Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 3159 Bekeken


Toon eerste bericht

84 reacties

Reputatie 7

Hallo @123 M 

Bij welke webshops kreeg je deze foutmeldingen?

Hallo @123 M 

Bij welke webshops kreeg je deze foutmeldingen?

Doccle. Een kleine onbekende handelaar die waarschijnlijk niet voldoet aan jullie plots ongewijzigde vereisten. 

/s

Reputatie 7

Je kan bij Doccle betalen wanneer je een QR-code scant en vervolgens je Bancontact-Visa Debit-debetkaart selecteert. Er zijn geen algemene problemen gemeld met het platform en ik kan je ook uit eigen ervaring bevestigen dat het lukt.

Afgaande op je eerdere berichten in dit en andere topics, ga ik er alvast vanuit dat je je debetkaart al volledig hebt geactiveerd door eenmaal met de chip en pincode in een fysieke winkel te betalen. 

Als je de QR-code scant met Easy Banking App en niet met Payconiq by Bancontact, dan raad ik je alvast aan om na te kijken of de juiste debetkaart geselecteerd wordt. Je kan het kaartnummer bovenaan het scherm met de betalingsinfo zien en wijzigen.

Is dit de juiste kaart, of krijg je de betalingsinfo niet eens te zien? Dan bel je ons best even op via Communicatie onderaan in Easy Banking App of via 02 762 60 00, want dan is er mogelijk meer aan de hand. Telefonisch kunnen we alle details van je poging tot betalen nakijken en kunnen we ook jouw rekeningen controleren.

Uhu… Dus m'n andere Maestro kaart werkt niet bij Doccle?

Ik heb slechts 2 kaarten, dus als het niet de Visa Debit kaart zou zijn, dan is het mijn andere kaart.

 

In ieder geval, ik heb zelf alles ingevuld in de app en betaald. Vooruitgang.

Wen er aan maar aan. 

Vooral aan het feit dat de bank de indruk geeft ‘Fuck You’ te zeggen.
Van de middelvinger op te steken. 

Ook al is het niet zo, zo voelt het wel. 
Een bank van dat niveau onwaardig. 

De filosofie van de bank lijkt van langs om meer
- niet enkel in dit dossier overigens - het principe 
van de ‘kloteklant, een noodzakelijke kwaad’ te hanteren.  

Niet mooi. 

Reputatie 7

Hallo @Nina.bernaerts 

Apple Pay gebruikt het betaalnetwerk van de door jou gekoppelde kaart, maar ondersteunt geen Bancontact. Dat wilt dus zeggen dat Apple Pay in combinatie met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart altijd gebruik maakt van het Visa-netwerk.

Tegelijkertijd moet de handelaar dus ook Visa aanvaarden, net zoals dat een handelaar voordien Maestro moest aanvaarden om te zorgen dat Apple Pay werkte. Doordat het betaalnetwerk van onze kaarten wijzigde, zijn er bepaalde handelaars waar je nu niet langer kan betalen met Apple Pay, maar zijn er tegelijkertijd ook handelaars waar het nu wel mogelijk is geworden.

Als je ons de naam en locatie van de handelaars waar je problemen hebt, geeft, dan kunnen we samen met Visa en de acquirer van de handelaar (het bedrijf dat hun betaalplatform levert) kijken of er een oplossing mogelijk is. Al blijft het natuurlijk steeds aan de handelaars zelf om te kiezen welke betaalmidden zij aanvaarden. Wij kunnen hen als bank niet verplichten om specifieke netwerken te ondersteunen.

Met de fysieke kaart zal je wel nog steeds bij hen kunnen betalen via Bancontact.

‘Gebruik je fysieke bankkaart’ 

 

Dat advies is een veel te goedkoop excuus. 

Als gebruiker voelt het nochtans aan als een zeer ongemakkelijke dévolutie. 

Welke belangen achter de coulissen spelen is zeer dubieus. 

Feit blijft dat de klant niet belangrijk is in dit verhaal. 
Anders ware dit al lang opgelost. 
Of gewoon voorkomen. 

Wat ook zeer tergend is, is dat naargelang de dienst binnen de bank die je daarover contacteert, je een zeer divers antwoord krijgt, maar nooit een afdoende oplossing. Wat eens te meer duidt op een weinig coherent maar eerder rommelig beheer.

Mijn ervaring is nochtans dat op de lagere echelons, en in de kantoren het personeel zijn uiterste best doen om de klanten ter wille te zijn. Het moet voor hen soms ook frustrerend zijn om in een vierkant draaiende machine te functioneren. 

Waar gaat het dan fout ?
Ergens hogerop vermoed ik. 
Misschien zelfs op een hoogtevrees wekkend niveau.   
 

Reputatie 7

Wat doet Fortis hier nu precies aan? Gaan ze Colruyt en AH overtuigen? Is Fortis in onderhandeling met Visa om de handelaren tegemoet te komen? Welk concrete stappen worden hier ondernomen? ‘Gebruik de fysieke bankkaart’ is in mijn ogen geen constructieve oplossing. 

Bij sommige winkels is het voldoende dat er een update van de betaalterminal gebeurt. In dat geval is het voldoende dat de handelaar contact opneemt met hun acquirer. Als wij van jou of andere klanten namen van handelaars doorkrijgen, dan kunnen wij met Visa contact opnemen.

Visa kan vervolgens met de acquirer van de handelaar contact opnemen om na te gaan wat er aan de hand is. Zij kijken of er bijvoorbeeld inderdaad een update van de betaalterminal nodig is, of dat het gaat om een handelaar die geen Visa aanvaardt. 

Gaat het om een handelaar die geen Visa aanvaardt, dan kan de acquirer met de handelaar (hun klant) contact opnemen en eventueel een voorstel doen. In specifieke gevallen is het mogelijk dat er verdere gesprekken met bijvoorbeeld Visa zijn. Omdat dat onderhandelingen tussen twee verschillende bedrijven zijn, kunnen wij daar geen uitspraken over doen.

De keuze blijft zoals gezegd steeds bij de handelaar. De bank kan hen op geen enkele manier verplichten om een specifiek betaalnetwerk te ondersteunen.

Weet ook dat Maestro binnenkort wereldwijd verdwijnt; het betaalnetwerk zal ophouden te bestaan. Het had dus jammer genoeg ook geen oplossing geweest om dit te blijven ondersteunen en meer en meer winkels zullen overschakelen naar andere netwerken.

Ik had onlangs een gesprek met een Colruyt filiaal manager omtrent de Apple pay ‘problematiek’ en hij raadde me aan om dit aan te kaarten bij de klantendienst van Colruyt. Je raad het al, nietszeggend standaard antwoord, 'Credit kaart' te duur voor hun, bla bla… Daar valt niet veel vooruitgang te verwachten. En ook ik was al gewend aan het gebruiksgemak van Apple pay.

Reageer