Skip to main content
Beantwoord

Visa klacht

  • 4 July 2024
  • 2 reacties
  • 58 Bekeken

Hallo,

 

Ik had een verzoek ingediend bij Wordline omwille van het onterecht aanrekenen van een abonnement via plugger.ai. Ik was enkele maanden terug AI mogelijkheden aan het exploreren en ging in op een gratis abonnement van een maand waarbij je wel al je Visa gegevens moest indienen. Na enkele uren besluit ik dat de toepassing niet bruikbaar is en verwijder ik mijn account. Geen ongebruikelijke techniek, dus ik zie er geen graten in. Ik controleer mijn rekeningen niet dagelijks, maar werd al 2x een standaardabonnement aangerekend. Heb ik intussen mijn kaart laten blokkkeren.

Worldline zegt nu dat ze niets kunnen doen want ik kan geen bewijsstukken leveren. Alleen, de “leverancier” heeft op mijn vraag via een invulformulier nooit gereageerd en aangezien mijn  account vernietigd is kan ik ook niet bewijzen dat ik klant ben/ben geweest (volgt u nog?).

En als ik mij niet kan vinden in het antwoord van Worldonline, raden ze mij aan om een klacht in te dienen bij de “klachtendienst van mijn financiële instelling”. Dus, ik moet bewijzen dat ik slachtoffer ben van fraude, maar een gewiekste fraudeur hoeft helemaal niets aan te tonen. Kan men aan de ontvanger van het geld niet vragen of ze kunnen aantonen dat ik klant ben? Want op mijn vraag wordt niet gereageerd.

 

Karl

 

 

2 reacties

Reputatie 5

Hallo @Karl Indigne,

Bedankt voor je bericht.

Dit is inderdaad een lastige situatie. Wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat toen je de kaartgegevens had ingevuld voor het “gratis” abonnement dat er in kleine letters vermeld stond dat je ook akkoord ging met de voorwaarden voor een terugkerende betaling. Dit komt dan overeen met dat je een handtekening zet op een contract. Dat kan enkel omgekeerd worden door de tegenpartij te vragen dit akkoord tot terugkerende betaling stop te zetten.

Helaas zijn er websites die dus zeer verdoken hun voorwaarden vermelden bij het maken van een profiel op hun platform waardoor je er gemakkelijk over heen gaat lezen. Het is, zoals je zelf aangeeft, nadien moeilijk aan te tonen dat je bewust/onbewust dit hebt aangeklikt.

Het beste wat je kon doen in deze situatie is al gebeurd en dat is je kaart blokkeren zodat de tegenpartij niet langer deze betalingen kan aanrekenen. Het betwisten van de betalingen kan enkel gebeuren bij Atos Wordline, de beheerder van de kredietkaart. Als zij helaas concluderen dat er niet voldoende bewijs is dat aantoont dat je onbewust akkoord bent gegaan met deze betalingen kan er helaas op dat vlak geen verdere stappen meer ondernomen worden om de bedragen terug te vorderen bij de tegenpartij.

Het is daarom steeds aangeraden goed na te kijken voor je de kaartgegevens invult op een platform dat je zeker alle voorwaarden van de tegenpartij hebt doornomen zodat je ook weet waar je dan je akkoord voor geeft.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reputatie 2

Kan men aan de ontvanger van het geld niet vragen of ze kunnen aantonen dat ik klant ben? Want op mijn vraag wordt niet gereageerd.

 

Om even ten gronde uw vraag te beantwoorden.

Volgens de algemene rechtsprincipes moet de klager (de benadeelde) de bewijzen van zijn gelijk voorleggen. De tegenpartij (verweerder) hoeft in afwachting helemaal niets te doen, en er is geen ontkomen aan dit rechtsprincipe.

Dus het antwoord op uw vraag is een kort en krachtig neen.

Reden te meer dus om steeds dubbel en dik voorzichtig te zijn.

Bovendien, weest u er zich van bewust dat de daders van dergelijke oplichtingspraktijken zich doorgaans ergens ver weg in het buitenland bevinden, buiten de EU, ongrijpbaar voor onze politionele diensten e n “Het Belgisch Gerecht”.

 

 

Reageer