Problemen met de nieuwe bankkaart

  • 7 February 2022
  • 4 reacties
  • 681 Bekeken

  • Ontdekker - Niveau 1
  • 2 reacties

Beste,

 

Ik ben tijdens de Corona overgeschakeld naar contactloos betalen, ook met de GSM en dat is perfect gegaan bij de vorige kaart.

Nu is het een ramp. Soms gaat het wel, vaak gaat het niet. Er is dan altijd twijfel,... is het bedrag van de rekening gegaan of niet.

Bij sommige terminals werkt het betalen via IWatch. Bij anderen niet. Dan de gsm proberen. Soms wel soms ook niet. Dan contactloos proberen, soms wel soms ook niet om dan uiteindelijk de kaart in de terminal te steken, met m'n vingers aan de knoppen te zitten en dan maar hopen dat het bedrag ondertussen niet 3 keer van m'n rekening gegaan is.

Het is ook niet leuk om het bericht 'kaart geweigerd' te zien op de terminals.

 

Daarom de vraag, wat kan ik er aan doen om bovenstaande niet meer voor te hebben?

 

Bedankt,


4 reacties

Reputatie 7

Hallo @KBS 

Het is inderdaad niet leuk wanneer je kaart geweigerd wordt.

Je geeft aan dat je probeerde te betalen via iWatch en gsm. Werk je dan met Apple Pay of Google pay?

Beiden werken namelijk via de betaalnetwerken van de door jou gekoppelde kaart, maar ondersteunen het Bancontact netwerk niet. Voor je nieuwe debetkaart werken ze dus via het Visa-netwerk.

Dat wilt zeggen dat ook de handelaar bij wie je wilt betalen, Visa moet aanvaarden. Doen ze dat niet, dan zal je bij hen enkel met je fysieke kaart kunnen betalen.

Sommige handelaars hebben ook kassasystemen met aparte knoppen voor Bancontact/Maestro en Visa/kredietkaart. Zeg je bij hen dat je met Apple Pay wilt betalen en drukken zij op de knop voor Bancontact, dan zal je betaling niet door kunnen gaan. De oplossing hier is om altijd te zeggen dat je met Visa wilt betalen wanneer je met Apple Pay of Google Pay werkt.

Wat contactloos betalen betreft; hierbij zou er geen verschil met je oude debetkaart mogen zijn. Kan je me zeggen bij welke winkels je hiermee problemen had (naam+locatie)? Dan laat ik het voor je opvolgen.

Beste,

Bedankt voor je antwoord. Zie verder:

Het is inderdaad niet leuk wanneer je kaart geweigerd wordt.

Je geeft aan dat je probeerde te betalen via iWatch en gsm. Werk je dan met Apple Pay of Google pay?

Beiden werken namelijk via de betaalnetwerken van de door jou gekoppelde kaart, maar ondersteunen het Bancontact netwerk niet. Voor je nieuwe debetkaart werken ze dus via het Visa-netwerk.

Ik werk met Apple Pay. Maar mits beide systemen het Bancontact netwerk niet ondersteunen,… hoe komt het dan dat dit wel werkte bij de vorige kaart die geen Visa had?

Dat wilt zeggen dat ook de handelaar bij wie je wilt betalen, Visa moet aanvaarden. Doen ze dat niet, dan zal je bij hen enkel met je fysieke kaart kunnen betalen.

Sommige handelaars hebben ook kassasystemen met aparte knoppen voor Bancontact/Maestro en Visa/kredietkaart. Zeg je bij hen dat je met Apple Pay wilt betalen en drukken zij op de knop voor Bancontact, dan zal je betaling niet door kunnen gaan. De oplossing hier is om altijd te zeggen dat je met Visa wilt betalen wanneer je met Apple Pay of Google Pay werkt.

Ik vind het opmerkelijk en omslachtig maar ik probeer me dus aan te passen aan de nieuwe kaart: Als ik het goed begrijp moeten wij dus de volgende vragen stellen aan de handelaren:

  1. “Aanvaarden jullie Visa?”
  2. indien “Ja”:
    - Vragen: Heeft jullie systeem ‘aparte knoppen voor Bancontact/Maestro en Visa/kredietkaart?
  3. Indien ja: Kies dan visa* Indien nee: proberen te betalen*
  4. Indien op vraag 1 nee wordt geantwoord: betalen met de fysieke kaart maar eerst vragen:
  5. Kan er ct loos betaald worden? Indien ja:,…. indien nee,…***

(* wil zeggen: ben niet zeker of ik de juiste procedure volg)

Sorry maar ik kan eigenlijk niet zo goed volgen? Hebben jullie een soort van stappenplan dat je me kan bezorgen, zodat ik mijn vragen juist kan stellen? Zijn er andere dingen die ik nog kan doen?

Wat contactloos betalen betreft; hierbij zou er geen verschil met je oude debetkaart mogen zijn. Kan je me zeggen bij welke winkels je hiermee problemen had (naam+locatie)? Dan laat ik het voor je opvolgen.

Ik heb nog geen lijst bijgehouden met de winkels waar dit niet lukt. Meestal ben ik blij als ik de zaak kan verlaten waar ik met schaamrood op m’n wangen aan het klommelen ben aan de betaalterminal eerst met m’n horloge, dan met de gsm, dan m’n kaart zoeken, ondertussen iets laten vallen, je bril die aanslaat van de verhoogde ademhaling omdat ik door een fysieke reactie een verhoogde hartslag en ademhaling krijg,… Je kent dat wel he. Maar bon, de winkel die ik zeker ken waar dit niet lukt is mijn dagelijkse bakker maar deze gegevens wil ik je zeker doorsturen maar niet hier openbaar vermelden.

 

Groetjes

Reputatie 7

Ik werk met Apple Pay. Maar mits beide systemen het Bancontact netwerk niet ondersteunen,… hoe komt het dan dat dit wel werkte bij de vorige kaart die geen Visa had?

Je vorige debetkaart werkte via Bancontact en Maestro. Apple Pay maakte via die kaart gebruik van het Maestro-netwerk. De handelaar moest vroeger dus Maestro aanvaarden, terwijl dat nu Visa is.

Maestro houdt binnenkort op te bestaan. Het zal dus nergens meer gebruikt kunnen worden, ongeacht bij welke bank je klant bent. Onze bank heeft besloten om daarom over te stappen naar debetkaarten die werken via Bancontact en Visa, aangezien Visa wereldwijd meer aanvaard wordt dan de alternatieven.

Ik vind het opmerkelijk en omslachtig maar ik probeer me dus aan te passen aan de nieuwe kaart: Als ik het goed begrijp moeten wij dus de volgende vragen stellen aan de handelaren:

  1. “Aanvaarden jullie Visa?”
  2. indien “Ja”:
    - Vragen: Heeft jullie systeem ‘aparte knoppen voor Bancontact/Maestro en Visa/kredietkaart?
  3. Indien ja: Kies dan visa* Indien nee: proberen te betalen*
  4. Indien op vraag 1 nee wordt geantwoord: betalen met de fysieke kaart maar eerst vragen:
  5. Kan er ct loos betaald worden? Indien ja:,…. indien nee,…***

 

Wil je met Apple Pay betalen, dan kan je simpelweg zeggen dat je met Visa wilt betalen. Aanvaardt de handelaar dat niet, dan zal die je dat meteen laten weten.

In dat geval kan je nog steeds met je fysieke kaart betalen, aangezien er daarop ook Bancontact aanwezig is.

Ok, thx.

 

Reageer