Beantwoord

fraude met bankkaart

  • 26 June 2021
  • 2 reacties
  • 349 Bekeken

Ik heb een vermoedelijke fraudeur betaald om een ps5 te verzenden naar mijn adres. Hij leek in eerste instantie heel betrouwbaar. Later kwamen er steeds meer rode vlaggen tevoorschijn. Uiteindelijk heeft zijn bank de betaling geweigerd en heb ik mijn geld gelukkig terug gekregen. De persoon in kwestie vroeg wel om een screenshot te sturen van de verrichting. Is hij hier iets mee om mij alsnog te bestelen?

icon

Beste antwoord van YannickB 26 June 2021, 19:48

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7

Dag @Bryanlievens97 

Ik raad je aan om zeker niets door te sturen. Een manier waarop fraudeurs soms te werk gaan, is om zoveel mogelijk gegevens over jou te verzamelen, zodat ze zich als jou voor kunnen doen bij banken en andere bedrijven.

Van wie hoorde je dat het geld zou worden teruggestort? Als dat van de andere persoon zelf is, of als je een mail, sms of oproep kreeg in naam van de bank van de tegenpartij, dan geloof je dat best niet. Banken mogen naar personen zonder een volmacht niet communiceren over rekeningen en andere persoonlijke gegevens. Je kan info over een overschrijving die jij hebt uitgevoerd enkel bekomen door je eigen bank te contacteren en een verrichting te laten traceren.

 Indien je het geld niet effectief terug op je rekening zag verschijnen, raad ik je aan om het volgende te doen:

  • Gaf je kaartgegevens door of volgde je stappen met de kaartlezer op vraag van de andere persoon; blokkeer dan onmiddellijk de kaart die je gebruikte door Card Stop te bellen via 078 170 170. Zij zijn 24/24, 7/7 bereikbaar. Heb je geen andere kaart, dan haal je best eerst wat geld af zodat je zeker bent dat je kan betalen terwijl je wacht op je nieuwe kaart.
  • Bel ons maandag ook zo snel mogelijk op. Je kan beveiligd bellen via Communicatie onderaan Easy Banking App. Je kan op de app blijven aanmelden, zelfs wanneer je je debetkaart blokkeerde. Je kan ook bellen via 02 762 60 00. Wij kunnen je een nieuwe debetkaart opsturen indien je ze liet blokkeren.
     
  • Werkte je via een tweedehands- of veilingsite; meld dan ook meteen de situatie aan hen.
     
  • Vermoed je dat je effectief slachtoffer van fraude bent, dien dan ook zo snel mogelijk klacht in bij de politie. En bezorg ons een kopie van de PV en andere documenten. Wanneer je ons belt, zullen mijn collega’s je uitleggen hoe je die aan ons kan bezorgen. Wij hebben die documenten nodig om zelf een onderzoek te kunnen starten en om te kijken of wij, indien nodig, tussenbeide kunnen komen indien je geld kwijt bent.

Laat het me zeker weten indien nog je vragen hebt.

 

Ik zag het bedrag terug verschijnen op mijn rekening. Er stond bij dat de verrichting geweigerd werd door de bank van de begunstigde. De mogelijke fraudeur heeft niks gezegd. Ik heb enkel een foto van de verrichting doorgestuurd waar verder geen gegevens van mij zichtbaar zijn. Verder heeft hij enkel een adres naar waar het pakket geleverd moest worden en mijn telefoonnummer. Ik vermoed dat dit lang niet genoeg is om zich als mij voor te kunnen doen.

Reageer