastercard, maar gebruiken elk een apart netwerk.
Dit in tegenstelling tot Visa Debit en Visa Credit die wel hetzelfde netwerk gebruiken.

Ikzelf gebruik geen Google Pay, maar ik veronderstel dat Colruyt naast Bancontact weldegelijk ook Maestro aanvaardt, want anders zouden ze Apple Pay niet aanvaarden.
Het lijkt me logisch dat Google Pay met Maestro dan ook aanvaard wordt.

Ik stelde de vraag omdat ik op hun pagina Apple Pay zie staan, maar niet Google Pay.
https://www.colruyt.be/nl/over-colruyt/klantenvoordelen/betaalmiddelen

Kan een handelaar er eigenlijk voor kiezen om Visa Debit wel te aanvaarden, maar Visa Credit niet?
Op die manier kan hij er gerust op zijn dat er geen hoge kosten worden aangerekend.  

Visa Debit hanteert dezelfde hoge kosten als Visa Credit.

 

Dit is niet zo in het algemeen.

Een aantal acquirers maken nog geen onderscheid tussen Visa Debit en Visa Credit waardoor de handelaar het Visa Credit tarief aangerekend krijgt voor Visa Debit transacties. 
Desondanks onze nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart nog altijd een gewone bankkaart is en blijft, worden de tarieven niet altijd correct aangerekend. 
Weet wel dat dit geen algemeen probleem is. Er zijn wel degelijk acquirers die reeds vanaf het begin de juiste tarieven hanteren, de nieuwe tarieven ondertussen wel geïmplementeerd hebben of momenteel bezig zijn met de nodige aanpassingen van acquiring contracten.

Wat te doen bij klachten over de transactiekosten van de nieuwe Bancontact – Visa Debit kaart ?

De handelaar moet contact opnemen met zijn terminal provider / acquirer om een aanpassing van het acquiring contract te vragen. De bank heeft geen vat op deze contracten en kan de aanpassingen dus niet zelf doorvoeren.

Wat indien het om een Axepta klant gaat?

Er is een project lopende om de resterende terminals en onderliggende acquiring contracten aan te passen. 
Indien je ondertussen vragen en/of klachten zou hebben rond de aangerekende tarieven,  mogen deze doorgestuurd worden naar Axepta (support@axepta.be) zodat je geholpen kan worden.

@Herman Baeten kon je dan met je oude kaart (met Maestro functie) dan wel betalen via Google Pay bij Colruyt?

Nope, want maestro gebruikt dan weer het mastercard netwerk...

Visa Debit hanteert dezelfde hoge kosten als Visa Credit.

 

 

De handelaar moet contact opnemen met zijn terminal provider / acquirer om een aanpassing van het acquiring contract te vragen. De bank heeft geen vat op deze contracten en kan de aanpassingen dus niet zelf doorvoeren.

 

Handelaars moeten helemaal niets. Hen volstaat het niet te aanvaarden wat te duur uitvalt. Overigens, het is nog altijd wachten op het eerste betaalbedrijf (om het  in goed Nederlands te stellen) dat een verschil maakt tussen Visa debet, Debet MasterCard en de dito kredietkaarten, zelfs jullie eigen Axepta doet het (nog?) niet. Overigens, Visa  Krediet en MasterCard krediet zijn ook ‘gewone’ bankkaarten, want uitgegeven door ‘gewone’ banken. 

Reputatie 7

Hallo @Van den Abeele 

Axepta maakt weldegelijk een onderscheid tussen Visa Debit en Visa Credit, maar sommige contracten en terminals moeten nog aangepast worden. Axepta is daar momenteel volop mee bezig. 

Ben je als handelaar klant bij Axepta, al dan niet via ons, dan kan je terecht support@axepta.be.

Hallo,

 

we zijn ondertussen een maand verder. Nog steeds hetzelfde probleem bij Colruyt en op meerdere andere plaatsen. Kon dit niet in orde gebracht voordat er omgeschakeld werd naar een nieuw kaart?

De oude kaart werken nog en zijn nog niet aan vervanging toe. Beter de oude blijven gebruiken dan, en de nieuwe laten vervallen.

Vervelend is dit. Gebruikers moeten er zo maar er zien achter te komen wat er nu mis is.

De ene keer werkt het en dan weer niet.

 

Reputatie 3
Badge

Hallo,

 

we zijn ondertussen een maand verder. Nog steeds hetzelfde probleem bij Colruyt en op meerdere andere plaatsen. Kon dit niet in orde gebracht voordat er omgeschakeld werd naar een nieuw kaart?

De oude kaart werken nog en zijn nog niet aan vervanging toe. Beter de oude blijven gebruiken dan, en de nieuwe laten vervallen.

Vervelend is dit. Gebruikers moeten er zo maar er zien achter te komen wat er nu mis is.

De ene keer werkt het en dan weer niet.

 

Dit is gelijkaardig aan wat je met Apple Pay ervaart.
Zolang de handelaar geen Visa aanvaardt (zoals Colruyt), zal je niet met Google Pay (en Apple Pay) kunnen betalen.
Google Pay ondersteunt in België enkel Maestro, Visa en Mastercard (niet Bancontact): https://support.google.com/pay/answer/7351439?hl=nl

De nieuwe kaart wordt automatisch na 60 dagen geactiveerd als je dit zelf niet doet.
Simultaan wordt ook de oude kaart gedeactiveerd.

Dit probleem is nog steeds niet opgelost. Bij gebruik van Google Pay met de visa debetcard krijg je nog steeds de melding ongeldige kaart bij de winkels die geen creditcard toelaten op hun betaalterminal. Komt hier een oplossing voor???

Reageer